Digimarkkinoinnin ulkoistaminen – Kenelle se sopii ja mitä tulee ottaa huomioon? 

Haluaisitko keskittyä olennaiseen ja ulkoistaa yrityksesi digimarkkinoinnin, mutta epäilyttääkö, että se ei sovi sinun yrityksellesi? Mitä ulkoistaminen edes tarkoittaa ja mitä se maksaa? 

Me kerromme sinulle kaiken mitä sinun tulee tietää digimarkkinoinnin ulkoistamisesta tässä blogikirjoituksessa. 

Folcanin myynti- ja markkinointipäällikkö Nea.

Mitä digimarkkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa?

Se tarkoittaa digimarkkinoinnin (tai sen jonkun osa-alueen, kuten somemainonnan) vastuun, kehittämisen, toimenpiteiden ja raportoinnin ulkoistamista ulkopuoliselle taholle, kuten markkinointitoimistolle. Ideana on, että sinä saat keskittyä ydinosaamiseesi samalla kun digimarkkinoinnin asiantuntija keskittyy omaansa jatkuvasti kehittäen yrityksesi markkinointia. Se on yleensä erittäin kustannustehokas ja huoleton vaihtoehto in-house tekijän palkkaamiselle.  

Kokonaisuus riippuu täysin yrityksen tarpeista. Kuten sanottu, voit ulkoistaa digimarkkinoinnin kokonaisuutena tai vain muutaman osa-alueen siitä. Voit ulkoistaa digimarkkinointisi jatkuvasti tai esimerkiksi hakea sesongin aiheuttamiin kiireisiin tai muuhun yksittäiseen projektiin apua ulkopuoliselta digimarkkinointitoimistolta. 

Digimarkkinoinnin ulkoistaminen on joustava ratkaisu yrityksen markkinoinnin tarpeisiin, koska se mukautuu nopeallakin aikataululla yrityksen toiveiden mukaan. Se ei myöskään aina tarkoita koko digimarkkinoinnin ulkoistamista, vaan voi toimia myös hyvänä täydennyksenä oman markkinointitiimin oheen. Jos sinun markkinointitiimisi osaa esimerkiksi hyvin mainonnan, mutta ei verkkosivujen kehitystä ja ylläpitoa, voit ulkoistaa pelkästään verkkosivut ja antaa oman markkinointitiimisi keskittyä heidän vahvuuksiinsa. 

Haluatko keskustella lisää?

Miksi digimarkkinoinnin ulkoistaminen kannattaa?

Kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse, kaikkea ei myöskään ole tehokasta opetella tekemään itse.  

Digimarkkinoinnin ulkoistamisen ydinajatus on siinä, että sinä saat keskittyä omaan osaamiseesi samalla kuin markkinoinnin ammattilainen kehittää ja tehostaa yrityksesi digimarkkinointia. Ulkoistaessasi digimarkkinoinnin säästät usein sekä johtamiseen että itse tekemiseen menevää aikaa ja lisäät markkinoinnin tuottavuutta.  

Onnistunut digimarkkinointi vaatii alalle omistautuneen henkilön, jolla on kiinnostusta ja resursseja päivittää osaamistaan jatkuvasti. Markkinoinnin osaajalta vaaditaan hyvin monipuolinen paletti erilaisia taitoja aina visuaalisesta silmästä kirjoittamiseen ja hakukoneoptimointiin. Täyspäiväisellä markkinoinnin ammattilaisella nämä taidot ovat hallussa, ja ne ovat kehittyneet vuosien saatossa. Osaavan kumppanin ansiosta digimarkkinointisi on kokonaisvaltaista, suunnitelmallista, mitattavaa ja tehokasta.  

Digimarkkinoinnin ulkoistamiseen on lukuisia syitä. Keräsimme alle kymmenen syytä ulkoistamiseen: 

 

  1. Osaaminen. Kukaan ei osaa digimarkkinointia paremmin kuin digimarkkinoinnin ammattilainen.  Yhtenäisen ja tuottavan markkinoinnin rakentaminen kautta kanavien vaatii paljon aikaa ja osaamista. Ulkoistaminen kannattaa aina, kun sinun aikasi olisi hyödyllisempää ohjata johonkin muuhun kuin digimarkkinointiin.
  2. Ajankohtaisuus. Markkinoinnin trendit, datan tulkinta ja uusimmat työkalut vaativat jatkuvaa opiskelua ja testailua. Markkinoinnin ammattilaisen työnkuvaan tämä kuuluu luonnollisesti.  
  3. Uudet näkemykset ja ideat. Yrityksen ulkopuolinen henkilö pystyy tarkastelemaan yrityksen liiketoimintaa objektiivisemmin. Parhaimmillaan saatat saada arvokkaita vinkkejä myös digimarkkinointiin kuulumattomiin osa-alueisiin. Ulkopuolisen henkilön on sinua helpompi nähdä asiat potentiaalisen asiakkaan silmin. 
  4. Markkinoinnin jatkuvuus. Digimarkkinointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja kehitystoimenpiteitä. Ulkoistettuna sinä saat säännöllisin väliajoin, yleensä kerran kuukaudessa, katsauksen digimarkkinoinnin nykytilanteeseen ja kehitysehdotuksia kuukausiraportin muodossa. Markkinointi jatkuu ja kehittyy normaalisti – myös yrityksen kiireisimpinä aikoina ja loma-aikoina. 
  5. Koko tiimi yhden henkilön hinnalla. Vaikka sinulla on digimarkkinointitoimistossa oma yhteyshenkilösi, toimii tämän henkilön taustalla kokonainen tiimi. Saat yleensä noin yhden henkilön rekrytointikustannusta vastaavalla hinnalla kokonaisen tiimin digimarkkinoinnin eri osa-alueisiin erikoistuneita ammattilaisia. Voit tutustua Folcanin tiimiin paremmin täällä. 
  6. Aika. Digimarkkinointi vie paljon aikaa. Käytätkö sinä oman aikasi mieluummin ydinliiketoimintaasi vai digimarkkinoinnin opetteluun ja koordinoimiseen? Tilanteessa, jossa et saa varattua aikaa riittävästi yrityksesi markkinointiin, kannattaa se ulkoistaa. 
  7. Vertailu. Markkinoinnin asiantuntijan avulla et saa pelkästään arvokasta dataa sinun markkinointisi onnistumisesta, vaan pääset myös vertaamaan tuloksiasi alan muihin tuloksiin ja keskiarvoihin. 
  8. Markkinoinnin kehittäminen. Vaikka sinulta löytyisi osaamista ja aikaa digimarkkinoinnin perusasioille, niiden jatkuva ja systemaattinen kehittäminen on asia erikseen. Ammattilainen tekee tämän ulkoistetussa digimarkkinointikumppanuudessa puolestasi ja esittelee parhaat kehitysideat sinulle säännöllisesti. 
  9. Joustavuus. Digimarkkinoinnin sopimukset ovat joustavia, paljon joustavampia kuin talon sisään palkatun henkilön työsopimus. Voit usein pienelläkin varoitusajalla aloittaa kumppanuuden, supistaa tai laajentaa sopimusta muuttuvien tarpeidesi mukaan tai vaikkapa laittaa sopimuksen tauolle. Kulut pysyvät kontrollissa ja ovat ennakoitavia. 
  10. Stressittömyys. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä: ulkoistamisen on todella huoletonta. Sinä saat keskittyä asioihin, joissa olet hyvä ja joiden tekemisestä nautit, samalla kuin markkinointisi kehittyy.

Miten digimarkkinointi ulkoistetaan?

Yritykset kaipaavat erilaista tukea markkinoinnin kanssa ja ulkoistamisen tarkoituksena on vastata tähän tuen tarpeeseen. Tarve voi olla Google-mainonnan kumppanuus, orgaanisen sosiaalisen median suunnittelu, koko digimarkkinoinnin suunnittelu ja/tai toteutus tai vaikkapa yksittäinen verkkosivuprojekti. Digimarkkinointitoimiston tavoitteena on löytää juuri sinun tarpeitasi vastaava digimarkkinointikokonaisuus ja tästä syystä sopimukset ovat usein räätälöityjä. 

Jatkuva kumppani on sinulle yleensä hyödyllisin, sillä aloituspalaverin huolellisen perehdytyksen jälkeen saat oman luottohenkilön, joka tuntee sinut, liiketoimintasi ja toiveesi. Lyhyemmät projektit voivat olla hyödyllisiä esimerkiksi sesonkihuippujen tai yksittäisten projektien, kuten verkkosivu-uudistusten, yhteydessä. Tärkeintä on avoin kommunikaatio – molempien osapuolten tulee kommunikoida selkeästi tavoitteet ja mitä niiden saavuttaminen vaatii. Nämä tavoitteet kannattaa esitellä jo tarjousta neuvoteltaessa, jotta potentiaalinen tuleva kumppanisi voi alusta asti tarjota mahdollisimman tarkoituksenmukaista kokonaisuutta sinulle. 

Mitä sinun tulee sitten miettiä ennen ulkoistamista?

  • Tavoitteita – Mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet nyt ja tulevaisuudessa? Miten markkinointi tukee niitä? 
  • Sisäisiä resursseja– Mitä ehditte tekemään itse? Mihin kaipaatte apua? Huomioithan, että ulkoistaminen vaatii sinulta myös säännöllistä kommunikointia uuden kumppanin kanssa. On siis hyvä määritellä tähän teidän päästä yhteyshenkilö.  
  • Mitä on aiemmin tehty – Mikä on aiemmin toiminut markkinoinnissa erityisen hyvin ja mikä ei?  
  • Budjettia – Mitä olette valmiita maksamaan kumppanin työstä? Jos kumppanuuteen kuuluu maksullinen mainonta, niin mikä on sopiva mediabudjetti eli eri alustoille, kuten Metan mainoskanaviin käytettävä budjetti. 
  • Referenssejä – Tutustu potentiaalisen kumppanin referensseihin ja kysele niistä avoimesti neuvotteluissa.
  • Yhteistyön arkea ja toimivuutta – Keskity referenssien lisäksi myös ihmisiin niiden takana ja mieti millaisen henkilön kanssa haluaisit tehdä viikoittain töitä. Kuinka usein haluat kommunikoida ja missä kanavissa?
  • Sopimusehtoja – Millainen laskutusväli sopii yrityksellesi? Mikä on sopimuksen irtisanomisaika? Eihän kumppani omista esimerkiksi mainostiliäsi tai markkinointimateriaaleja mahdollisen sopimuksen purkamisen koittaessa.  

Mitä se maksaa?

Yrityksen sisäisen markkinointitiimin rakentaminen on aikaa vievää ja kallista. Kouluttaminen ja rekrytointi lisäävät omalta osaltaan sisäisen tiimin kustannuksia. Ulkoistettuna sopimukset ovat paljon joustavampia ja sinun tulee perehdytyksessä huomioida vain se, että markkinoinnin kumppanisi tuntee tarpeeksi hyvin liiketoimintasi ja tavoitteesi.  

Digimarkkinoinnin ulkoistamisen kustannus riippuu yhteistyömme laajuudesta ja liiketoimintasi tarpeista. Ulkoistettu digimarkkinointitiimi on alle yhden asiantuntijan rekrytoinnin kustannus, ja sen hinta vaihtelee keskimäärin 1880 € –3860 €/kk (alv. 0 %) välillä. Yhden osa-alueen ulkoistaminen on luonnollisesti halvempaa.

Haluatko tarjouksen? Kerro toiveesi tähän, olemme sinuun yhteydessä:

Mistä palveluista olet kiinnostunut?
Tarpeenne
Yhteystietosi

Yhteenveto

Kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse. Ulkoistaessasi digimarkkinoinnin, ulkoistat sen toteuttamisen, kehittämisen ja raportoinnin ulkopuoliselle taholle, kuten markkinointitoimistolle, ja vapautat omaa aikaasi ydinosaamiseesi. Se on yleensä kustannustehokas ja huoleton vaihtoehto oman markkinointiosaston rakentamiselle.  

Digimarkkinoinnin ulkoistamisen kokonaisuus riippuu täysin yrityksen tarpeista. Voit ulkoistaa digimarkkinoinnin kokonaisuutena tai vain muutaman osa-alueen siitä, voit ulkoistaa sen jatkuvasti tai projektiluontoisesti. Digimarkkinoinnin ulkoistaminen on joustava ratkaisu yrityksen markkinoinnin tarpeisiin ja se mukautuu nopeallakin aikataululla yrityksen muuttuvien tarpeiden mukaan.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista