

Unidrain ja Folcan aloittivat mainonnan yhteistyön
Yhteistyö alkoi digimainonnan parissa kesällä 2022. Mainonnan näyttökertojen määrä on yli 30-kertainen verrattuna aikaan ennen kumppanuutta.
Vaikka henkilöbrändi ei ole uusi asia, sosiaalinen media on antanut meille aivan uuden mahdollisuuden oman henkilöbrändin vahvistamiseen. Tässä artikkelissa käsittelemme sitä, miten sinä voit rankentaa omaa henkilöbrändiäsi ja hyödyntää sitä nykyisessä markkinointiympäristössä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti ja henkilökohtaisesti.
Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta. Alun perin henkilöbrändiä on rakennettu mm. osallistumalla tapahtumiin, toimimalla aktiiviesti osana ammattiryhmää tai puhumalla tapahtumissa. Sosiaalinen media on avannut täysin uuden ulottuvuuden henkilöbrändin rakentamiselle. Erityisesti LinkedIn tarjoaa hyvän alustan ammattibrändin luomiseen ja vahvistamiseen. Henkilöbrändi muodostuu henkilöön liittyvän tiedon kokonaisuudesta. Brändi välittyy siis siitä, mitä henkilö tekee eli olet jo rakentanut pohjan henkilöbrändillesi täysin tahattomasti.
Usein Pk-yrityksissä asiakkaat tulevat ihmisten perässä ja suhde on enemmänkin kahden ihmisen kuin kahden yrityksen välinen. Tässä kappaleessa käsittelemme, miten luot henkilöbrändin ja miten voit hyödyntää sitä yrityksesi markkinoinnissa.
Kun lähdet miettimään henkilöbrändiäsi, mieti, mitkä ovat arvosi. Mitkä ovat ne periaatteet, joiden mukaan elät elämääsi? Mitkä ovat ne asiat, jotka antavat sinulle motivaatiota kehittyä? Arvot ovat tärkeitä henkilöbrändiä rakennettaessa, koska toimintamme on oltava linjassa arvojemme kanssa.
Ennen onnistunutta henkilöbrändin rakentamista, täytyy sinun oikeasti tuntea itsesi. Kun joku pyytää sinua kuvailemaan itseäsi muutamalla lauseella, osaatko vastata? On hyvin tärkeää, että arvojesi lisäksi tunnet heikkoutesi ja vahvuutesi, sillä mitä paremmin tunnet itsesi, sitä paremmin toimit omana itsenäsi. Kuulostaa loogiselta, eikö?
Mieti tavoitteitasi: Missä haluat olla viiden, kymmenen tai kahden kymmenen vuoden päästä? Onko sinulla jokin kurssi tai koulutus, jonka haluat suorittaa? Unelmoitko perheestä, oman henkilöstön kasvamisesta tai maratonin suorittamisesta huippuaikaan? Mikä on sinun unelmasi, joka luo merkitystä sille mitä teet päivittäisessä elämässäsi? Tavoitteet ja unelmat ovat niitä ajureita, jotka vievät sinua eteenpäin.
Tavoitteiden määrittämiseen voi käyttää apuna eri menetelmiä tai miellekarttoja.
Nyt, kun olet listannut ylös henkilöbrändin peruspilarit, on aika tehdä suunnitelma siitä, miten haluat tuoda tarinasi esille. Kirjaa ylös aiheita, joista sinun on luontevaa puhua ja joissa olet asiantuntija. Muista sinun henkilöbrändisi on sinun tarinasi.
Tässä on sinulle muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon suunnitelmaa tehtäessä:
Digimarkkinoinnista on tullut enemmän henkilöiden markkinointia kuin markkinointiosaston viimeisen päälle hiotun yrityskuvan markkinointia. Koska suhteet business-maailmassa ovat useimmiten ihmisten välisiä, on yritykselle hyvinkin tärkeää tuoda työntekijöitään esille. Kiinnymme henkilöön, emmekä suoranaisesti yritykseen. Henkilöbrändäys on yksi tapa saavuttaa asetetut markkinoinnin tavoitteet osana yrityksen markkinointistrategiaa.
Sosiaalisen median kanavat antavat valtavan mahdollisuuden tuoda omaa tarinaa eli henkilöbrändiä esille. Henkilön tarinaa on mielekkäämpää seurata ja siihen on myös helpompi samaistua kuin yrityksen. Henkilö on myös paljon lähestyttävämpi kuin yritys, jolloin vuorovaikuttamisesta tulee luonnollisempaa. Lisäksi, saavutettu näkyvyys on myös aivan toista luokkaa kuin yritystileiltä, sekä täysin orgaanista. Jos henkilöbrändi otetaan osaksi yrityksen markkinointistrategiaa, suosittelemme, että yrityksessä koulutetaan henkilöstöä ja tekemistä tuetaan. Esimerkiksi myyjä voi tehdä triplasti enemmän kauppaa aktiivisen sosiaalisen median käytön avulla, tai vielä enemmän, kun hänen henkilöbrändinsä vahvistuu.
Älä mieti omaa tekemistäsi henkilöbrändisi kautta. Tee asioita, jotka sinua kiinnostavat, keskustele aiheista, jotka sinua mietityttävät sekä kirjoita havainnoista ja opeista, joita olet matkan varrelta kerännyt.
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Yhteistyö alkoi digimainonnan parissa kesällä 2022. Mainonnan näyttökertojen määrä on yli 30-kertainen verrattuna aikaan ennen kumppanuutta.
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.