Digimarkkinoinnilla kasvua Suomen suurimmalle digitaaliselle festivaalille Assemblylle
- Julkaistu

Uusia tapahtumakävijöitä ja tuhansia myytyjä lippuja
Satojatuhansia näyttökertoja orgaanisesti TikTokissa
Vapautunutta työaikaa tapahtumien järjestämiseen
Jokainen tapahtuma on myynyt enemmän kuin aikaisempi tapahtuma
Markkinoinnin ulkoistaminen on mahdollistanut keskittymisen yrityksen ydinosaamiseen
Assembly on tullut tunnetuksi Suomen suurimpana digitaalisena festivaalina. Tapahtuma on järjestetty vuosittain jo yli 30 vuoden ajan kaksi kertaa vuodessa. Assembly-tapahtuma on maailmankuulu ja kerää vuosittain lähes 30 000 kävijää saman katon alle Helsingin Messukeskukseen. Yrityksen tapahtumien toiminta keskittyy nykyään pääasiassa pelaamisen ympärille ja Assembly tavoitteena on tarjota tapahtumien kautta pelaajille yhteisöllinen kokemus ja paikka, jossa pelaajat pääsevät tapaamaan toisiaan. Assembly kutsuu itseään tapahtumataloksi, sillä näiden isojen kaksi kertaa vuodessa järjestettävien tapahtumien lisäksi yritys toteuttaa pienempiä popup-tapahtumia pelaamisen ja digitaalisen taiteen ympärille, kuten viime syyskuussa järjestetty tapahtuma yhteistyössä PowerParkin kanssa sekä kauppakeskus Redissa toteutettu viikon kestävä pelikeskus.
Assembly on ulkoistanut yrityksen markkinoinnin, jotta he voivat keskittyä ydinosaamiseensa eli tapahtumien järjestämiseen. Assemblyn toimitusjohtaja kertoo yrityksellä olevan pitkä historia erilaisten ja erikokoisten toimistojen kanssa. Digitaalisen markkinoinnin kumppanilta he toivoivat ketteryyttä ja joustavuutta ilman turhaa byrokratiamaista toimintaa: näin Assembly päätyi tekemään Folcanin kanssa yhteistyötä, joka alkoi kesällä 2021. Lisäksi yritys toivoi markkinoinnin kumppanilta mahdollisimman hyvää ymmärrystä pelialalta ja yrityksen kohderyhmästä.
"Pienemmässä toimijassa on ketteryyttä ja ollaan aidosti enemmän mukana intohimolla."
Lassi Nummi, Assemblyn toimitusjohtaja
Assemblyn kohderyhmän vuoksi yrityksen markkinoinnin pääpaino on somessa
Assemblyn tapahtumien suurin kävijäkunta koostuu noin 13-27 –vuotiaista nuorista, minkä takia yritykselle tärkeimmät markkinointikanavat ovat somessa. Yhteistyön aikana on toteutettu sekä maksettua että orgaanista markkinointia sosiaalisen median alustoilla. Maksettua mainontaa on toteutettu myös Googlen kumppaniverkostossa. Pääkanavina alun perin toimivat Instagram, Facebook ja X / Twitter. Lisäksi TikTokin nostaessaan päätään, päätettiin TikTok ottaa myös yhdeksi pääkanavaksi: kanavan kautta on päästy tavoittamaan laajalti Assemblyn kohderyhmää, sekä saatu kattavaa näkyvyyttä ja sitoutumista. TikTok-tilin seuraajamäärä on kasvanut tasaisesti kohta viiteen tuhanteen seuraajaan. Parhaimmilla TikTok-videoilla on Assemblyn tilillä satoja tuhansia näyttökertoja ja tilillä julkaistut videot ovat keränneet yhteensä noin 57 tuhatta tykkäystä.
Jotta Folcan on pystynyt vapauttamaan aidosti Assemblyn tiimin aikaa, on Folcan vastannut myös monien markkinointikumppaneiden kanssa viestinnästä ja eri markkinointipyyntöjen toteuttamisesta.
Näiden lisäksi yhteistyö vaikuttajien kanssa on isossa roolissa Assemblyn markkinoinnissa. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla on tavoitettu kohdennettua yleisöä TikTokissa, Instagramissa, Twitterissä (X:sta) ja Twitchissä.
"Koronasta on palauduttu tosi hyvin ja jokainen tapahtuma on myynyt enemmän kuin aikaisempi tapahtuma, Folcan on ollut osa tätä positiivista kasvua."
Lassi Nummi, Assemblyn toimitusjohtaja
Investoinneille vastiketta positiivisten tulosten myötä
Assemblylla koetaan, että Folcan on ehdottomasti myötävaikuttanut yrityksen tapahtumien ennätyksellisiin lipunmyyntilukuihin. Tapahtumien lipunmyynnit ovat lähteneet tasaisesti nousuun jokaisen tapahtuman kohdalla aiempien vuosien haasteiden jälkeen. Haasteina ovat olleet muun muassa pitkään kestänyt koronatilanne ja siitä johtuneet haasteet tapahtumatuotannon alalla. Tämän lisäksi kohdeyleisöjä on määritelty uudestaan edellisten tapahtumien datan avulla.
"Kyllä mä olen tosi tyytyväinen! Tehokkuus tekemisessä on tosi hyvää, sitä mä arvostan. Että saadaan aika hyvin sille investoinnille vastiketta sekä orgaanisen että maksullisen mainonnan osalta."
Lassi Nummi, Assemblyn toimitusjohtaja
Hyviin tuloksiin on päästy aktiivisella some-markkinoinnilla, oivaltavilla kohderyhmälle sopivilla sisällöillä sekä taktisella mainonnalla, jossa on hyödynnetty omaan dataan pohjautuvia kohdennuksia kuten sosiaalisen median ja tapahtumasivun käyttäjädataa. Onnistuminen on vaatinut myös kriittistä analysointia ja ketterää markkinointia. Resursseja on siirretty aktiivisesti vähemmän tuottavista markkinointitoimenpiteistä uusiin toimenpiteisiin, mikä on mahdollistanut myynnin kasvun.

Yhteistyö jatkuu aktiivisen somemarkkinoinnin merkeissä
Folcanin ja Assemblyn yhteistyö jatkuu yhä somemarkkinoinnin merkeissä. Yrityksen toimitusjohtaja korostaa, että Assemblyn kohderyhmä on juuri heitä, jotka ottavat käyttöönsä usein ensimmäisinä uusimmat kanavat. Folcanin rooli onkin seurata ja olla ajan hermoilla sekä pelialaan liittyvien trendien osalta että uusien kasvavien somekanavatrendien osalta.
"Folcanin kanssa on helppo työskennellä eikä ole mitään turhaa byrokratiaa. Tykkään, että kommunikointi ei koostu pitkistä mailiketjuja vaan hoituu helposti Slackissa. Kiva myös nähdä, että Folcan kehittyy ja kasvaa."
Lassi Nummi, Assemblyn toimitusjohtaja
Haluatko sinäkin tuloksia digimarkkinoinnilla?
Soita Alinalle klikkaamalla tästä tai varaa aika kalenteristamme, niin jutellaan!
Tutustu muihin referensseihimme
MENESTYSTARINA
MENESTYSTARINA
MENESTYSTARINA
MENESTYSTARINA
MENESTYSTARINA
MENESTYSTARINA

Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684