

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Google-mainonnassa hintaa mitataan useimmiten klikkausten mukaan, CPC (Cost-Per-Click). Kun valitaan klikkiperusteinen hinnoittelu, maksat ainoastaan siitä, kun asiakas klikkaa mainostasi ja päätyy laskeutumissivullesi. Tämän lisäksi mainonnan hintaan vaikuttavat mm. laatupisteet, mainoksen sijoitus, kampanja- ja mainosasetukset, kuten budjetti, hintatarjous, avainsanat ja kohdistus, toimiala, Googlen mainosverkosto sekä PPC-työkalut ja -palvelut. Klikkien keskimääräiset hinnat ovat Suomessa n. 95 senttiä, mutta ne vaihtelevat toimialoittain. Kilpailluimmat hakusanat voivat maksaa jopa 50 euroa klikiltä.
Google Ads on Googlen tarjoama maksullinen verkkomainontaohjelma, jonka avulla voit luoda hyvin kohdistettuja mainoksia kohdeyleisöllesi. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi näkyy hakukoneen tulossivulla (SERP) sillä hetkellä, kun ihanteelliset asiakkaasi etsivät tarjoamiasi tuotteita tai palveluita Google-haun kautta. Käyttäjät tekevät Googlessa hakuja erilaisilla hakusanoilla tai -lauseilla, minkä myötä hakukone tarjoaa sopivia vastauksia tulossivulla.
Ajan mittaan Google Ads auttaa sinua myös analysoimaan mainonnan tuottamaa dataa ja parantamaan mainoksia tavoittaaksesi enemmän ihmisiä, jotta yrityksesi voi saavuttaa tehokkaammin mainoskampanjasi tavoitteet. Yrityksesi koosta tai käytettävissä olevista resursseista riippumatta voit räätälöidä mainoksesi budjettiisi sopivaksi. Google Ads -työkalun avulla voit pysyä kuukausirajan sisällä ja jopa keskeyttää tai lopettaa mainoskulutuksesi milloin tahansa.
Google Ads toimii useimmiten PPC eli pay-per-click -mallin mukaan ja se näyttää mainoksesi mahdollisille liideille tai asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi. Kun kyseessä on hakusanamainonta, markkinoijat kohdistavat mainoksensa tiettyyn hakutermiin Googlessa ja tekevät siitä hintatarjouksia kilpaillen muiden kanssa, jotka myös kohdentavat mainontaansa kyseiseen hakutermiin. Hintatarjouksen voittajat sijoitetaan hakutulossivujen, Youtube-videoiden tai osuvien verkkosivustojen yläosaan riippuen valitusta mainostyypistäsi. Tekemäsi tarjoukset avainsanasta ovat enimmäistarjouksia eli enimmäishinta, jonka olet valmis maksamaan mainoksesta. Vaihtoehtoisesti voit asettaa mainoksellesi enimmäisbudjetin, jolloin et koskaan kuluta enemmän kuin tietyn summan kyseiseen mainokseen päivässä. Tämä auttaa sinua saamaan paremman käsityksen digitaalisen mainoskampanjasi budjetista.
Markkinoijalla on yleensä kolme vaihtoehtoa tarjouksilleen:
Näiden vaihtoehtojen perusteella Google ottaa vastaan tekemäsi hintatarjouksen ja yhdistää sen mainoksesi laatupisteiksi kutsutun arvioinnin kanssa.
Paljon Google-mainonta sitten maksaa? Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä hinta muodostuu monesta eri tekijästä. Lopullinen hinta määräytyy mm. kilpailutilanteen ja mainoksen laatupisteytyksen mukaan. Monet uudet yrittäjät ajattelevat, että Google-mainontaan kuluu tuhansia euroja joka kuukausi, vaikka totuus on tästä kaukana. Voit aloittaa niin pienellä budjetilla kuin itse haluat, oli se sitten 100 euroa tai 1 000 euroa kuukaudessa. Maksat ainoastaan siitä, kun joku klikkaa mainostasi tai tekee muun valitsemasi hinnoitteluperiaatteen mukaisen toimenpiteen. Mainontaan kuluu siis juuri sen verran, kun olet siihen valmis käyttämään rahaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvin suunniteltu mainos on edullisempi ja tuottavampi, kuin hutaisten tehty mainos.
Google-mainonnan hintaan vaikuttavat seuraavat asiat:
Kilpailu:
Google-mainonnan hinta määräytyy osittain kilpailun mukaan. Suomalaiset hakevat tietoa Googlesta noin 30 miljoonan haun edestä päivittäin ja asiakkaiden lisäksi Googlesta löytyvät myös kilpailijat. Klikkihinnat vaihtelevat n. 10 sentin ja kymmenen euron välillä riippuen siitä, kuinka kilpailtu käyttämäsi hakusanasi on. Kilpailtu hakusana voi maksaa jopa tuplasti enemmän kuin hakusana, jolle ei suurta kilpailua ole. Suomessa hinnat ovat useimmiten n. 0,50€-3€/klikki.
Tarjoukset:
Google Ads -mainonnassa maksat Googlelle jokaisesta yksittäisestä klikkauksesta tai muusta valitsemastasi hinnoitteluperiaatteen mukaisesta toiminnasta ja mainonnan hinta perustuu osittain huutokauppaan. Valittuasi klikkiperusteisen hinnoittelu tarkoittaa tämä sitä, että mainostajat itse määrittävät kuinka paljon ovat yhdestä klikkauksesta valmiita maksamaan ja mitä enemmän maksat, sen paremmin näyt. Hintatarjouksesi tietylle avainsanalle voi olla vaikkapa 40 senttiä ja kyseinen summa veloitetaan sinulta vain silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi. Jos tarjouksesi summa on ollut korkein, näkyy mainoksesi hakutulossivulla ensimmäisenä. Toiseksi korkein tarjous sijoittuu hakutulossivulla toiseksi. Mikäli toiseksi korkein tarjous on vaikkapa 35 senttiä, laskee Google mainokseksi klikkihintaa niin, että se säilyttää paikkansa edullisemmin. Tällöin klikkihinta alenisi 36 senttiin.
Laatupisteet:
Googlen mukaan laatupisteet ovat arvio mainostesi, avainsanojesi ja laskeutumissivujesi laadusta. Laadukkaammat mainokset voivat johtaa alhaisempiin hintoihin ja parempiin mainosten sijainteihin. Laatupisteiden tulokset ovat väliltä 1–10. Mitä korkeampi pistemääräsi on, sitä paremmin sijoitut Googlessa ja sitä vähemmän sinun on käytettävä rahaa konversioihin. Mainoksesi sijainti perustuu siis saamiisi laatupisteisiin sekä antamaasi hintatarjoussummaan. Sijainnilla tarkoitetaan mainoksesi paikkaa hakutulossivulla.
Käyttäjän nähdessä mainoksesi ja klikatessaan sitä, maksat pienen maksun kyseisestä klikkauksesta. Tästä tulee siis nimitys pay-per-click eli klikkauskohtainen maksu. Ajatuksena on se, mitä enemmän käyttäjät klikkailevat mainostasi, sitä todennäköisemmin he saavuttavat asettamasi tavoitteet eli konvertoituvat asiakkaiksi.
Voit lukea lisää laatupisteistä aikaisemmasta blogikirjoituksestamme täältä.
Kykysi sijoittua Google Adsissa riippuu siitä, kuinka teet hintatarjouksen. Vaikka hintatarjouksesi määrä riippuu budjetistasi ja tavoitteistasi kannattaa sinun ottaa huomioon seuraavat asiat:
Automaattinen hintatarjous antaa Googlelle mahdollisuuden muokata hintatarjoustasi kilpailijoiden mukaan. Voit asettaa enimmäisbudjetin, jonka sisällä Google työskentelee antaakseen parhaan mahdollisuuden voittaa tarjous asettamiesi rajojen puitteissa.
Manuaalisten hintatarjousten avulla voit määrittää hintatarjoussummat mainosryhmillesi ja avainsanoillesi, mikä antaa sinulle mahdollisuuden vähentää kulutusta tehottomiin mainoksiin
Mainonnan ollessa mitattavaa, näet tismalleen mitä saat vastineeksi rahoillesi. Google Ads kertoo sinulle esim. Kuinka moni on nähnyt mainoksesi, kuinka moni vieraili sivustollasi mainoksen kautta, monta liidiä/myyntiä sait mainoksesta ja mikä on tuottoprosentti suhteessa kuluihin.
Laadukkaat mainokset auttavat sinua kasvattamaan yritystäsi ja tavoittamaan yleisösi hakukoneessa ja muualla verkossa. Google-mainonta perustuu mm. klikkihintoihin ja maksat vain käyttäjistä, jotka tulevat laskeutumissivullesi mainoksesi kautta. Jos kyseessä on klikkiperusteinen hinnoittelu, et maksa Googlelle senttiäkään ellei kävijä tule verkkosivullesi mainoksesi kautta. Jos kyseessä on impressioperusteinen hinnoittelu maksat valitsemiesi hinnoitteluperusteiden mukaisesti. Google-mainoksilla pystyt kilpailemaan näkyvyydestä suurienkin yritysten kanssa optimoidessasi mainoksesi oikein.
Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman