

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Google Analytics perusteet -blogissa kerromme, mistä analytiikan käytössä kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä saat selville kävijöistäsi ilman lisäkonfigurointia.
Google Analytics tarjoaa helpon ja ilmaisen tavan seurata ja analysoida verkkosivustosi kävijöitä. Sinulla voi olla tuhansia tai jopa miljoonia kävijöitä joka kuukausi, mutta nämä vierailijat ovat käytännössä merkityksettömiä, jos et tiedä heistä mitään. Google Analyticsin työkaluilla ja raporteilla voit hyödyntää vierailijoiden dataa ja konvertoida heistä asiakkaita.
Tässä blogissa käymme läpi Google Analyticsin käytön perusteet. Vastaamme mm. seuraaviin kysymyksiin:
Jos et ole vielä asentanut Google Analyticsia sivustollesi, löydät ohjeet Googlen sivuilta. Muista, että Analytics alkaa keräämään dataa asennushetkestä eteenpäin. Suosittelen sinua asentamaan Analyticsin jo ennen sivustosi julkaisemista.
Analyticsissa on mahdollisuus pureutua hyvinkin syvälle dataan, kun alusta tulee tutummaksi. Seuraavaksi käsittelemme perusteita eli ominaisuuksia, joista on hyvä lähteä liikkeelle.
Tämä on se sivu, jolle laskeudut, kun avaat Google-analytiikan. Etusivun näkymästä voit tulkita yleistietoja sivustosi kävijämäärästä, muun muassa:
Seuraavaksi käymme läpi Google-analytiikan muut välilehdet ja suosituimmat raportit, joiden avulla pääset hyvin alkuun web-analytiikan hyödyntämisessä:
Hallintapaneelin avulla voit rakentaa oman näkymän Google Analytics-tilisi datasta. Näkymä helpottaa sinua tarkastelemaan sinulle tärkeimpiä lukuja samasta paikasta kootusti.
Voit luoda alusta asti täysin oman näkymän tai voit ladata (import) näkymiä täältä.
Kustomoitujen raporttien avulla voit määrittää liiketoimintasi kannalta tärkeimmät mittarit, jotka eivät sisälly oletusasetuksiin. Jos omistat esimerkiksi verkkokaupan, tässä osiossa voit seurata liikennettä esimerkiksi koon, värin ja tuotekoodien perusteella. Voit myös integroida ulkoisia tietolähteitä, kuten asiakassuhdehallintaohjelmaa (CRM).
Kuten saatat arvata, reaaliaikainen-välilehti kertoo, kuinka paljon sivustollasi on kävijöitä juuri nyt. Millä sivulla he ovat, missä he ovat maantieteellisesti ja millä laitteella he surffaavat verkossa.
Tämä on yksi Google Analyticsin eniten käytetyistä raporteista. Yleisö-välilehdeltä löytyy vastaukset mm. seuraaviin kysymyksiin:
Yleisö-välilehden alta löytyy myös hyvin ajankohtainen alavalikko, Mobiili. Mobiili-alavalikosta pääset pureutumaan tarkemmin dataan siitä, kuinka suuri osa verkkosivustosi kävijöistä käyttää tietokonetta, mobiililaitetta ja tablettia surffaamiseen. Meidän kävijöistämme 61,84% kävijöistä käyttää mobiililaitetta meidän sivuillamme surffatessaan. Tämä tarkoittaa sitä, että mobiilioptimointi verkkosivuilla on erityisen tärkeässä roolissa.
Toinen hyvin suosittu välilehti on Hankinta. Välilehdeltä löytyvän raportin avulla otat selvää, mistä kävijäsi ja asiakkaasi tulevat. Napsauta vain vasemman sivupalkin Hankinta-välilehteä ja näet kaikki liikenteen lähteet, kuten kanavat, viittaukset ja orgaaniset haut. Näet siis:
Lisäksi Google-analytiikka auttaa sinua seuraamaan sosiaalisen median tuloksia. Vaikka et voi lisätä Google Analytics -seurantakoodiasi sosiaalisen median tilillesi, voit luoda Google Analyticsiin seurannan tilistäsi. Jos esimerkiksi omistat YouTube-kanavan, voit seurata toimintaa lisäämällä YouTube-tilisi URL-osoitteen Analyticsiin.
Tältä välilehdeltä löydät raportin siitä, mitä käyttäjät tekevät sivustollasi. Löydät vastauksen seuraaviin kysymyksiin:
Konversio välilehdellä pääset seuraamaan tuovatko sivut tuloksia, eli konversioita. Konversiot määritellään Google Analyticsiin etukäteen ilmaisella työkalulla ja voit lukea konversioseurannan asentamisesta täältä.
Yleisimmät konversiopisteet, jotka löytyvät lähes jokaiselta sivulta, ovat puhelinnumero, sähköpostiklikkaus ja yhteydenoton lähetys.
Tässä olivat Google Analytics perusteet. Nyt tiedät, mitä toimintoja Analyticsin käyttöliittymästä löytyy ja mitä dataa pystyt analysoimaan suoraan asennuksen jälkeen.
Nykypäivänä dataa on tarjolla rajattomasti, minkä takia tärkeintä on opetella hyödyntämään sitä. Vinkkimme on: tulkitse dataa ja toimi sen mukaan!
Meidän toteuttamillemme verkkosivuille asennetaan aina Google Analytics-seuranta. Tarjoamme asiakkaillemme myös konsultaatiota, koulutuksia ja helposti organisaation sisällä jaettavia raportteja datan tulkitsemiseksi. Datan pohjalta löydämme kehityskohteita ja sen pohjalta digimarkkinointia voi kehittää tuloslähtöisesti.
Jos haluat tietää lisää verkkosivusi kävijöistä ja kehittää inbound-myyntiäsi, ota meihin yhteyttä!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman