Versio 4 tuo mukanaan paljon uusia päivityksiä. Kuitenkin GA4: n ja Google Analyticsin vanhojen versioiden välinen olennaisin ero on tapahtumapohjainen tietomalli. Se tarkoittaa sitä, että istuntoja ei mitata perinteisesti sivunäkymien avulla, vaan joustavalla tapahtumien, parametrien ja käyttäjän ominaisuuksien kokonaisuudella. Tapahtumapohjainen tietomalli ei ole uusi keksintö, sillä se on ollut Firebase Analyticsin ydin jo vuodesta 2014 lähtien. Se on testattu ja todistettu lähestymistapa, joka on ollut käytössä vuosia, mutta sitä on käytetty harvoin perinteisille verkkosivustoille. GA4 antaa jokaiselle mahdollisuuden hyödyntää tätä mittaustapaa.
Muutoksien myötä myös osa tuntemistamme mittareista muuttavat muotoaan. Uudella Google Analytics 4:llä on useita etuja niin analyytikoille, markkinoijille että kehittäjille.