Kuten aikaisemmin mainittiin, ostokäyttäytyminen on muuttunut maailmantilanteen myötä. Yksi hyvä tapa tarkkailla tätä muutosta on hakea Google Trendsistä hakutermien kehitystä ennen ja jälkeen pandemian alkamisen ja verrata niitä keskenään. Google on listannut suosituimpia hakutermejään jokaiselle maalle päiväkohtaisesti ja tehnyt myös uuden osion, joka keskittyy eniten haettuihin hakutermeihin koronaviruksen ympäriltä. Nämä hakutrendit antavat kuvaajan hakujen volyymin kehityksestä asteikolla 0-100, joka jakautuu vielä erillisellä kartalla kuntakohtaisiin hakuvolyymeihin kartalla.
Trendejä tarkastelemalla voidaan huomata, että hakuvolyymeissä on paljon enemmän vaihtelua kuin aikaisemmin. Tämä avaa lisää mahdollisuuksia toteuttaa hakukoneoptimointia entistä tehokkaammin ja testata erilaisia tekniikoita optimointia varten, koska heilahtelu ja hakuaikomuksien muutokset aiheuttavat muutoksia sijoituksissa.
Ostokäytöksen muutoksen myötä ihmisten aikomukset eri hakutermien takana myös muuttuvat, mikä voi vaikuttaa kyseisen hakutermin hakutulosten sijoitukseen suuresti. Google on paljastanut top 5 asiaa, miten kuluttajien hakukonekäyttäytyminen on muuttunut pandemian aikana. Kuluttajat ovat keskittyneet entistä enemmän keräämään kriittistä tietoa, löytämään uusia verkostoja, sopeutumaan muutoksiin rutiineissaan, ylistämään arjen sankareita (mm. sairaanhoitajat ja lääkärit) ja pitämään huolta muista ja itsestään.
Samaisessa artikkelissa mainitaan, että hakukäyttäytymisen myötä tietyt hakuaiheet ovat kasvussa. Hakuaiheita kriittisen informaation saralta ovat mm. jälleenmyynti (retail), erityyppisten ruokien pakastaminen, kotiinkuljetus, lyhytaikaiset työntekijät ja asuntolainan korkojen peruuttaminen. Aidosti arvoa tuovan sisällön luonti näiden aiheiden ympäriltä on yksi useista tavoista, joilla markkinoijat ja brändit pystyvät auttamaan kuluttajia juuri nyt. Jos päätät kirjoittaa näiden aiheiden ympäriltä sisältöä muista kuitenkin nämä asiat: tiedosta uusi pandemian aiheuttama todellisuus, anna ihmisille tarkkaa ja luotettavaa tietoa (osoita olevasi täällä avun antamisen takia), ole joustava ja pidä tietosi ja sosiaalisen median kanavasi ajan tasalla.