Digitaalinen asiakaskokemus on se kokemus, joka välittyy asiakkaalle hänen ollessaan yhteydessä yrityksen kanssa joko suorasti tai epäsuorasti eri digitaalisissa kanavissa. Digitaaliset kosketuspisteet (mm. Google-haun tulokset, some-mainos, verkkosivut, uutiskirje) asiakaspolun aikana vaikuttavat asiakkaan kokemukseen ja mielikuvaan brändistä.
Asiakaskokemus on siis eri kosketuspisteiden aikana asiakkaan ja yrityksen välillä käydyn vuorovaikutuksen tulos, joka vaikuttaa suoraan asiakkaan mielikuvaan yrityksestä ja sen brändistä. Onnistunut asiakaskokemus luo pohjan pitkäaikaiselle asiakassuhteelle.
Digitalisaation ja digitaalisen transformaation myötä digitaalisten kosketuspisteiden määrä on kasvanut. Asiakkaat määrittävät yhä useammin, missä ja milloin he haluavat olla yrityksen kanssa vuorovaikutuksessa. Yritys, joka pystyy vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, voi saavuttaa etuaseman markkinalla.