A/B-testaus aloitetaan hypoteesilla testauksen lopputuloksesta. Esimerkiksi; ”Tilattaisiinko uutiskirjettä enemmän, jos painike olisi punainen eikä keltainen?”. Tämän jälkeen luodaan kaksi versiota samasta painikkeesta, joista toinen on punainen toinen keltainen. Versioissa mikään muu ei muutu kuin väri, sillä tulosten ymmärrettävyyden kannalta on tärkeää testata vain yhtä muuttujaa kerrallaan. Jos useampaa muuttujaa muokataan kerralla, tuloksista ei välttämättä selviä mikä muuttuja vaikutti tuloksiin.
Kun sisällöt ovat valmiit ja testattava muuttuja valittu, testauksen kohderyhmä jaetaan kahteen yleisöön. Tarkoituksena on, että näytät toiselle yleisölle version 1 ja toiselle version 2 – esimerkiksi versiossa 1 painike voisi olla punainen ja versiossa 2 keltainen. Kohderyhmän testiyleisöt tulee jakaa tasaisesti ja satunnaisesti, jotta ryhmät itsessään aiheuttaa/aiheuttavat mahdollisimman vähän vaihtelua. Seuraava askel on seurata, kumpi versioista kerää parempia tuloksia. Kun dataa on kerätty tarpeeksi, voidaan huonommin suoriutunut painike pudottaa pois ja ottaa testiin vielä sininen vastaava.