Sisäiset linkitykset ovat hakukoneoptimointia edistäviä toimintoja, joita on suhteellisen helppo toteuttaa. Ne auttavat Googlea löytämään, indeksoimaan ja ymmärtämään sivustosi kaikkia sivuja. Jos käytät linkkejä oikein, ne voivat kasvattaa muiden sivujesi auktoriteettia (Page Authority)
Lisää sivustosi sisältöihin linkkejä ohjaamaan vierailijoitasi sivustosi toisille sivuille. Älä kuitenkaan lisää joukkoa satunnaisia sisäisiä linkkejä, vaan käytä linkitykset relevantisti ja niin, että ne palvelevat käyttäjää. Esimerkkinä kirjoittaessasi blogikirjoitusta, voit lisätä sekaan linkkejä, jotka ohjaavat yleisöäsi toiselle sivullesi avaamaan jotakin tiettyä aihetta laajemmin. Vastaavasti verkkokaupassa voit lisätä tuotteiden esittelytekstien sekaan toisiin tuotteisiin tai artikkeleihin linkityksiä, jos ne vain ovat relevantteja.
Ulkoiset linkitykset puolestaan tarkoittavat linkityksiä, joissa sivustolta linkkiä klikkaamalla päädytään toisen tahon sivustolle, eli linkit tulevat täysin eri domainilta. (Verkkotunnukselta)
Ulkoiset linkit vaikuttavat olennaisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen parantaen kohdesivuston sijoitusta hakukoneissa. Eli mitä enemmän muut tahot linkkaavat sivustoasi, sitä luotettavammaksi Google tulkitsee sivustosi parantaa sijoitustasi orgaanisissa hakutuloksissa. Tavoitteenasi on siis rohkaista muita luotettavia ja varteenotettavia sivuja luomaan linkityksiä sivuillesi.
Miten ulkoisia linkkejä sitten hankitaan?
Ulkoisten linkkien hankkiminen on usein haastavaa ja moni lankeaa tyypilliseen virheeseen, eli kommentoimaan satunnaisten eri sivustojen blogeihin ja foorumeille omien sivujen linkkejä, ilman arvoa tuottavaa sisältöä. Googlen algoritmit eivät arvosta tällaisia linkkejä yhtä paljon kuin laadukkailta sivustoilta linkattuja, relevantteja, aiheeseen liittyviä ja sivuston tekstin sekaan upotettuja linkkejä.
Kokeile seuraavia keinoja ulkoisten linkitysten haalimiseksi:
Laadukas ja jaettava sisältö:
Tuota laadukasta sisältöä, joka on niin arvokasta kohderyhmällesi, että he haluavat jakaa sitä omilla
sivuillaan esimerkiksi lähteenä.
Referenssit:
Pyydä asiakkaitasi ja yhteistyökumppaneitasi lisäämään linkkejä yrityksesi verkkosivuille. Tarjoa vastapalveluksi esimerkiksi linkitykset omalta sivultasi heidän sivuilleen.
Sosiaalinen media:
Lisää jokaiseen käytössäsi olevaan sosiaaliseen mediaan linkki sivustollesi. Mikäli sinulla ei ole sosiaalista mediaa käytössäsi, suosittelemme lämpimästi niiden käyttöönottoa. Lue lisää sosiaalisen median hyödyistä täältä. (Tämä hyvänä esimerkkinä sisäisestä linkistä)
Google My Business:
Lisätessäsi yrityksesi Google My Businessiin, se saadaan näkyville Googlen palveluihin, kuten Google Mapsiin ja sitä kautta saat myös ulkoisia linkkejä sivustollesi.
Kysy suoraan:
Halutessasi, voit myös kysyä eri tahoilta, josko he voisivat lisätä yrityksesi linkit sivuilleen. Vastapalveluksi sinäkin lisäät linkin heidän sivuillensa.