Mainonnalle tai mainoksen ulkonäölle ei ole olemassa mitään muita rajoitteita kuin lakisäänteiset ja mainoksen julkaisualustan asettamat rajoitteet. Mainos voi täten olla hyvinkin vapaamuotoinen, joskin mainonnan onnistumisen kannalta täytyy pitää mielessä tietyt kriteerit. Hyvän mainoksen tulee olla informatiivinen, mukaansatempaava, huomiota herättävä, mieleenpainuva ja riittävän yksinkertainen.
Kun pohdit näkemiäsi mainoksia, sinulle tulee varmasti mieleen kampanjoita, jotka ovat sisältäneet unohtumattoman iskulauseen, tunteisiin vetoavan kuvan tai muun huomiosi varastaneen elementin. Muistamasi mainokset ovat voineet naurattaa sinua, saaneet sinut surulliseksi tai laittaneet sinut ajattelemaan valintojasi. Kohtaamasi mainokset ovat voineet olla myös täysin informatiivisia ja opettaneet sinua kyseiseen aiheeseen liittyen. Mikä mainoskampanja sinulle on jäänyt erityisesti mieleen? Oletko törmännyt näihin HubSpotin maailman parhaimmiksi listaamiin kampanjoihin?
Mainoksissa käytetään useita eri tehokeinoja, joilla viedään mainosten viestiä eteenpäin. Useimmiten mainoksesta löytyy vähintään yksi tai kaksi näistä tehokeinoista. Käytetyimpiä tehokeinoja ovat värit, mieleenpainuvat kuvat, iskulauseet, huumori, tunnetut henkilöt, arvoihin vetoaminen, tunteisiin vaikuttaminen ja hienovarainen syyllistäminen.