
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
B2B sosiaalinen media on muodostunut tärkeäksi liiketoiminnan ja markkinoinnin osa-alueeksi nykypäivän yritysten B2C-somemarkkinoinnin rinnalle. Olivatpa yritykset sitten B2B tai B2C toimialalla, harvassa ovat ne, jotka eivät ole sosiaalisessa mediassa. Ja niidenkin kannattaisi olla.
B2B sosiaalinen media ei ole mikään uusi asia markkinoinnissa, mutta ajankohtainen kyllä. B2B sosiaalisen median merkitystä on aiemmin ehkä jopa vähätelty, mutta se voi olla yhtä kannattavaa kuin B2C-somemarkkinointikin. Jatka lukemista, niin kerromme miksi.
Sosiaalisen median markkinointia ei siis suinkaan tehdä vain ja ainoastaan kuluttajia varten, vaan myös yritykseltä yritykselle tapahtuva myynti ja markkinointi on yhtä tärkeässä roolissa tämän päivän yritysliiketoiminnassa. Ja ihminenhän siellä yrityksenkin takana on, eli oli tyyli mikä tahansa, markkinointia tehdään aina ihmiseltä ihmiselle.
Tässä blogissa kerromme, miten hyödynnät sosiaalista mediaa B2B-markkinoinnissa, valitset yrityksellesi sopivat kanavat ja hyödynnät niitä markkinoinnissa. Kerromme myös, miten seuraat ja mittaat saavutettuja tavoitteita ja saavutat näin parempia tuloksia.
Monen B2B-yrityksen kohdalla somemarkkinointia ollaan kyllä ajateltu, tai jopa aloiteltu, mutta tekeminen ei ole välttämättä kovin suunnitelmallista. Sosiaalisen median päivityksiä ei tehdä kovin aktiivisesti, puhumattakaan säännöllisyydestä, mikä taas olisi nimenomaan tärkeää algoritmien kannalta. Somen parissa työskentelevien ja erityisesti johtoryhmän olisikin tärkeää tiedostaa, että tuloksia saadakseen sosiaalinen media vaatii pitkäjänteistä työtä ja aktiivista tekemistä. Ei riitä, että kampanjoita toteutetaan aina välillä ja päivityksiä julkaistaan silloin tällöin, ilman minkäänlaista suunnitelmaa, tavoitetta tai tulosten mittaamista. Kuten B2C-somemarkkinointi, myös B2B sosiaalinen media voi tuoda yritykselle liiketaloudellisia hyötyjä, kuten lisätä tunnettuutta, luotettavuutta ja kasvattaa oman sitoutuneen yleisön.
Meltwaterin tekemän tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on jo niin integroitunut osaksi yritysten liiketoimintaa, että suurimmalla osalla eli 65 % suomalaisista yrityksistä on oma some-ammattilaisten tiimi toteuttamassa sosiaalisen median markkinointia. Vain 2 % yrityksistä on ulkoistanut somen kokonaan ja 25 % vain osittain. Näin ei ollut vielä kymmenen vuotta sitten.
Teki yritys sitten B2C tai B2B sosiaalisen median markkinointia ulkoistettuna tai in-housena, tärkeintä on, että sitä tehdään, ja ennen kaikkea suunnitellusti. Jos haluat pysyä mukana kilpailussa, yritykselläsi on oltava markkinointistrategian lisäksi erillinen sosiaalisen median strategia ja suunnitelma. Suunnittelussa voit käyttää apuna markkinoinnin vuosikelloa.
Meltwater on listannut State of social media -tutkimuksessaan tämän hetken suosituimpia sosiaalisen median kanavia, joista ensimmäisenä komeilee odotetusti LinkedIn. Erityisesti yritysmarkkinoinnissa suosittu LinkedIn on palkittu monena vuonna myös luotettavimpana some-kanavana. Löydät tutkimuksen täältä.
Meltwaterin tutkimuksen mukaan toiseksi suosituin B2B sosiaalisen median kanava on Facebook ja kolmanneksi suosituin Instagram. LinkedIn on käytössä tutkimukseen osallistuneista yrityksistä jopa 97 %:lla. Myös Twitter ja TikTok ovat käytössä useiden B2B yritysten some-markkinoinnissa, mutta osuudet ovat pienempiä.
Alta näet prosenttiosuudet B-yritysten käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista:
LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, Pinterest… Erilaisia sosiaalisen median kanavia on paljon, ja niitä tulee koko ajan lisää. Mistä sitten tiedät, mikä on se oikea kanava yleisösi tavoittamiseen? Mistä lähteä liikkeelle kanavaviidakossa?
Ennen kuin lähdet valitsemaan oikeaa B2B sosiaalisen median kanavaa yrityksesi markkinointiin, aloita miettimällä, keitä asiakkaasi ovat. Millaisessa elämäntilanteessa ja sosioekonomisessa asemassa he ovat? Minkä ikäisiä he ovat? Millainen sisältö on heille arvokasta, ja ennen kaikkea, missä sosiaalisen median kanavissa he kuluttavat aikaa? Määrittelemällä kohderyhmäsi opit tunnistamaan, keitä asiakkaasi ja ostajapersoonasi ovat. Se taas auttaa sinua ymmärtämään, millaista sisältöä he kuluttavat ja mistä voisit heidät tavoittaa parhaiten. On hyvä pitää mielessä, että yrityksenkin takana on aina ihminen, jolle markkinointia tehdään. Panosta hyvään suunnitteluun, laadukkaisiin sisältöihin ja kunnolliseen somestrategiaan, jota myös noudatat ja kehität.
B2B sosiaalinen media toimii hieman eri tavalla kuin B2C-some, jossa sisältö voi olla astetta rennompaa. Virallisempi LinkedIn toimii hyvin yritysmaailmassa, kunhan sisältö on sielläkin asiakkaan näkökulmasta erityisen paljon arvoa tuottavaa sen sijaan että se olisi myyvää. Muista, että oli valitsemasi kanava mikä tahansa, asiakas on kuningas ja sisältö kaiken a ja o.
Moni aloittaa B2B-somemarkkinoinnin LinkedInistä, joka onkin tämän hetken suosituin sosiaalisen median kanava B2B-markkinoinnissa. LinkedIn on hyvä kanava niin liidien hankkimiseen kuin verkostoitumiseenkin. LinkedInissä on mahdollista tavoittaa oman toimialan lisäksi asiakkaita myös oman toimialan ulkopuolelta sekä saada uusia kontakteja. Facebook ja Instagram ovat toki myös oikein hyviä vaihtoehtoja. Videot ovat sosiaalisen median uusin trendi, johon esimerkiksi TikTokin suosio perustuu. Meltwaterin tutkimuksen mukaan jopa 31% yrityksistä suunnittelee TikTokin käyttöönottoa markkinoinnissa vuonna 2022. Lisää sosiaalisen median trendeistä pääset lukemaan sosiaalisen median trendit 2022 -blogikirjoituksesta.
Tärkeintä on, että valitset oman yrityksesi liiketoimintaan parhaiten sopivan kanavan ja tuotat sinne juuri nimenomaiseen kanavaan sopivaa, laadukasta sisältöä.
Millaista sisältöä tuotat? Kirjoitatko asiantuntija-artikkeleita, blogikirjoituksia, teetkö videoita tai ehkä podcasteja? Kaikki tämä vaikuttaa oleellisesti kanavan valintaan. Mieti, mihin kanavaan tuottamasi sisältö parhaiten sopii. Voisitko kokeilla tuottaa jotain uudenlaista sisältöä? Mitä kanavia kilpailijasi käyttävät?
Kun sisällön tuottamiseen käytetään aikaa ja resursseja, kannattaa myös sisältö hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Voit hyvin käyttää jo kertaalleen julkaistua sisältöä julkaisemalla sen erilaisessa muodossa. Se onnistuu monella tapaa, kuten postaamalla blogipostauksesta muotoiltuja somejulkaisuja. Esimerkiksi Instagramissa voit julkaista aikaisemmin tuotettujen materiaalien pohjalta reelsejä, perinteisiä kuvajulkaisuja, karusellijulkaisuja tai vaikkapa tietovisan stooreissa. Mahdollisuudet ovat monet.
Lyhyt, ytimekäs tarinankerronta toimii parhaiten. Pyri olemaan aito ja helposti lähestyttävä. Ole läpinäkyvä ja jaa tietoa sen sijaan, että keskittyisit vain mainostamaan tuotteitasi tai palveluitasi. Kuvaa myös mahdollisuuksien mukaan aitoja ihmisiä, oikeita työntekijöitä kuvapankkikuvien sijaan. Aidot, inhimilliset arjen tilanteet herättävät paljon enemmän kiinnostusta kuin silotellut kiiltokuvat. Valjasta yrityksesi koko henkilökunta tuottamaan materiaalia sosiaaliseen mediaan.
Tuntuuko alkuun pääseminen vaikealta, ja kaipaisit hieman apua? Varaa ilmainen sosiaalisen median kartoitus, niin autamme sinut alkuun.
Helpottaaksemme B2B sosiaalisen median käyttöönottoa, laadimme listan, jonka avulla sinun on helppo päästä alkuun. Noudata näitä askelia, niin varmistat, että markkinoillasi on jokin selkeä päämäärä. Saavutat myös tuloksia nopeammin.
1. Määritä kohderyhmäsi. Ketä haluat puhutella? Ketä haluat tavoittaa? Voit käyttää apunasi pohjaamme ostajapersoonan luomiseen.
2. Valitse aluksi vain yksi kanava, johon perehdyt kunnolla. Se voi olla esimerkiksi LinkedIn tai Facebook, mikä vain tuntuu luontevalta kanavalta aloittaa. Valikoimaa voi laajentaa myöhemmin.
3. Valitse sosiaalisen median strategia. Ketä haluat puhutella? Keitä haluat tavoittaa? Strategia voi olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkiminen tai brändimielikuvan ja tunnettuuden lisääminen. Sekava ja epäsäännöllisesti päivitetty sisältö ilman strategiaa jää usein vaikeasti lähestyttäväksi potentiaalisille asiakkaille. Tällöin heitä on vaikea sitouttaa seuraajiksi. Laadi myös erillinen sosiaalisen median sisältösuunnitelma.
4. Julkaise valitsemassasi kanavassa sisältöä säännöllisesti. Sisältöä on hyvä julkaista useamman kerran viikossa. Aikatauluta sisältösuunnitelma, niin pysyt ajan tasalla tulevista julkaisuista.
5. Huolehdi sisällön laadusta. Muista, että tavoitteena on tuottaa kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä asiakkaalle. Oikeanlainen sisältö saa aikaan klikkauksia ja sitä kautta myös konversioita. Kiinnostava sisältö saa ihmiset reagoimana julkaisuihisi. Ja mitä enemmän ihmiset reagoivat, sitä paremmin julkaisusi tulevat näkymään käyttäjille. Tärkeintä on näkyä feedissä, koska harva käy lukemassa sisältöä sivuilla, joita seuraa. Huolehdi myös siitä, että tuottamasi sisältö on linjassa markkinointistrategiasi kanssa.
6. Päivitä sivua aktiivisesti. Lisää potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti, jotta algoritmit näyttävät sitä niille, jotka ovat sisällöistäsi kiinnostuneita. Seuraa somen sisältösuunnitelmaa ja julkaisukalenteria.
7. Käytä apunasi some-työkaluja. Erilaisten sosiaalisen median työkalujen avulla helpotat työskentelyäsi, kun voit automatisoida ja ajastaa osan some-päivityksistä.
8. Seuraa ja mittaa tuloksia. Käytä KPI-mittareita mittaamaan tavoitteita saavuttaaksesi oikeita liiketoiminnallisia tuloksia.
Sen lisäksi, että sosiaaliselle medialle laaditaan oma strategia, jota noudatetaan, on myös tärkeää hyödyntää yhä monipuolisempia mittareita ja työkaluja, joita tänä päivänä on saatavilla. Vasta niiden avulla voidaan saavuttaa todellisia liiketoiminnallisia tuloksia.
Tärkeimpiä some-mittareita B2B-puolella voivat olla:
Sosiaalisen median ylläpitoon on nykyään saatavilla useita erilaisia työkaluja, joiden avulla helpotat työtäsi. Some-markkinointityökalujen avulla voit mm. ajastaa sosiaalisen median päivityksiä ja automatisoida erilaisia toimintoja, jolloin tekemisestä tulee huomattavasti tehokkaampaa.
Ei ole olemassa yritystä, joka ei sovi sosiaaliseen mediaan. Jos olet tähän asti ajatellut, että sosiaalinen media ei ole oikea markkinointipaikka B2B toimialalle, toivomme, että olemme saaneet mielesi muuttumaan. Tulokset puhuvat puolestaan, ja moni B2B-yritys on menestynyt samanaikaisesti useammassakin sosiaalisen median kanavassa, ja onnistunut kasvattamaan sen avulla liiketoimintaansa.
Kilpailussa mukana pysyminen vaatii mukautumista uusiin toimintatapoihin, ja yksi niistä on sosiaalisen median käyttöönotto myös B2B-markkinoinnissa. B2B sosiaalinen media ei ole vain yksi erillinen osa markkinointia, vaan osa yrityksen viestintäsuunnitelmaa. Yhtenäinen linja säilyy, kun sisällytät somestrategiasi yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Jos tarvitset apua, olemme täällä sinua varten. Varaa ilmainen konsultaatio, niin autamme sinut alkuun.
Kirjoittaja: Outi Ikonen
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia