Millainen on hyvä uutiskirje? Nappaa vinkit ja onnistu!

Hyvä uutiskirje ilmestyy säännöllisin väliajoin ja sisältää lukijalle ajankohtaista, rehellistä, rajattua, relevanttia tai muuta arvoa tuottavaa sisältöä. Uutiskirje helpottaa mm. asiakkaiden ostopolkua ja mahdollistaa yrityksille loistavan tavan tuoda mm. tuotteitaan, palveluitaan, tarjouksiaan ja ajankohtaisia uutisiaan potentiaalisten asiakkaiden hyppysille. Tässä artikkelissamme kerromme uutiskirjeistä, miksi niitä kannattaa lähettää ja avaamme parhaat vinkit uutiskirjeiden tekemiseen. Katso tämä!

Artikkelin sisältö aiheittain:

Mikä on uutiskirje?

Uutiskirje on sähköpostimarkkinoinnin keskeisimpiä muotoja, jonka mahdollisuudet ovat hyvinkin laajat, sillä se räätälöityy joustavasti erilaisten yritysten tarpeisiin. Uutiskirje on tyypillisesti säännöllisesti ilmestyvä sähköposti, joka sisältää yrityksen ajankohtaisia uutisia joko pelkästään tekstimuodossa tai yhdistelmänä kuvaa, videota ja tekstiä. Uutiskirje voi myös olla resursseja säästävää, automatisoituja viestejä, jotka lähetetään asiakkaille jonkin toiminnon, kuten uutiskirjeen tilaamisen, tuotteiden ja palveluiden tilaamisen tai tarjouksen vastaanottamisen yhteydessä.

Uutiskirjeillä mahdollistetaan asiakkaan pidempiaikainen yhteydenpito, asiakassuhteen syventäminen jo ensikättelyssä ja mm. myynnin tai muun yrityksen tavoitteen edistäminen. 

Miksi Uutiskirjeitä kannattaa lähettää? Top 6 syytä!

  1. Edistää tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä 
    Uutiskirjeet tarjoavat loistavan tuote- ja palvelusivun, joka saapuu asiakkaan nähtäväksi henkilökohtaisemmin kuin muut digitaaliset markkinointitoimenpiteet. Uutiskirjeiden avulla tavoitat konvertoituneita eli sähköpostilistalle itse liittyneitä asiakkaita, jotka ovat jo kiinnostuneita yrityksestäsi.
  2. Pitää asiakkaasi säännöllisesti vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa 
    Lähettämällä säännöllisin väliajoin uutiskirjeitä, muistutat asiakkaitasi olemassaolostasi ja pidät heidät vuorovaikutuksessa yrityksesi tuotteiden, palveluiden ja muiden markkinointikanavien kanssa.
  3. Pitää asiakkaasi ajan tasalla
    Viikonlopputarjous tulossa ja mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan tulisi tietää siitä? Ei hätää, uutiskirjeiden avulla voit toimittaa vakiintuneelle asiakaskunnallesi tärkeät ja ajankohtaiset uutiset yrityksestäsi, kuten tarjoukset, aukioloaikojen tai yhteystietojen muutokset.
  4. Tukee muita digitaalisia markkinointikanaviasi 
    Oikein rakennetut ja säännölliset uutiskirjeet ohjaavat lukijoita myös muualle markkinointikanaviisi, kuten verkkosivuillesi tai sosiaalisen median kanaviisi.
  5. Mahdollistaa datan keräämisen 
    Uutiskirjeiden avulla voit selvittää esimerkiksi, mitkä tuotteet tai palvelut kiinnostavat yleisöäsi eniten tai millaista sisältöä klikataan herkemmin.
  6. Edistää myyntiä ja muita tavoitteita 
    Uutiskirje on erinomainen keino edistää myyntiä ja muita yrityksen tavoitteita, kuten yhteydenottojen ja tapaamisten kasvattaminen. Tyyli on vapaa ja räätälöitävissä yrityksen tarpeisiin.  

Liity sähköpostilistalle ja nappaa kuukauden digivinkki!

Sopisiko minun yritykselleni uutiskirjeet?

Luultavasti kyllä, sillä olet päässyt jo tähän asti artikkelissani eli uskon sinun jo harkitsevan uutiskirjeiden lähettämistä. Uutiskirjeet sopivat niin kuluttaja- kuin yritysmyyntiä tekevälle yritykselle, joten rohkeasti kokeilemaan!

Mikäli mm. jokin seuraavista kohdista voisi sopia yrityksesi tarpeisiin, suosittelen vahvasti kokeilemaan uutiskirjeiden lähettämistä: 

  • Myynnin edistäminen
  • Markkinointikokonaisuuden vahvistaminen
  • Yrityksen tuotteiden ja palveluiden näkyvyys
  • Automaattiset tervetulo- ja kiitosviestit
  • Tarjouskampanjat
  • Tuotteiden tai palveluiden palautekyselyt
  • Gallupeiden tai mielipidekyselyiden laatiminen
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Case –tutkimukset
  • Alan vinkit ja päivitykset
  • Asiakassuhteiden vahvistaminen
  • Asiakkaiden aktivointi
  • Uudelleenmarkkinointi

Onko mielessäsi jotakin muuta tarvetta, jota tässä listassa ei lukenut? Varaa aika ilmaiseen tarvekartoitukseen, niin pohditaan yhdessä asiaa tarkemmin. 😊

Millaisia uutiskirjeitä voisin sitten toteuttaa?

Tyypillisiä uutiskirjeen muotoja on laajasti, mutta listasimme alle kymmenen yleisintä uutiskirjeen muotoa, joista jokainen tarjoaa omanlaista hyötyä eri tarpeisiin. Tässä ne ovat:

Raportoiva uutiskirje

Raportoivat uutiskirjeet ovat tyypillisesti asiantuntijan tai toimittajan keräämiä raportteja, jotka ovat kirjoitettu journalistisesta tai ammatillisesta näkökulmasta. Tämä muoto lisää yrityksesi luotettavuutta. Voit esimerkiksi jakaa alalta mieltä avartavia tutkimuksia ja näyttää näin asiakkaillesi yrityksesi olevan ajan tasalla.

Kuratoitu uutiskirje

Kuratoitu uutiskirje sisältää lukijalle tarkasti kohdennettuja sopivia sisältökokonaisuuksia, jotka koostuvat esimerkiksi artikkeleista, linkeistä ja muista sinulle arvoa tuottavista sisällöistä.

Käytännönläheinen uutiskirje

Haluaisitko jakaa käytännönläheisiä vinkkejä tai how to -sisältöjä asiakkaillesi? Siinä tapauksessa käytännönläheiset uutiskirjeet ovat oikea vaihtoehto sinulle. Käytä tätä muotoa myös hyödyksesi kertomalla esimerkiksi, miten tuotteitasi käyttäen saa tehtyä jotakin hienoa!

Blogiteemainen uutiskirje

Nimensä mukainen blogiteemainen uutiskirje tarjoaa lukijoilleen blogeja ja muita artikkeleita, joita yrityksesi tuottaa omille verkkosivuilleen säännöllisin väliajoin. Blogiteemainen uutiskirje tarjoaa parhaimmillaan kohdeyleisöäsi kiinnostavaa sisältöä ja ohjaa heidät sivuillesi viettämään pitempiä aikoja.

Käyttäjägeneroitu uutiskirje

Tämä uutiskirjeen muoto sisältää asiakkaiden tuottamaa sisältöä, kuten tuotearviointeja, suosituksia tai muuta mediassa jaettua sisältöä, joka liittyy yritykseesi.

Promootiopohjaiset uutiskirjeet

Tämäntyyppisen uutiskirjeen päätavoite on kasvattaa myyntiä mainostamalla tuotteita ja palveluita. Tähän tyyppiin sopii erinomaisesti tuoda yrityksesi ajankohtaiset tuotteet, palvelut ja tarjoukset esille kuvien, esittelytekstien ja ostopolun ohjauksen kera (Esimerkiksi ohjaus verkkokauppaan tai liikkeeseen.).

Visuaalinen uutiskirje

Joidenkin tutkimusten mukaan käsittelemme visuaalista tietoa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä, mistä syystä monet yritykset hyödyntävät visuaalisten uutiskirjeiden lähettämistä. Tässä muodossa keskitytään enemmän kuvien ja videoiden upottamiseen uutiskirjeeseen ja on loistava tapa lisätä asiakkaiden sitoutumista.

Sesonkikohtainen uutiskirje

Sesonkipohjaiset uutiskirjeet ovat tyypillisesti kausien tai lomien ajankohtien aikana lähetettäviä sähköposteja, jotka sisältävät niihin liittyvää sisältöä. Esimerkiksi erilaisia reseptiehdotuksia loman juhlimiseen tai sesonkikohtaisia tuotteita ja palveluita.  
 
‘’Kesäloman top 10 grillireseptit – nappaa alennuskuponkisi ja herätä sisäinen grillimaisterisi!’’

Tapahtumakohtainen uutiskirje

Nimensä mukaisesi uutiskirjeitä lähetetään tapahtumien puitteissa esimerkiksi tapahtumakutsuina tai muuna tapahtuvaan liittyvänä tietona. Hyödynnä tätä etenkin silloin, jos yrityksesi järjestää säännöllisesti tapahtumia.

Hybridipohjainen uutiskirje

Hybridipohjaiset uutiskirjeet sisältävät sekoituksen yllä mainituista muodoista. Uutiskirjeiden laatimiseen ei tarvitse käyttää yhtä ja tiettyä kaavaa eli rohkeasti kokeilemaan ja löytämään yrityksesi tarpeisiin sopiva uutiskirjeen kokonaisuus. 🙂 

Näin koostat hyvän uutiskirjeen

Nyt, kun olemme käyneet läpi aihetta tarkemmin, on aika lähteä rakentamaan sinulle uutiskirje! 

Sähköpostimarkkinoinnin palvelun valitseminen

Tiedätkö, missä koostat uutiskirjeesi? Onko sinulla jokin sähköpostimarkkinointipalvelu mielessä vai lähetätkö uutiskirjeen esimerkiksi Outlookin tai Gmailin avulla? 

Moni taho tarjoaa erinomaiset työkalut uutiskirjeen lähettämiseen jopa ilmaiseksi. Voit helpoiten yhdistellä eri tahojen palveluissa ‘’raahaa ja tiputa’’ -tyylillä erilaisia kokonaisuuksia nopeallakin aikataululla. Riippuen yhteystietojesi määrästä ja tarpeistasi, saat huomattavan laajennuksen lisäominaisuuksia käyttöön maksamalla jäsenyydestä. Katso esimerkiksi Mailchimpin, Hubspotin tai ActiveCampaignin tarjonta.

Uutiskirjeen tyylin valitseminen ja sisällön suunnittelu

Millainen tarve tai tavoite sinulla on, kenelle viesti menee ja mitä haluat heidän tietävän?

Vilkaise yllä olevaa listausta uutiskirjeen eri muodoista ja pohdi, millainen uutiskirjeen muoto sopisi tarpeisiisi. Kun olet määrittänyt tavoitteesi, viestisi aiheen, yleisösi ja uutiskirjeen muodon, on aika lähteä pohtimaan sisältöjä teeman mukaisesti. 

Envelope content eli uutiskirjeen ‘’kuoren’’ sisältö

Nyt tarkkana! Tämä on ensimmäinen ja kriittisin kohta, joka määrittää pääsääntöisesti uutiskirjeen kiinnostavuuden ja avausprosentin. Envelope content on uutiskirjeen ns. Kirjekuoren ‘’ulkopuolinen’’ sisältö, joka kattaa mm. sen, keneltä uutiskirje tulee ja mistä on kyse. 

Esikatselun otsikointi

Jotta viestisi näkyisi sähköpostin esikatselussa ja se avataan herkemmin: Pohdi, miten voisit kiteyttää uutiskirjeen teeman tai sisällön mahdollisimman houkuttelevaksi ja lyhyeksi. Vältä avainsanoja, jotka ohjaavat herkästi roskapostiin. Löydät englanniksi listatut negatiiviset avainsanat täältä.

Hyvä nyrkkisääntö on välttää avainsanoja mm. Seuraavien negatiivisten teemojen sisällä:

  • Manipulointi
  • Valheelliset väitteet
  • Liioitellut tai väritetyt väitteet
  • Törkeys tai epäilyttävä toiminta
  • Aiheet, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta 

Esikatseluteksti

Otsikon alle tuleva teksti, joka avaa itse uutiskirjeen sisältöä lisää. Otsikon lisäksi, esikatseluteksti antaa mahdollisuuden vaikuttaa uutiskirjeen avausprosenttiin. Kun lähetät uutiskirjeitä, suosittelemme testaamaan ja löytämään juuri sinun uutiskirjeesi lukijoille oikeanlaisen tavan avata sisältöä.  
Voit esimerkiksi kokeilla kysymyspohjaista esikatselutekstiä (‘’Tiedätkö, miten sijoitut Googlessa?’’) tai muutamalla sanalla avata uutiskirjeen sisältöä lisää (‘’Tässä uutiskirjeessä kerromme, miten sijoitut Googlessa!’’). 

Keneltä uutiskirje tulee?

Jotta uutiskirjeen vastaanottajat tietävät keneltä viesti tulee, tulisi se sisältää lähettäjän nimen ja sähköpostiosoitteen. Nämä näkyvät ensimmäisinä lukijan päätelaitteen ilmoituksissa otsikon kera ja luovat täten myös luottamusta itse uutiskirjeeseen.

Varmista, että lähettäjän tiedot ovat yrityksesi tai sinun. 

Varaa aika ilmaiseen sähköpostimarkkinoinnin tarvekartoitukseen!

Uutiskirjeen sisältö

Uutiskirjeen sisältö voidaan jakaa pääsääntöisesti kolmeen osaan, jotka ovat Header (kirjeen yläosa), Body (kirjeen keskiosa) ja Footer (kirjeen alaosa). Katsotaan, millaista sisältöä tyypillisesti kuhunkin kohtaan tulee. 

Header eli uutiskirjeen yläosa

Uutiskirjeen yläosassa sijaitseva media ja tekstisisältö, joka tyypillisesti sisältää yrityksen logon tai verkkosivuilta emuloidun navigointipalkin. Headeriin kannattaa sisällyttää vähintäänkin pääotsikko, yrityksesi logo ja klikattavan elementin (kuva tai linkki), joka ohjaa verkkosivuille.

Body eli uutiskirjeen pääasiallinen sisältö:

Nyt, kun sinulla on uutiskirjeen Header kunnossa, on aika kirjoittaa pääsisältösi ja elävöittää uutiskirje myös medialla.

Bodyn sisältö keskittyy uutiskirjeen keskiosaan ja kattaa kaiken pääasiallisen sisällön. Lähde rohkeasti kirjoittamaan sisältöäsi pitämällä mielessä, kenelle uutiskirje on osoitettu.

Pyri kirjoittamaan selkeästi ja yrityksesi äänensävyllä (Tone Of Voice), jotta viestisi on helppolukuista ja erottaudut muista kilpailevista toimijoista. Huomioi väliotsikointi, kappaleenjaot ja oikeinkirjoitus. Lisää teemaan sopivat kuvat tai videot ja muista ohjata yleisösi eteenpäin ostopolulla selkeillä CTA-nappuloilla tai linkeillä. Muista myös lisätä mahdollisiin kuviin linkit, jotta niitä painamalla lukija voi ohjautua muualle markkinointikanaviisi.
 
Vinkki: Jos tavoitteesi on saada yhteydenottoja, voit lisätä CTA-painikkeen, joka ohjaa yksinkertaiseen ‘’Kiitos kiinnostuksestasi yhteydenotolle’’ -sivulle. Riippuen palvelusta, jota käytät, näet ketkä ovat painaneet kyseistä nappia ja haluavat yhteydenoton. Näin teet yhteydenotoista mahdollisimman vaivatonta.

CTA–painikkeiden ehdotuksia:

  • Lue lisää
  • Tartu tarjoukseen
  • Napauta tästä
  • Osta nyt!
  • Tarjous voimassa rajoitetun ajan!
  • Pyydä yhteydenottoa
  • Siirry sivuillemme
  • Katso tarjoukset 
  • Haluan kuulla lisää

Footer eli uutiskirjeen alaosa:

Footer on paikka, joka sisältää kaiken tarvittavan tiedon lähettäjästä ja uutiskirjeen lähettämisestä, kuten yhteystiedot, sosiaalisen median kanavien ohjauksen ja lukijan mahdollisuuden poistua sähköpostilistalta. 

Varmista, että uutiskirjeen footer sisältää seuraavat kohdat:

  • Lähettäjän fyysinen osoite (Yrityksen osoite)
  • Tieto siitä, miksi uutiskirje on lähetetty (Olet tilannut uutiskirjeemme X paikasta..)
  • Linkki, joka antaa uutiskirjeen vastaanottajalle mahdollisuuden poistua listalta.
    • Suotavaa olisi myös, että sähköpostien vastaanottajat pystyvät muokata omia yhteystietojaan.
  • Painikkeet tai linkit muualle markkinointikanaviisi, kuten sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuille.

Mitä kannattaa ottaa huomioon?

Sähköpostimarkkinoinnin GDPR

Käy läpi tuoreimmat GDPR:n (EU:n yleinen tietosuoja-asetus) säännöt ja usein kysytyt kysymykset mm. täältä, jotta olet perillä siitä, mikä ei ole sallittua sähköpostimarkkinoinnissa. 

Säännöllisyys ja laadukas sisältö

Jos olet vasta aloittamassa uutiskirjeiden lähettämisen, älä säikähdä, mikäli uutiskirjeesi menevät herkemmin roskapostiin. Sähköpostien lähettäjät arvioidaan mm. vastaanottajien vuorovaikutuksen perusteella. Mitä korkeampi luokitus, sitä heikommin sähköpostisi menevät roskaposteihin.  
Oikein toteutettu ja kohdistettu säännöllinen uutiskirjeen lähettäminen vahvistaa sähköpostisi pisteytystä (Domain reputation) 

Yhteenveto

Tässä artikkelissa kävimme lyhyesti läpi mikä on uutiskirje ja miten hyvä uutiskirje toteutetaan. 
Uutiskirjeet ovat siis loistava keino syventää asiakassuhteita, kasvattaa myyntiä tavoittamalla jo kiinnostuneet henkilöt sekä lisätä säännöllistä liikennettä muualle markkinointikanaviisi. Riippuen yrityksestäsi, uutiskirjeet voivat tarjota mitä luultavammin sinulle jonkinlaisen hyödyn eli kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan uutiskirjeiden laatimista. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Hyvä työpaikkailmoitus | Wellpack x Folcan

Hyvä työpaikkailmoitus

Hyvä työpaikkailmoitus tavoittaa oikeat henkilöt, herättää mielenkiinnon ja houkuttelee hakemaan kyseessä olevaa pestiä. Sen laatimiseen kannattaa siis panostaa – erityisesti nyt, kun työntekijäpula koettelee useaa

Lue tästä