Ensiksi on olennaista määritellä, että mihin mainonnalla pyritään, mikä on mainostukseen käytettävän rahan tarkoitus – mitä sillä ostetaan? Kun tavoitteet ovat selvillä, tehdään avainsanakartoitus. Kartoituksessa kerätään sanoja, joilla potentiaalinen asiakas voisi hakea googlesta tuotetta tai palvelua. Tätä seuraa avainsanatutkimus, jossa selvitetään eri avainsanojen toimivuutta dataan pohjautuen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuinka paljon sanaa haetaan ja kuinka kilpailtu kyseinen hakusana on. Nämä vaiheet ovat olennaisia eteenkin hakusanamainonnassa, sillä tulokset näkyvät vain valituille avainsanoille.
Kun pohjatyö on tehty, voidaan aloittaa mainosten suunnittelu. Samalla, kun mainoksia suunnitellaan, on tärkeää, että huolehditaan myös laskeutumissivuista (englanniksi landing page), eli sivuista, jolle mainokset ohjaavat liikennettä. Yksittäisen laskeutumissivun laatu ja sen vastaavuus mainokseen ovat tärkeitä tekijöitä mainoksen tehokkuutta ja hintaa tarkasteltaessa.
Kun mainosversiot ovat valmiita ja laskeutumissivut kunnossa, voidaan mainonta käynnistää. Työ ei kuitenkaan lopu tähän, sillä ylläpito ja optimointi on olennainen osa tehokasta ja optimaalista mainoskampanjaa. Seuraavaksi syvennymme tähän hieman lisää.