Digimarkkinoinnilla kasvua Suomen suurimmalle digitaaliselle festivaalille Assemblylle

Uusia tapahtumakävijöitä ja tuhansia myytyjä lippuja

Satojatuhansia näyttökertoja orgaanisesti TikTokissa

Vapautunutta työaikaa tapahtumien järjestämiseen

Jokainen tapahtuma on myynyt enemmän kuin aikaisempi tapahtuma

Markkinoinnin ulkoistaminen on mahdollistanut keskittymisen yrityksen ydinosaamiseen

Assembly on tullut tunnetuksi Suomen suurimpana digitaalisena festivaalina. Tapahtuma on järjestetty vuosittain jo yli 30 vuoden ajan kaksi kertaa vuodessa. Assembly-tapahtuma on maailmankuulu ja kerää vuosittain lähes 30 000 kävijää saman katon alle Helsingin Messukeskukseen. Yrityksen tapahtumien toiminta keskittyy nykyään pääasiassa pelaamisen ympärille ja Assembly tavoitteena on tarjota tapahtumien kautta pelaajille yhteisöllinen kokemus ja paikka, jossa pelaajat pääsevät tapaamaan toisiaan. Assembly kutsuu itseään tapahtumataloksi, sillä näiden isojen kaksi kertaa vuodessa järjestettävien tapahtumien lisäksi yritys toteuttaa pienempiä popup-tapahtumia pelaamisen ja digitaalisen taiteen ympärille, kuten viime syyskuussa järjestetty tapahtuma yhteistyössä PowerParkin kanssa sekä kauppakeskus Redissa toteutettu viikon kestävä pelikeskus.   

Assembly on ulkoistanut yrityksen markkinoinnin, jotta he voivat keskittyä ydinosaamiseensa eli tapahtumien järjestämiseen. Assemblyn toimitusjohtaja kertoo yrityksellä olevan pitkä historia erilaisten ja erikokoisten toimistojen kanssa. Digitaalisen markkinoinnin kumppanilta he toivoivat ketteryyttä ja joustavuutta ilman turhaa byrokratiamaista toimintaa: näin Assembly päätyi tekemään Folcanin kanssa yhteistyötä, joka alkoi kesällä 2021. Lisäksi yritys toivoi markkinoinnin kumppanilta mahdollisimman hyvää ymmärrystä pelialalta ja yrityksen kohderyhmästä.  

"Pienemmässä toimijassa on ketteryyttä ja ollaan aidosti enemmän mukana intohimolla."

Assemblyn kohderyhmän vuoksi yrityksen markkinoinnin pääpaino on somessa

Assemblyn tapahtumien suurin kävijäkunta koostuu noin 13-27 –vuotiaista nuorista, minkä takia yritykselle tärkeimmät markkinointikanavat ovat somessa. Yhteistyön aikana on toteutettu sekä maksettua että orgaanista markkinointia sosiaalisen median alustoilla. Maksettua mainontaa on toteutettu myös Googlen kumppaniverkostossa. Pääkanavina alun perin toimivat Instagram, Facebook ja X / Twitter. Lisäksi TikTokin nostaessaan päätään, päätettiin TikTok ottaa myös yhdeksi pääkanavaksi: kanavan kautta on päästy tavoittamaan laajalti Assemblyn kohderyhmää, sekä saatu kattavaa näkyvyyttä ja sitoutumista. TikTok-tilin seuraajamäärä on kasvanut tasaisesti kohta viiteen tuhanteen seuraajaan. Parhaimmilla TikTok-videoilla on Assemblyn tilillä satoja tuhansia näyttökertoja ja tilillä julkaistut videot ovat keränneet yhteensä noin 57 tuhatta tykkäystä.  

Jotta Folcan on pystynyt vapauttamaan aidosti Assemblyn tiimin aikaa, on Folcan vastannut myös monien markkinointikumppaneiden kanssa viestinnästä ja eri markkinointipyyntöjen toteuttamisesta. 

Näiden lisäksi yhteistyö vaikuttajien kanssa on isossa roolissa Assemblyn markkinoinnissa.  Vaikuttajamarkkinoinnin avulla on tavoitettu kohdennettua yleisöä TikTokissa, Instagramissa, Twitterissä (X:sta) ja Twitchissä.  

"Koronasta on palauduttu tosi hyvin ja jokainen tapahtuma on myynyt enemmän kuin aikaisempi tapahtuma, Folcan on ollut osa tätä positiivista kasvua."

Investoinneille vastiketta positiivisten tulosten myötä ​

Assemblylla koetaan, että Folcan on ehdottomasti myötävaikuttanut yrityksen tapahtumien ennätyksellisiin lipunmyyntilukuihin. Tapahtumien lipunmyynnit ovat lähteneet tasaisesti nousuun jokaisen tapahtuman kohdalla aiempien vuosien haasteiden jälkeen. Haasteina ovat olleet muun muassa pitkään kestänyt koronatilanne ja siitä johtuneet haasteet tapahtumatuotannon alalla. Tämän lisäksi kohdeyleisöjä on määritelty uudestaan edellisten tapahtumien datan avulla.  

"Kyllä mä olen tosi tyytyväinen! Tehokkuus tekemisessä on tosi hyvää, sitä mä arvostan. Että saadaan aika hyvin sille investoinnille vastiketta sekä orgaanisen että maksullisen mainonnan osalta."

Hyviin tuloksiin on päästy aktiivisella some-markkinoinnilla, oivaltavilla kohderyhmälle sopivilla sisällöillä sekä taktisella mainonnalla, jossa on hyödynnetty omaan dataan pohjautuvia kohdennuksia kuten sosiaalisen median ja tapahtumasivun käyttäjädataa. Onnistuminen on vaatinut myös kriittistä analysointia ja ketterää markkinointia. Resursseja on siirretty aktiivisesti vähemmän tuottavista markkinointitoimenpiteistä uusiin toimenpiteisiin, mikä on mahdollistanut myynnin kasvun. 

Yhteistyö jatkuu aktiivisen somemarkkinoinnin merkeissä

Folcanin ja Assemblyn yhteistyö jatkuu yhä somemarkkinoinnin merkeissä. Yrityksen toimitusjohtaja korostaa, että Assemblyn kohderyhmä on juuri heitä, jotka ottavat käyttöönsä usein ensimmäisinä uusimmat kanavat. Folcanin rooli onkin seurata ja olla ajan hermoilla sekä pelialaan liittyvien trendien osalta että uusien kasvavien somekanavatrendien osalta.  

"Folcanin kanssa on helppo työskennellä eikä ole mitään turhaa byrokratiaa. Tykkään, että kommunikointi ei koostu pitkistä mailiketjuja vaan hoituu helposti Slackissa. Kiva myös nähdä, että Folcan kehittyy ja kasvaa."

Haluatko sinäkin tuloksia digimarkkinoinnilla?

Soita Alinalle klikkaamalla tästä tai varaa aika kalenteristamme, niin jutellaan!

Tutustu muihin referensseihimme

MENESTYSTARINA 

Folcan ja Mielenterveyden keskusliitto tekivät Pro Bono –projektin Google-mainonnan kehittämisen parissa. Projekti sisälsi Google-mainostilin auditoinnin ja kehityskohteiden listaamisen sekä räätälöidyn Google-mainonnan koulutuksen pitämisen.

MENESTYSTARINA 

Folcanin ja Sähköliiton yhteistyö alkoi keväällä 2022, kun Sähköliitto etsi yhteistyökumppania kehittämään digimarkkinointiaan. Heidän tavoitteenaan oli löytää yhteistyökumppani, joka auttaisi Sähköliittoa kehittämään heille suunnitelmallista ja tavoitteellista digimarkkinointia.

MENESTYSTARINA 

Tili-Vinkin ja Folcanin yhteistyö aloitettiin loppusyksystä 2023. Yhteistyö on keskittynyt alkuun orgaaniseen mainontaan eli somesisältöjen luomiseen. Tavoitteena on kasvattaa Tili-Vinkin näkyvyyttä ja vahvistaa yrityksen mainetta houkuttelevana työnantajana

MENESTYSTARINA 

Folcanin ja Cuttersin yhteistyö alkoi kesällä 2023 orgaanisen somen parissa. Cutters kaipasi säännöllistä, laadukasta ja lokaalia sisällöntuotantoa ja someen onkin tuotettu nyt kesästä asti säännöllisesti sisältöä.

MENESTYSTARINA 

Folcanin ja Kemionin yhteistyö alkoi keväällä 2023, kun yrityksessä koettiin tarve selkeyttää ja raikastaa heidän brändi-ilmettään tähän päivään. Uuden brändi-ilmeen myötä uusittiin myös verkkosivut. Lue lisää yhteistyöstä!

MENESTYSTARINA 

Assemblyn ja Folcanin yhteistyö aloitettiin kesällä 2021. Yritys toivoi markkinoinnin kumppanilta mahdollisimman hyvää ymmärrystä pelialalta ja yrityksen kohderyhmästä.