Folcan blogi vuonna 2020 - Mitä odottaa?

Hei kaikki blogimme uskolliset lukijat ja hyvää vuoden 2020 alkua! Toivottavasti joululomat sujuivat hyvin ja akut ovat ladattuna uuteen tapahtumarikkaaseen vuoteen. 

Folcanin blogi palaa joulutauoltaan ensi viikon tiistaina (14.1.2020) ja luvassa on entistäkin ajankohtaisempia, puhuttelevampia ja hyödyllisempiä kirjoituksia. Tarkoituksena on lisätä ajankohtaisten aiheiden määrää, jotta lukijamme saisivat mahdollisimman hyvän käsityksen viimeisimmistä trendeistä markkinoinnin ja erityisesti digitaalisen markkinoinnin saralla. 

Blogin aihealueet vaihtelevat laaja-alaisesti todella spesifeistä aiheista, kuten verkkosivujen teknisistä yksityiskohdista tai hakukoneoptimoinnin eri osa-alueista (esim. On-Page ja Off-Page) aina laajoihin ja useimmiten myös tunnettuihin kokonaisuuksiin, kuten digitaaliseen markkinointiin tai markkinointisuunnitelman tekoon. Tarkoituksena on antaa kaikille digitaalisesta markkinoinnista kiinnostuneille hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa tasapuolisesti. 

Aiheisiin voi myös vaikuttaa ottamalla meihin yhteyttä ja toivomalla itselleen mieluisaa aihetta. Kirjoitamme mielellämme ajankohtaisista aiheista, jotka kiinnostavat teitä. 

Hyvä ja vaivaton tapa pysyä kärryillä kirjoituksista sekä ehdottaa uusia aiheita on tilata kuukausittainen uutiskirjeemme, jonka avulla saat ajankohtaiset vinkit digitaaliseen markkinointiin liittyen suoraan haluamaasi sähköpostiin.

Haluan tilata kuukausittaisen uutiskirjeen sähköpostiini!

Seuraavaksi tarkastelemme eri osa-alueita tarkemmin digitaalisessa markkinoinnissa. 

Verkkosivut

Aloitamme tarkastelun verkkosivuista, tunnetaan myös nimillä nettisivut ja kotisivut. Verkkosivut digitaalisen ja jopa kaiken markkinoinnin puun runko, joka kokoaa ja liittää markkinoinnin eri osa-alueet toisiinsa. Verkkosivut ovat lähtökohtaisesti se paikka, jonne liikenne ohjataan kaikista eri markkinointikanavista konvertoitumista varten. Tästä syystä verkkosivut ovatkin yksi tärkeimmistä digitaalisen markkinoinnin osa-alueista. 

Verkkosivut ja tekniikka niiden ympärillä kehittyy vuosi vuodelta nopeammin. On uusia visuaalisia tyylejä, hakukoneoptimointitapoja, koodaustekniikoita, julkaisualustoja jne. Verkkosivut myös integroituvat useisiin eri järjestelmiin ja ovat sidoksissa muihin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin. Esimerkiksi maksullista mainontaa tehdessä on hyödyllistä sijoittaa seurantakoodi länderille (eng. Landing page), jotta sivulta tapahtuvia konversioita pystytään seuraamaan tarkemmin ja tätä myötä mittaamaan mainoskampanjan tehokkuutta. 

Haluan lukea lisää verkkosivuista yritykselle. 

Tästä syystä näemme, että verkkosivujen trendeistä ajantasalla pysyminen on yksi menestyksen avain onnistuneessa digimarkkinoinnissa myös vuonna 2020. 

Arvelet varmaan, että onpas paljon asioita seurattavana yhdelle silmäparille. Onneksesi et ole yksin! Me seuraamme nimittäin näitä asioita jatkuvasti ja pyrimme analysoimaan ja valitsemaan, mitkä uudistuksista ovat hyödyllistä tietoa ja mitkä eivät. 

Nämä asiat löytyvät kootusti helposti pureskeltavassa muodossa kuukausittaisesta uutiskirjeestämme.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti Googlen kehittäessä omaa hakukonettaan käyttäjäystävällisemmäksi ja ylipäätänsä toimimaan paremmin hakukoneena. Vuosien varrella nokkelat hakukoneoptimoinnin tekijät ovat keksineet lukuisia tapoja “huijata” Googlen algoritmeja johtaen oman hakukonesijoituksensa äkilliseen nousemiseen. Tänä päivänä Googlen on onnistunut tehokkaasti minimoimaan huijaustoimenpiteet eli black hat SEO yritykset. 

Vaikka Google on onnistunut tekemään hakukoneoptimoinnista rehdimmän kilpailun verkkokehittäjien/hakukoneoptimoinnin ammattilaisten välillä, kannattaa sen kehitystä silti seurata tarkkaavaisesti myös vuonna 2020. Google tarjoaa seurantaa varten “webmaster guidelinesit” eli verkkovastaavan ohjeet kaikille verkkosivujen kehittäjille, jotka haluavat sijoittua Googlen hakukoneissa mahdollisimman hyvin. 

Hakukoneoptimoinnin eri osa-alueista voit lukea lisää hakukoneoptimoinnin palvelusivultamme ja blogistamme. 

Some-markkinointi

Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan entisestään vuosi vuodelta ja jatkaa todennäköisesti kasvamistaan myös vuonna 2020. Kanavat, sisältö ja julkaisutavat ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta tästä huolimatta suosio on jatkanut kasvuaan. 

Eri sosiaalisen median kanavien vuoksi algoritmien päivitystahdissa voi olla yllättävänkin vaikea pysyä mukana, joten useammasta silmäparista on tässäkin tapauksessa etunsa. 

Tästä syystä koemme erityisen tärkeäksi sosiaalisen median “tärkeimpien” päivitysten löytämisen ja suodattamisen massan joukosta. 

Kirjoitimme viime vuonna useita kirjoituksia blogiimme, jotka käsittelivät mm. Yksittäisiä kanavia (Instagram), kanavien valintoja yrityksille, sosiaalisen median strategiaa ja tuloksellista somettamista. Toiset näistä aiheista kiinnostivat toisia huomattavasti enemmän, mikä on myösaivan luonnollista. 

Huomasimme sosiaalisen median kiinnostavan kohderyhmäämme ja tästä syystä aiomme jatkaa sitä myös vuonna 2020.

Mistä sinä haluaisit kuulla sosiaaliseen mediaan liittyen?

Hakusanamainonta (SEA)

Hakukonemainonta eli nykypäivänä pitkälti Google Ads on aihe, jota Folcanin blogissa ei ole aiemmin käsitelty juuri ollenkaan, ellei kyseessä ole ollut yleisesti mainontaan liittyvä kirjoitus. Tänä vuonna siihen on kuitenkin tulossa muutos, sillä haluamme kerätä hyödyllistä tietoa myös niille lukijoillemme, jotka ovat kiinnostuneet erityisesti Google Adsin toiminnasta.  

Vuonna 2020 voimme odottaa Googlen Adsin käytön kasvavan pienissä määrin Instagramin orgaanisen näkyvyyden laskemisen myötä Instagramin käyttäjien varautuessa tulevaan. 

Tästä syystä myös Google Adsin systemaattinen ja laadukas tekeminen tulee korostumaan entisestään kuluvana vuonna. 

Tästä lisää tulevan vuoden aikana blogissamme… 

Data-analytiikka ja datan seuranta

Google Analytics ja Search Console. Olet saattanut kuulla näistä, mutta et ole perehtynyt niihin sen enempää kiireidesi vuoksi. Muistat hämärästi, kuinka joku on saattanut kertoa niiden tärkeydestä, mutta et ole yksinkertaisesti kerennyt tutustumaan asiaan. Huomaamme tämän saman kaavan toistuvan kerta toisensa jälkeen, jonka takia kirjoitimme mm. Ohjeet Google Analyticsin perusteista. Jos sinulla ei ole vielä analytiikka hallussa, niin suosittelemme viimeistään nyt tekemään luomaan oman tilin Analyticsiin (tarvitsee Gmail-tilin) ja aloittamaan datan keräämisen, koska se on täysin ilmaista vielä toistaiseksi. Voit aina pyytää myös meiltä apua analytiikan asentamisessa. 

Nämä kaksi Googlen tarjoamaa ilmaista työkalua ovat tuloksellisen markkinoinnin kulmakiviä. Siitä ei ole kiistämistä. Ilman dataa verkkosivustosi kävijöistä ja hakukoneoptimointisi onnistumisesta, et pysty tehokkaasti mittaamaan tehtyjen töidesi tuloksia ja jäät kilpailijoidesi jalkoihin. 

Tästä syystä jatkamme myös vuonna 2020 näistä aiheista kirjoittamista aktiivisesti. 

Tartu viimeistään nyt tilaisuuteen ja ota täysin ilmaiset työkalut käyttöösi! 

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto - Ulkoistettu päällikkö digimarkkinoinnille

Miten tämä kaikki vedetään sitten yhteen yhdeksi kokonaisuudeksi? 

No ulkoistetun digimarkkinointipäällikön myötä tietenkin! Vuonna 2020 tulemme näiden yksittäisten osa-alueiden lisäksi liittämään mahdollisimman usein eri osa-alueet toisiinsa, jotta lukijamme saisivat selkeämmän kokonaiskuvan eri kanavien ja työkalujen vaikutuksista toisiinsa. 

Tällä toivomme viemämme markkinointia ja erityisesti digitaalista markkinointia eteenpäin suomessa, jotta yritykset pystyvät ottamaan kaiken hyödyn irti eri digitaalisista kanavista ja vauhdittamaan näin omaa kasvuaan. 

Kiitoksia lukemisesta ja tuloksellista vuotta 2020!

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista