Google-mainonta

Google-mainonta on tehokas keino puhutella asiakasta kaikissa ostopolun vaiheissa. Osuvasti kohdennetut mainokset, toimiva kampanjarakenne ja mainoskampanjoiden jatkuva kehitys sekä ylläpito tuottavat välittömiä tuloksia.  

Google-mainonnalla tarkoitetaan usein Googlen hakukoneessa tapahtuvaa hakusanamainontaa. Todellisuudessa Google-mainonta on paljon laajempi käsite, sillä se sisältää hakusanamainonnan lisäksi mahdollisuuden mainostaa kuvilla, videoilla ja bannereilla Googlen mainospaikoissa ympäri internetiä.  

Kuinka pääsen näkyville ja löydän ostavia asiakkaita nopeasti?

Onko verkkosivusi viritetty tukemaan asiakkaan ostopolkua, yhteydenottolomakkeet on testattu ja kaikki näyttää juuri siltä kuin pitää? Muodostuuko ongelmaksi, että yhteydenottoja ei vain tule? Etenkin jos verkkosivut on vastikään julkaistu tai näkyvyyden eteen ei ole tehty töitä, vika voi piillä heikossa näkyvyydessä kohderyhmäsi keskuudessa. 

Yksi nopeimmista ja tehokkaimmista tavoista saada tuotteista ja palveluista kiinnostuneita “kuumia” asiakkaita verkkosivuille on hakusanamainonta ja muu Google-mainonta. 

Miksi sinunkin kannattaisi ottaa Google-mainonta osaksi yrityksen markkinointia?

Google-mainonnan parhaimpia puolia ovat sen kohdennettavuus, tarkka mitattavuus ja datan pohjalta tehtävä optimointi. Hakusanamainonnan, kuten muidenkin Googlen mainosmuotojen, raportoinnista nähdään selkeästi jokainen mainoksen näyttökerta, jokainen klikkaus ja klikkauksen jälkeinen yhteydenotto tai yksittäisostos. Samaa seurattavuutta ei ole millään perinteisen mainonnan muodolla! Vai pystytkö kertomaan jokaisen bussipysäkkimainoksen nähneiden henkilöiden määrän, jokaisen mainoksesta johtuvan kiinnostuksen heräämisen ja sitä myötä oston tai yhteydenoton?  

Googlessa tehdään maailmanlaajuisesti yli 8,9 miljardia hakua päivässä ja Suomessa niistä yli 30 miljoonaa. Sinunkin yritystäsi, tuotteita tai palveluita koskevilla hakusanoilla tehdään varmasti satoja, ellei tuhansia hakuja päivässä. Miksipä et siis ottaisi tästä potentiaalista kaiken irti ja hankkisi uusia asiakkaita maksetulla Google-mainonnalla? 

Mitä on Google Ads -hakusanamainonta?

Hakusanamainonta eli SEA (Search Engine Advertising) on osa Google-mainontaa ja ehkä Googlen tunnetuin mainonnan muoto. Sitä ei tule sekoittaa hakukoneoptimointiin eli SEO:n (Search Engine Optimization). SEA on maksettua Google-mainontaa, kun taas SEO hakukoneoptimointia, jolla nostetaan verkkosivuston orgaanista eli ei-maksettua näkyvyyttä hakukoneessa. 
 
Google Ads -hakusanamainonta on hakukoneessa tapahtuvaa tekstimuotoista mainontaa, jossa mainokset kohdistetaan hakukoneen käyttäjän tekemien hakujen eli avainsanojen perusteella. Hakusanamainonta on tehokas mainonnan muoto etenkin silloin, kun tuotteella tai palvelulla on suoraan sitä koskettavia hakuja.  

Ajatellaan, että olet auton renkaita myyvän liikkeen omistaja, joka haluaa kasvattaa vasta julkaistun verkkokaupan myyntiä. Olet teettänyt avainsanatutkimuksen, josta käy ilmi, että auton talvi- ja kesärenkaita koskettavia hakuja on kuukaudessa tuhansia. Haluat saada osan tästä massasta omaan verkkokauppaasi, koska tiedät hakukoneesta talvirenkaita etsivien henkilöiden olevan yrityksesi potentiaalisia asiakkaita. Mitä teet? Käynnistät tietenkin hakusanakampanjan!  

Avainsanatutkimus

Ennen hakusanakampanjan rakentamista suosittelemme tekemään avainsanatutkimuksen. Avainsanatutkimus on prosessi, jolla etsitään ja analysoidaan hakutermejä, joita ihmiset syöttävät hakukoneisiin (pääosin Googleen) tutkimuksen tekohetkellä. 

Tutkimalla avainsanoja, jotka liittyvät toimialaasi, yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin, mainokset voidaan kohdentaa oikein. Avainsanatutkimuksen ideana ei suinkaan ole vain löytää kohderyhmääsi koskettavia hakutermejä, vaan ymmärtää, mitkä aihealueet kiinnostavat heitä ja kuinka suosittuja nämä aihealueet ovat yleisesti.  

Kohdennus

Hakusanamainosten kohdennuksen kannalta aiemmin mainittu avainsanatutkimus on ensisijaisen tärkeä. Hakusanamainonnan mainokset kohdennetaan aina avainsanojen perusteella, mutta kampanjoita voidaan kohdentaa myös mm. iän, sukupuolen, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. 

Hakusanamainokset

Valitut avainsanat pelaavat isoa roolia myös hakusanamainoksia tehdessä. Mitä paremmin hakusanamainoksessa olevan teksti vastaa hakua, sitä todennäköisemmin haun tehnyt henkilö klikkaa mainosta. Mainokset voivat olla joko responsiivisia tai dynaamisia mainoksia. 

Responsiivisessa hakusanamainoksessa yhteen mainokseen voidaan sisällyttää 15 erilaista otsikkoa ja 4 erilaista kuvausta. Sijoituksesta riippuen Google näyttää hakua täsmäävästä mainoksesta 2–3 otsikkoa ja 1–2 kuvausta. Responsiivisen mainoksen etu on se, että yksi mainos voi kattaa useita eri hakusanoja ja tekstimuotoja.  

Dynaamisessa hakusanamainoksessa sivuston laskeutumissivuilla ja sivujen otsikoilla on iso rooli. Dynaamiseen mainokseen tuotetaan kaksi kuvausta, mutta otsikot ja laskeutumissivut Googlen algoritmi määrittää kulloistakin hakua vastaavaksi. Usein dynaaminen Google-mainonta on responsiivisten hakumainosten tukena, jotta mikään mainostajan sivua koskeva haku ei menisi sivu suun.  

Laskeutumissivu

Google-mainonta ja etenkin hakusanamainonta tähtää useimmiten konvertoitumiseen. Jokainen klikkaus maksaa, joten se mitä klikkauksen jälkeen tapahtuu, on todella tärkeää. Tässä onnistumisessa iso rooli on tietysti laskeutumissivulla, eli sivulla, jolle mainosta klikannut henkilö päätyy.  

Sen lisäksi, että avainsanat löytyvät mainoksista, niiden tulee löytyä myös laskeutumissivulta. Mainosta klikannut henkilö haluaa löytää palvelun tai tuotteen, josta mainoksessa puhuttiin. Jos sivulta ei löydy klikkaajan etsimää tietoa, hän poistuu sivulta. Jos tätä tapahtuu usein, mainoksen laatu heikkenee, ja se näkyy yhä vähemmän. Laskeutumissivun latausnopeudella, käytettävyydellä ja visuaalisuudella on myös todella iso merkitys hakusanamainonnan tehokkuudessa.  

Kehitys ja ylläpito

Kuten muussakin digimarkkinoinnissa, niin myös hakusanamainonnassa jatkuva kehitys ja ylläpito tekevät mainonnasta kannattavaa ja tehokasta. Liian usein käy niin, että yritys avaa itselleen Google Ads –tilin, tekee kampanjan ja jättää sen oman onnensa nojaan.  

Google-hakusanamainonta on täynnä onnistumisia ja epäonnistumisia. Jotta löydetään optimaalinen tapa tehdä hakusanamainontaa juuri kullekin yritykselle, se vaatii jatkuvaa kehitystä sekä ylläpitoa.  

Google-mainonta on enemmän kuin pelkkä hakusanamainonta

Google-mainonta pitää hakusanamainonnan lisäksi sisällään useita muitakin mainosmuotoja, joilla voidaan tavoitella asiakkaita kaikissa ostopolun vaiheissa. Google Display ja Youtube –mainonta sopivat parhaiten brändinäkyvyyden nostattamiseen, kun taas Google Shopping –mainonnalla tavoitellaan välitöntä konversioiden määrän nousua. Lisäksi Google-mainonta mahdollistaa sovellusten mainostamisen sekä fyysisten toimipisteiden mainostamisen mm. Google Mapsissa 

Google Display -mainonta

Google Display –mainonta sopii erityisesti tilanteisiin, joissa halutaan tuoda uusi tuote tai palvelu kohderyhmän tietoisuuteen tai halutaan kasvattaa laajasti yrityksen brändinäkyvyyttä. Display-mainonta sopii myös erittäin hyvin uudelleenmarkkinointiin. 

Google Display –mainokset ovat kuva-, banneri- ja videomainoksia, jotka näkyvät ympäri internetiä. Mainokset näkyvät niin Googlen omissa alustoissa, kuin Googlen kumppanuussivustoilla, joilla on sopimus Googlen kanssa. Display-mainonta on kannattavinta yhdessä hakusanakampanjoiden kanssa. 

Google Shopping -mainonta

Google Shopping sopii erityisesti verkkokaupoille, joiden kilpailuvaltti on tuotteiden edulliset hinnat. Shopping –mainonta tuo ostovalmista liikennettä verkkosivuille korkealla konversioprosentilla. Tämä Google-mainonnan muoto on tarkoitettu verkkokauppojen fyysisten tuotteiden mainostamiseen, joten se ei sovellu palveluiden mainostamiseen.  

Google Shopping –mainokset näkyvät joko hakutulosten yläpuolella tai niiden alapuolella horisontaalisesti selattavana katalogina. Mainoksissa näkyvät tuotteen kuva, hinta, nimi ja mahdolliset arvostelut. 

YouTube -videomainonta

Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone heti Googlen jälkeen? YouTubessa kulutetaan satojatuhansia tunteja videosisältöjä päivittäin, joten näkyvyyden kannalta YouTube on varsinainen aarreaitta! Videomainonta on erinomainen keino kohottaa yrityksen brändinäkyvyyttä ja kasvattaa tietoisuutta tuotteista sekä palveluista 

YouTubessa mainostajalla on valittavinaan neljä eri mainosmuotoa, aina ohitettavista pidemmistä mainoksista 6-sekunnin mittaisiin ei-ohitettaviin puskurimainoksiin.  Kuten muussakin Google-mainonnassa, myös YouTubessa mainostettaessa kohdennus ja tuloksien seuranta on tehokasta sekä tarkkaa.  

Muut kampanjat

Muita Google-mainoskampanjoita ovat sovelluksien mainostamiseen soveltuva sovelluskampanja, fyysisen toimipaikan mainostamiseen soveltuva Paikallinen –kampanja, online-fiideissä mainostamiseen soveltuva Discovery –kampanja sekä Älykäs –kampanja, jota Google Ads hoitaa itse automaattisesti.  

Millaista Google-mainontaa yrityksesi kaipaa?
Ota yhteyttä Folcanin Google-mainontaguruihin!

Google-mainonta kiinnostaa?
Näin pääset alkuun!

Mistä aloittaa Google-mainonta? Mikä tai mitkä kampanjamuodot ovat yrityksellesi tehokkaimmat, ja mistä saat markkinoinnin tavoitteisiisi suurimman hyödyn? Näihin ja moneen muuhun kysymykseen vastauksen antavat Folcanin mainonnan ammattilaiset. 

Google-mainonnan käynnistäminen ja toteuttaminen
voi näyttää esimerkiksi tältä

1.

Ilmainen konsultointi 

Ilmainen konsultointi, jossa kartoitamme tavoitteitasi ja tarpeitasi Google-mainonnalle.   

2.

Aloituspalaveri 

Ennen mainonnan aloittamista pidämme aina yhteisen aloituspalaverin, jossa keskustelemme yhdessä muun muassa mainosten tyylistä, kohdennuksesta sekä tavoitteista mainonnan läpiviennille.  

3.

Google Ads –tilin luominen

Aloituspalaverin jälkeen luomme Google Ads -tilin yrityksellesi, johon lisäämme käyttäjät, yritys- ja maksutiedot. Jos yritykselläsi on jo tili, pyydämme siihen oikeudet aloituspalaverissa ja tutustumme aikaisempiin kampanjoihin. 

4.

Konversioseurannan rakentaminen 

Mainonnan tuloksien seurantaa varten rakennamme konversioseurannan.  

5.

Mainoskampanjoiden rakentaminen 

Aloituspalaverissa valittujen tavoitteiden pohjalta rakennamme mainoskampanjat Google Ads –tilille. Tämän lisäksi määritämme kohdennukset, laajennukset sekä ennalta yhdessä sovitun budjetin.    

6.

Mainosten suunnittelu ja toteutus 

Suunnittelemme ja koostamme mainosten sisällöt ja visuaaliset elementit eli kuvat, videot tekstisisällöt sekä muut mahdolliset elementit ehjäksi kokonaisuudeksi.    

7.

Kampanjan julkaisu

Kun kaikki on valmista ja vielä kertaalleen tarkastettu, voi Google-mainoskampanjat julkaista. Tässä vaiheessa mainokset siirtyvät yleisön näkyviin ja me seuraamme aktiivisesti niiden suoriutumista.    

8.

Jatkuva seuranta, kehitys ja ylläpito 

Google-mainonta, kuten muukin mainonta, vaatii jatkuvaa seurantaa, kehitystä ja ylläpitoa. Joskus hyväkään idea ei ota tuulta alleen ja näin mainos saatetaan pysäyttää. Mainoksen hylkääminen, monen eri mainosidean kokeilu ja mainoksien uudelleen rakentaminen kuuluu Google-mainontaan olennaisesti!  

9.

Raportointi

Raportointi on tärkeä osa mainontaa ja Folcanin läpinäkyvää ja asiakaslähtöistä toimintaa. Kerromme selkeästi Google-mainonnan aikana ja/tai mainonnan päätyttyä mainonnan tuloksista ja jaamme ne selkeästi esitetyssä muodossa. Mainonnan avulla saadun datan perusteella voi usein tehdä erilaisia johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, mitkä yrityksesi palvelut tai tuotteet kiinnostavat kohderyhmääsi eniten.