Google Search Console – näkyvyyden parantaminen Googlessa

Google Search Console on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, joka kertoo sinulle, miten sivustosi näkyy Googlessa, millä avainsanoilla ihmiset löytävät sen ja miten hakutuloksiin reagoidaan. Ennen kaikkea sen avulla voit mitata sivuston ja hakusanojen hakukoneoptimoinnin suoriutumista ja tehokkuutta Googlessa erilaisten raporttien avulla ja korjata suoriutumiseen liittyviä ongelmia.  

Nykyään ihmiset etsivät paljon erilaista tietoa hakukoneista. Google tuo kaikkitietävä hakupalvelu päättää miten sinä näyt henkilöille, jotka etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Jotta sivustosi löydetään, tulee sinun kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin, eli tekemään sivustostasi nopea, käyttäjäystävällinen ja Googlen toiveiden mukainen. Google Search Consolen avulla esität sivustosi parhaalla mahdollisella tavalla Googlen hakutuloksissa. Älä menetä tilaisuuksia tulla nähdyksi ja kasvattaa kävijöidesi määrää. Mikäli sinulla on verkkosivu tai ylläpidät niitä, tarvitset Google Search Consolen. 

Mikäli sinua kiinnostaa tietää verkkosivujesi hakukoneoptimointisi nykytila, jätä meille tiedot sivustasi, niin teemme analyysin sinulle.

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Mitä Google Search Consolen avulla pystyy tekemään?

Google Search Consolen avulla voit ylläpitää ja kehittää sivustosi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa ja saada tietoa sivustoosi liittyvistä ongelmista. Voit myös tarkistaa, että Googlella on oikea ja ajantasainen kuva sivustostasi. Näyt Googlen hakutuloksissa myös ilman, että käytössäsi on Google Search Consolea, mutta se on työkalu sinulle joka haluat optimoida näkyvyytesi Googlessa ja ymmärtää miten Google näkee sivusi. Ja mikä parasta Google Search Consolen käyttö on sinulle maksutonta! 

Miten otan Google Search Consolen käyttöön?

  • Tarvitset vain käytössä olevan Google-tilin. Mikäli sinulla on Gmail-sähköposti, sinulla on Google-tili. Sinun tulee ensin rekisteröityä palveluun täällä
  • Kun olet rekisteröitynyt Google Search Consoleen, sinun tulee luoda uusi verkko-omaisuus. Mikäli sinulla jo on verkko-omaisuus, valitse “Lisää verkko-omaisuus” ja valitse omaisuustyyppi. 
  • Seuraavaksi sinun tulee vahvistaa olevasi omistaja. Sivuston omistajuuden vahvistamisesta ja vahvistustavoista voit lukea tarkemmin Googlen omista ohjeista. Voit kerätä tietoja ainoastaan sivustolta, jota hallitset. Kun omistajuus on vahvistettu, Google Search Console alkaa keräämään tietoja sivustosi käytöstä. Tiedot alkavat kerääntymään vasta tämän tehtyäsi, joten aikaisempia tietoja sivustostasi ei ole vielä olemassa. 
  • Pääset näkemään sivustosi heti. Klikkaamalla sivun kuvaa tai osoitetta löydät yleiskatsauksen sivustostasi ja saat ilmoituksen, mikäli sivustolla on ongelmia. 
  • Muista linkittää tilisi Google Analytics-tiliin saadaksesi kokonaisvaltaisemman raportin sivun suoriutumisesta. Tähän sinun tulee vain varmistaa, että Google Analytics- käyttäjällä on admin-oikeudet Search Consoleen sekä Analyticsiin. Tämä tapahtuu yhtä nappia painamalla, mikäli molemmissa työkaluissa on käytössä sama Google-tili. 

Miten hyödynnän Search Consolen ominaisuuksia?

Yleiskatsaus

Yleiskatsauksesta näet helposti ja nopeasti, kuinka moni on klikannut hakutulostasi, kuinka monta sivustoa Google on indeksoitunut ja miten voit kehittää sivuston näkyvyyttä ja käytettävyyttä.  

Kehitys

Kehitys-osio kertoo sinulle, miten hakukoneliikenne on kehittynyt ajan saatossa. Näet kuinka usein ja millä termeillä sivusto näkyy hakukoneen tuloksissa ja kuinka moni klikkaa sivustoasi, kun he ovat nähneet sen hakutuloksissa. Mikäli haluat parantaa suoriutumistasi tietyillä hakutermeillä, analysoi kilpailutilannetta Googlessa, katso, onko kannattavaa lähteä kilpailemaan ja muista käyttää aihealueen ympäriltä haluamaasi hakutermiä, mutta kirjota pääasiassa hyvää tekstiä ihmiselle, ei koneelle! Jos sivustosi näkyy hyvin hakutuloksissa, mutta sitä ei klikata, voit muokata yksittäisiä sivuja houkuttelevammiksi esimerkiksi metatietoja muokkaamalla. Muista, että sisällön tulee olla aidosti kiinnostavaa ja hyödyllistä kohdeyleisöllesi. Voit myös suodattaa tietoja nähdäksesi orgaanisen näkyvyytesi kuva- tai videohaussa. 

Kattavuus

Googlen tavoitteena on tarjota asiakkaalleen paras mahdollinen käyttäjäkokemus. Tämän vuoksi Google lisää kaikki verkkosivut indeksiin eli tietokantaan, johon Google pyrkii tallentamaan kaikki julkiset verkkosivut ja josta se valitsee parhaiten hakijan tarpeita vastaavat sivustot ja tuo ne esille hakutuloksissa. Kattavuus- välilehdeltä näet, miten Google näkee sivustosi, miten sinun sivustosi on indeksoitu ja mitkä hakusanat Google yhdistää siihen. Mikäli indeksoinnin kanssa on ongelmia, sivustollasi on kadonneita sivuja tai muita virhekoodeja, löydät ne kattavuus- sivulta. Täältä näet myös, miten usein Google käy sivustollasi ja analysoi sitä. Pääsääntönä on, että mitä tiheämpään Google käy siellä, sitä enemmän se lataa sivuston sisältöä ja sen parempi. Täältä voit myös tehdä pyynnön sivun indeksoinnin poistamisesta, mikäli sinulla on vanha sivu, jota et halua googlen enää indeksoivan. Indeksointivirheitä voi ilmetä, mikäli olet poistanut sivun kokonaan, mutta kävijä ohjautuu osoitteeseen, päätyen virhesivulle. Muista siis poistaa vanhat sivusi myös indeksistä tai uudelleenohjata ne uudelle sivulle.  

Lisäksi voit Google Search Consolen avulla lähettää sivustosi sivustokartan Googlelle. Google Search Consolesta löydät myös listan sivuista, jotka sisältävät linkin sivustollesi sekä näet sisäisten linkkien määrän ja niiden määränpään. Mobiilikäyttö-välilehdeltä näet, miten sivustosi suoriutuu mobiililaitteella. 

Mikäli kaipaat lisää ohjeita parempiin sijoituksiin Googlessa, lue viisi hyväksi todettua vinkkiä täältä

Muista nämä

  • Lue kaikki Google Search Consolen lähettämät ilmoitukset ja käy tarkistamassa ne tietyin väliajoin 
  • Hyödynnä hakusanadataa sisältöjen suunnittelussa  
  • Tee vertailua siitä, miten näkyvyytesi on kehittynyt esimerkiksi vuoden aikana 
  • Huomaa, että Google on päivittänyt Search Consolea 1.5.2020. Tämän myötä käyttöliittymään tuli jonkin verran muutoksia. 

Toivottavasti pääset nyt hyödyntämään Google Search Consolea työkalunasi. Työkalu tulee tutuksi nopeasti, kunhan vaan otat ensimmäisen askeleen ja aloitat sen käytön. 

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Digital Marketing trainee

REKRY – Digital Marketing Trainee Työnkuvasi Tässä työssä pääset toteuttamaan mielenkiintoisten asiakasyritystemme kasvumarkkinointia yhdessä asiantuntijoidemme kanssa ja samalla haastamaan itseäsi monipuolisesti. Työpäiväsi koostuvat pääsääntöisesti asiakkaidemme

Lue lisää »