Display-mainontaa pystytään kohdistamaan lämpimille ja kylmille yleisöille. Lämpimät yleisöt ovat niitä, joilla on jo jokin kontakti yrityksesi kanssa. He ovat esimerkiksi vierailleet sivustollasi tai lisänneet tuotteen ostoskoriin verkkokaupassasi. Display-mainonnan tavoitteena on aktivoida heitä uudestaan ja ohjata ostospolulla eteenpäin konvertoitumiseen. Kylmille yleisöille yrityksesi/brändisi ei ole vielä välttämättä tuttu. Heille mainonnan tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta yrityksestä. Tehdessäsi mainontaa on hyvä muistaa, että mainosviestinnän tulisi olla erilaista näiden kahden yleisön välillä.
Display-mainoksia luodaan ja hallinnoidaan Google Ads -palvelun kautta. Tämä tarjoaa erilaisia kohdistusvaihtoehtoja erittäin laajasti, yleisesti ottaen ne kuuluvat toiseen kahdesta eri alaryhmästä:
- Käyttäjän ominaisuuksiin ja toimintaan liittyvä kohdennus
- Sivustojen sisältöön liittyvä kohdennus
Ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen liittyvää kohdennusta tehtäessä ei oteta niinkään kantaa sivustoihin, joilla mainokset näkyvät. Näitä kohdennuksia rakennettaessa kiinnitetään huomioita ominaisuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin, jonka perusteella Google valikoi kelle mainoksia näyttää. Kun taas mietitään sivuston sisältöön liittyvää kohdennusta, valitaan aiheita, hakusanoja tai jopa suoria verkkosivuosoitteita, joilla mainokset näkyvät. Tällöin mainokset näkyvät kaikille kohdesivustoilla käyneille eikä Google ote kantaa kohtaavatko heidän kiinnostuksensa kohteet tarjoamasi tuotteen tai palvelun kanssa. Yrityksellesi sopiva kohdennus saattaa myös olla yhdistelmä näistä kahdesta.
Lämpimälle yleisölle mainostaessa puhutaan useimmiten uudelleenmarkkinoinnista. Uudelleenmarkkinointia voi verrata esimerkiksi yrityksen keräämään sähköpostituslistaan, jolle lähetetään ajankohtaisia tarjouksia ja tiedotuksia säännöllisesti. Display-mainonnassa tämä tarkoittaa kohderyhmien luomista sivustosi evästeiden keräämän datan kautta. Tällaisia kohderyhmiä voivat olla esimerkiksi sivustolla vierailleet ja verkkokaupassa ostoskoriin tuotteen lisänneet. Etenkin jälkimmäisessä esimerkissä uudelleenmarkkinoinnin rooli on tärkeä, sillä jopa 65% (lähde:invespcrop) ostostapahtumista ei viedä loppuun asti silloin kun tuote lisätään ensimmäisen kerran ostoskoriin.