Google Ads Mainonta – Tilin perustaminen ja mainoksen luonti

Google Ads mainonta tarkoittaa mainontaa Googlessa, sen hakukoneessa ja ympäri internetiä esimerkiksi verkkosivujen reunoissa klikattavissa kentissä tai sisällön joukossa display-mainoksina. Google Ads mainostililtä hallitaan myös Discovery-mainontaa ja videomainontaa, jota voi käyttää esimerkiksi YouTubessa. Hakukonemainonta (SEA = Search Engine Advertising) viittaa Googlen hakutuloksissa näkyviin “Search”-mainoksiin. Olet todennäköisesti huomannutkin osassa hakutuloksia lukevan “Mainos”. Sivurakenteisiin uppoavat “Display”-mainokset voivat sisältää myös esimerkiksi kuvia tekstin lisäksi.

Näitä erilaisia mainostyyppejä ja -kampanjoita rakennetaan ja hallinnoidaan samasta paikasta, jota kutsutaan nimellä Google Ads. Seuraavaksi tässä artikkelissa kerrotaan vaihe vaiheelta, kuinka:

  • Perustat itsellesi Google Ads –tilin 
  • Teet ensimmäisen hakukonemainoksesi 

Tämä artikkeli keskittyy enemmän yleisen tason tarkasteluun ja pääpiirteiden hahmottamiseen kuin jokaisen yksityiskohdan tarkasteluun. Tavoitteena on saada tili luotua ja perusteet mainoskampanjan luomisesta haltuun. Näitä perustietoja voi sitten myöhemmin lähteä syventämään. 

Lisää Google-mainonnasta ja mainonnan piirteistä voit lukea Google-mainonnan perusteista.  

Google Ads –tilin luominen

Tilin luomien aloitetaan siirtymällä osoitteeseen Google Ads:in etusivulle ja painamalla “Aloita nyt”. Seuraavat vaiheet tilin luonnissa ovat englanniksi omien kieliasetusteni myötä, mutta toimenpiteet pysyvät samoina kielestä huolimatta. (Kielen voi vaihtaa asetuksista itselleen sopivaksi.)

Kirjauduttuasi sisään Google-tilillesi, valitse aluksi “New Google Ads account”. Seuraavaksi esiintyvästä näkymässä klikkaa kuvassa ympyröityä “Switch to expert mode” -nappulaa. Tämä voi aluksi tuntua erikoiselta, jos et luokittele itseäsi ekspertiksi. Tilan vaihtaminen on kuitenkin oleellista siksi, että muutoin alusta ohjaa sinut luomaan ensimmäisen mainoskampanjasi suoraan, vaikka et välttämättä ole valmistautunut siihen vielä tässä vaiheessa.  

Vaihdettuasi itsesi ekspertiksi valitse pienempi tekstivaihtoehto “Create an account without a campaign”. 

Seuraavaksi syötät laskutusmaan, aikavyöhykkeen ja valuutan tilillesi. Valitse nämä huolella, sillä näitä ei voi muokata myöhemmin! Syötettyäsi nämä informaatiot päädyt näkymään, joka onnittelee sinua onnistuneesta tilin luomisesta. Siirry tästä kehotuksen mukaisesti tutkimaan tiliäsi tarkemmin.  

Laskutustietojen lisääminen

Jotta voimme käynnistää mainonnan, tarvitsemme tilille ensin toimivat maksutavat mainonnan laskutusta varten. Lisätäksemme laskutustiedot valitsemme yläreunasta “Tools & Settings” ja valikosta “Billing settings” -nappulan.

Seuraavaksi kaavaketta seuraten täytä tiedot liittyen laskutusmaahan, maksu- ja käyttäjäprofiiliin ja maksutapaan. Maksutavaksi voit lisätä luotto- ja maksukortit sekä pankkitilisi. Suomessa Google Ads ei tue (ainakaan vielä) esimerkiksi PayPalia maksutapana.

Asetusten kohdassa “How you pay” yleinen valinta on “Automatic payments”, jolloin seuraava veloitus tapahtuu automaattisesti aina joko 30 päivän päästä edellisestä laskusta tai silloin, kun asettamasi laskutusraja saavutetaan.

Huom. Laskutusraja kannattaa asettaa riittävän isoksi, jotta laskuja ei valu joka toinen päivä sähköpostiin.

Lisättyäsi tämän ensisijaisen maksutavan voit lisätä vielä vaihtoehtoisen maksutavan tilillesi. Tällä varmistat, että mainoksesi eivät keskeydy, jos ensisijaiselta maksutavaltasi ei jostain syystä voida veloittaa mainoskuluja. Jos et vaihtoehtoista maksutapaa halua tai voi lisätä, ei hätää, mainonta onnistuu kyllä yhdelläkin. Uuden maksutavan voit lisätä (myös myöhemmin) kohdasta “Billing settings”  ja sieltä sivuvalikosta kohdasta “Payment methods” valitsemalla ensisijaisen maksutapasi vieressä olevan plusmerkin.  

Käyttäjien lisääminen 

Jos tiliä käyttää lisäksesi joku muu henkilö, jolle et välttämättä halua antaa Google-tilisi tunnuksia, voit jakaa muille tileille rajoitettuja käyttöoikeuksia. Käyttöoikeuksia hallitaksesi ja lisätäksesi valitse samasta “Tools & Settings” valikon alta “Access and security”-nappula. Avautuvassa näkymässä näet oman Google-tilisi ja tämän päällä (vasemmassa yläkulmassa) sinisen plusmerkin, josta lisäät uusia käyttäjiä tilillesi.  

Syötä seuraavaksi sähköpostiosoite, jolle haluat myöntää käyttöoikeudet. Voit antaa tilille käyttöoikeuksia portaittain pelkistä sähköpostiraporteista admin-oikeuksiin. Jos tarkennettu vertailu käyttöoikeuksista ei näy, sen saa auki ympyröimästäni tekstistä (kuvassa).  

Nyt, kun tilin laskutustiedot ja käyttöoikeudet ovat kunnossa, voimme siirtyä ensimmäisen mainoskampanjan rakentamiseen.

Huom. Jatkossa tilille kannattaa lisätä ainakin konversioseuranta, jotta mainostuloksia päästään arvioimaan entistä tarkemmin ja konkreettisemmin.

Google Ads – Mainoskampanjan rakentaminen

Huomioi, että mainoskampanjan voi rakentaa monella eri tavalla ja valinnat perustuvat tietyn kampanjan määrittämisiin tarpeisiin. Seuraavaksi rakennan esimerkkimainoskampanjan, jota voisi käyttää esimerkiksi blogitekstin mainostamiseen. Tarkennuksena vielä: kyseiset asetukset toimivat esimerkkinä, eivät suosituksena juuri sinulle sopiviksi valinnoiksi.

Päästäksemme rakentamaan ensimmäisen mainoskampanjan tuoreelle tilillemme, valitsemme etusivulta “Campaigns” ja sieltä klikkaamme sinistä plusmerkkiä. Tämän jälkeen valitsemme uuden kampanjan “New campaign” -nappulasta. Jatkossa voimme käyttää jo tehtyjä kampanjoita uusien pohjana, jolloin prosessi on joissain tapauksissa (samankaltainen uusi kampanja) nopeampi.

Ensimmäisenä valittavana on mainoskampanjan tavoite. Rakentaessamme hakukonemainosta, meillä on kolme vaihtoehtoa tälle valinnalle: Sales, Leads ja Website traffic. Mainoksen voi myös luoda ilman tätä valintaa, jolloin alusta ei suosittele erilaisia kampanja-asetuksia (perustuen valittuun tavoitteeseen) niin paljoa. Valitsen esimerkissä tämän “Create a campaign without a goal’s guidance” vaihtoehdon. 

Seuraavaksi valitaan mainostyyppi, tässä esimerkkitapauksessa valinta on “Search” ja toivotut tulokset -valinta on “Website visits”. (Muista syöttää yrityksesi verkkosivun URL-osoite URL-kenttään, kun valitset vaihtoehdon “Website visits”.) 

Mainoskampanjan asetukset

Alkutiedot täytettyämme siirrymme seuraavaksi mainoskampanjan asetuksiin. Nimeämme kampanjan haluamallamme tavalla ja valitsemme, haluammeko tulosten näkyvän sekä “Search”- että “Display” -tasolla vaiko vain jommallakummalla (termejä avattu tekstin alussa ja kyseisellä asetussivulla). Valitsemme tässä esimerkissä valinnan “Search”.

Sitten valitsemme sijainnit, joissa haluamme kampanjan näkyvän sekä kielet, joihin haluamme mainonnan kohdistuvan. Valitsen kieleksi ja sijainniksi Suomen. Sijainnin lisäasetuksista valitsen “People in or regularly in your targeted locations”, siksi, että haluan tarkentaa nimenomaan Suomessa asuviin (tai usein vieraileviin) henkilöihin. Tämän asetuksen merkitys korostuu, jos mainoksen kieli on englanti ja täten kyseisiä hakusanoja voidaan käyttää ympäri maapallon.

Huom. Voit myös tarkentaa kohdennustasi esimerkiksi yleisön kiinnostusten tai harrastuksien perusteella kohdasta “Audiences”. 

Seuraavaksi valitset päivittäisen budjetin, jota haluat mainoskampanjaasi käyttää. Muistutuksena mainonnan hinnoittelusta: maksat ainoastaan klikeistä. Suosittelen minimibudjetiksi 5 euroa / päivä, koska esimerkiksi euron klikkihinnalla (CPC) pienempään budjettiin ei monia klikkejä mahtuisi ennen kuin päiväbudjetti olisi jo käytetty. Suuremmalla budjetilla saa enemmän ja nopeammin myös mainosdataa, jonka perusteella kampanjaa voidaan optimoida.

Valitset nyt vuorostaan tarjousstrategiasi. Strategiasi määrittää sen, millä perusteella kampanjasi tekee tarjouksia tiettyjen avainsanojen klikkihinnoille. Valitse tarjousstrategian kohdalla “Or, select a bid strategy directly”, jotta pääset valitsemaan strategian itse. Valitsen tälle kampanjalle “maximise clicks” halutessani ohjata mahdollisimman paljon liikennettä blogiini. Lisään vielä maksimiklikkihinnaksi euron, jotta klikkausten hinta ei nouse liian korkeaksi suhteessa määritettyyn budjettiin. Eri Googlen tarjoamista strategioista voit lukea lisää täältä. Huomioi myös, että käyttääksesi joitakin hyviä tarjousstrategioita, kuten “Maximise Conversions”, sinulla täytyy olla konversioseuranta liitettynä tiliisi. 

Lopuksi voit lisätä Sitelink-, Callout- ja Call extensionit. (Osoitan nämä mainoksesta myöhemmin tässä blogissa.) Extensioneita voit tehdä lisää ja muokata helposti myös jälkikäteen.

Mainoskampanjan asetukset -sivun lisäasetusvalikoista voi:

  • Halutessaan asettaa kampanjalle myös alku- ja loppupäivät (vakiona kampanja alkaa heti ja lopetus tapahtuu manuaalisesti) 
  • Muokata kampanjan URL-asetuksia
  • Ottaa käyttöön “Dynamic Search Ads settings”. (Lisätiedot valinnan viereltä Ads:issa)
  • Valita seurattavat konversiot, jos niitä on tilille lisätty (kannattaa lisätä!) 
  • Muokata mainosten näyttöaikaa (oletuksena koko päivä, voit asettaa tietyt päivät ja tietyt ajat) 
  • Valita mainosten rotaatioperusteet, eli mitä mainostekstejä näytetään (oletuksena parhaiten menestyvien mainostekstien priorisointi).  

Google Ads mainonta - Mainosryhmät

Seuraavaksi nimeämme ja luomme mainosryhmän Google Ads mainontaa varten. Tämän vaiheen päätarkoituksena on lisätä avainsanat ja termit, joita haettuaan asiakas näkee mainoksemme Googlessa (todellinen näkyvyys riippuu mm. tarjouksesta, laatupisteistä ja hakutermin kilpailusta).

Avainsanojen ideointiin voit käyttää muun muassa Googlen “Keyword Planneria” (löytyy “Tools & Settings” valikosta vasemmasta reunasta). Hakutermien erottelu niille määritellyssä tekstikentässä onnistuu helposti esimerkiksi enteriä painamalla. Termit voi merkata kolmella tavalla:

  1. Termi
  2. “Termi”
  3. [Termi] 

Eri vaihtoehdoista löytyy Googlen selitykset paikan päältä, “Learn more” -painikkeen takaa. Eri merkinnät vaikuttavat termin käytön tarkkuuteen, eli että käytetäänkö termiä ainoastaan tarkalleen kirjoitetussa muodossa, vai onko kirjoitusasu ja hakutermi joustavampi.  

Mainokset

Siirrymme lopuksi mainostekstin eli copyn luomiseen. Seuraavassa kuvassa näkyy tavallisen tekstimainoksen luontikaavio ja vieressä esimerkki siitä, miltä mainos näyttää (mobiilissa). Tähdillä olen merkinnyt tekstikenttien ja esimerkkimainoksen tekstien yhteyttä. 

  • Otsikko (muodostuu 1-3 otsikkotekstistä): Sisällytä tärkeimpiä hakutermejä ja noudata merkkimääriä. 
  • Linkki: Mainoksessa näkyvä linkki, ei tarvitse olla toimiva URL. Linkin kannattaa silti liittyä laskeutumissivuun ja mainostettavaan asiaan.  
  • Kuvaus (muodostuu 1-2 kuvaustekstistä): Pyri käyttämään kaikki 90 merkkiä. Sisällytä myös hakutermejä.  

Seuraavassa kuvassa vielä esimerkkinä Sitelink- (keltaisella) ja Callout (punaisella) extensionit mainoksessa. Call extension on puhelinnumero otsikkokentän alla. (kuva): 

Huomioi, että mainoksen ulkoasu vaihtelee riippuen monesta asiasta, kuten laitteestasi ja sijoituksestasi. Esimerkiksi Sitelink extensionit näkyvät joskus kuvauksien kanssa.

Onneksi olkoon! Ensimmäinen mainoskampanjasi mainoksineen on nyt valmis. Varmista vielä, että kaikki kampanjan asetukset ja tiedot ovat oikein ja päällä.  

Kiitos, kun luit! 

Toivottavasti ohjeista on hyötyä. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista