
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Google Search Console on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, joka kertoo sinulle, miten sivustosi näkyy Googlessa, millä avainsanoilla ihmiset löytävät sen ja miten hakutuloksiin reagoidaan. Ennen kaikkea sen avulla voit mitata sivuston ja hakusanojen hakukoneoptimoinnin suoriutumista ja tehokkuutta Googlessa erilaisten raporttien avulla ja korjata suoriutumiseen liittyviä ongelmia.
Nykyään ihmiset etsivät paljon erilaista tietoa hakukoneista. Google tuo kaikkitietävä hakupalvelu päättää miten sinä näyt henkilöille, jotka etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Jotta sivustosi löydetään, tulee sinun kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin, eli tekemään sivustostasi nopea, käyttäjäystävällinen ja Googlen toiveiden mukainen. Google Search Consolen avulla esität sivustosi parhaalla mahdollisella tavalla Googlen hakutuloksissa. Älä menetä tilaisuuksia tulla nähdyksi ja kasvattaa kävijöidesi määrää. Mikäli sinulla on verkkosivu tai ylläpidät niitä, tarvitset Google Search Consolen.
Google Search Consolen avulla voit ylläpitää ja kehittää sivustosi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa ja saada tietoa sivustoosi liittyvistä ongelmista. Voit myös tarkistaa, että Googlella on oikea ja ajantasainen kuva sivustostasi. Näyt Googlen hakutuloksissa myös ilman, että käytössäsi on Google Search Consolea, mutta se on työkalu sinulle joka haluat optimoida näkyvyytesi Googlessa ja ymmärtää miten Google näkee sivusi. Ja mikä parasta Google Search Consolen käyttö on sinulle maksutonta!
Yleiskatsauksesta näet helposti ja nopeasti, kuinka moni on klikannut hakutulostasi, kuinka monta sivustoa Google on indeksoitunut ja miten voit kehittää sivuston näkyvyyttä ja käytettävyyttä.
Kehitys-osio kertoo sinulle, miten hakukoneliikenne on kehittynyt ajan saatossa. Näet kuinka usein ja millä termeillä sivusto näkyy hakukoneen tuloksissa ja kuinka moni klikkaa sivustoasi, kun he ovat nähneet sen hakutuloksissa. Mikäli haluat parantaa suoriutumistasi tietyillä hakutermeillä, analysoi kilpailutilannetta Googlessa, katso, onko kannattavaa lähteä kilpailemaan ja muista käyttää aihealueen ympäriltä haluamaasi hakutermiä, mutta kirjota pääasiassa hyvää tekstiä ihmiselle, ei koneelle! Jos sivustosi näkyy hyvin hakutuloksissa, mutta sitä ei klikata, voit muokata yksittäisiä sivuja houkuttelevammiksi esimerkiksi metatietoja muokkaamalla. Muista, että sisällön tulee olla aidosti kiinnostavaa ja hyödyllistä kohdeyleisöllesi. Voit myös suodattaa tietoja nähdäksesi orgaanisen näkyvyytesi kuva- tai videohaussa.
Googlen tavoitteena on tarjota asiakkaalleen paras mahdollinen käyttäjäkokemus. Tämän vuoksi Google lisää kaikki verkkosivut indeksiin eli tietokantaan, johon Google pyrkii tallentamaan kaikki julkiset verkkosivut ja josta se valitsee parhaiten hakijan tarpeita vastaavat sivustot ja tuo ne esille hakutuloksissa. Kattavuus- välilehdeltä näet, miten Google näkee sivustosi, miten sinun sivustosi on indeksoitu ja mitkä hakusanat Google yhdistää siihen. Mikäli indeksoinnin kanssa on ongelmia, sivustollasi on kadonneita sivuja tai muita virhekoodeja, löydät ne kattavuus- sivulta. Täältä näet myös, miten usein Google käy sivustollasi ja analysoi sitä. Pääsääntönä on, että mitä tiheämpään Google käy siellä, sitä enemmän se lataa sivuston sisältöä ja sen parempi. Täältä voit myös tehdä pyynnön sivun indeksoinnin poistamisesta, mikäli sinulla on vanha sivu, jota et halua googlen enää indeksoivan. Indeksointivirheitä voi ilmetä, mikäli olet poistanut sivun kokonaan, mutta kävijä ohjautuu osoitteeseen, päätyen virhesivulle. Muista siis poistaa vanhat sivusi myös indeksistä tai uudelleenohjata ne uudelle sivulle.
Lisäksi voit Google Search Consolen avulla lähettää sivustosi sivustokartan Googlelle. Google Search Consolesta löydät myös listan sivuista, jotka sisältävät linkin sivustollesi sekä näet sisäisten linkkien määrän ja niiden määränpään. Mobiilikäyttö-välilehdeltä näet, miten sivustosi suoriutuu mobiililaitteella.
Mikäli kaipaat lisää ohjeita parempiin sijoituksiin Googlessa, lue viisi hyväksi todettua vinkkiä täältä.
Toivottavasti pääset nyt hyödyntämään Google Search Consolea työkalunasi. Työkalu tulee tutuksi nopeasti, kunhan vaan otat ensimmäisen askeleen ja aloitat sen käytön.
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia