

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Instagram on muodostunut yhdeksi modernin markkinoinnin kulmakiveksi, jota jokainen yritys voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämiseen. Instagram tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kasvattaa orgaanista näkyvyyttänsä sekä toteuttaa mainontaa kustannustehokkaasti huomattavasti pienemmillä mainosbudjeteilla kuin monissa muissa tänä päivänä suosiossa olevissa kanavissa.
Instagram-ohje -blogisarjassa kerromme, miten tällä sosiaalisen median kanavalla saadaan konkreettisia tuloksia aikaiseksi. Instagram-ohje -blogisarjassa käymme läpi vaiheittain Instagramin käyttöä aina tilin luomisesta julkaistavaan sisältöön, analytiikkaan ja mainontaan. Blogisarjan tarkoituksena on auttaa sinua edistämään tuloksellista toimintaasi Instagramissa eri ohjeiden ja vinkkien avulla. Blogisarja toimii myös paikkana, johon voi aina palata, kun ei ole varma siitä, miten Instagramissa toimitaan.
Blogisarjan ensimmäisessä ja toisessa osassa aloitimme käytännössä nollasta, eli kävimme läpi yritystilin luomisen ja sisällön julkaisemisen perusteita. Tällä kertaa Folcanin Instagram-ohje suuntaa fokustaan julkaistavaan sisältöön, eli siihen, millaista sisältöä voi ja kannattaa julkaista Instagramissa.
Listasimme tähän blogikirjoitukseen 12 sitouttavaa julkaisuideaa Instagramiin. Kurkkaa ne läpi ja nappaa listasta itsellesi sopivat talteen.
Luovat julkaisut Instagramissa vahvistavat brändikuvaasi, saavat aikaan vuorovaikutusta kohdeyleisösi kanssa ja tuovat lisää näkyvyyttä yrityksellesi. Sinun tulisi tästä syystä erottautua joukosta antamalla yleisöllesi jotain uniikkia tai luovaa sisältöä, jota heidän on vaikea saada helposti muualta kuin sinun tililtäsi. Tämä voi olla suhteellisen haastavaa ottaen huomioon, että Instagramissa julkaistaan n. 95 miljoonaa kuvaa ja videota päivittäin, mutta tästä ei kannata lannistua.
Listasimme 12 vuorovaikutusta herättävää ja sitouttavaa Instagram julkaisuideaa, joita voit hyödyntää yrityksesi markkinoinnissa. Käytä tätä listaa apunasi, kun tarvitset uutta inspiraatiota julkaisuitasi varten.
Bonus: Lataa itsellesi sosiaalisen median strategiapohja täältä
Instagram on täydellinen alusta yrityksesi yrityskulttuurin näyttämiseen. Yksi tapa toteuttaa tätä on näyttää tapahtumia kulissien takaa. Se on myös erinomainen keino kehittää yrityksesi työnantajamielikuvaa, edistää rekrytointia ja näyttää seuraajillesi millaista on työskennellä yrityksessäsi.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Brothers Artisanal Jerky (@brothersartisanal) jakama julkaisu
Oikein toteutettu digitaalinen markkinointi tarjoaa yleisölle arvokasta ja sitouttavaa sisältöä, minkä takia oppaat tai ‘’how-to’’ sisällöt ovat erittäin suosittuja myös Instagramissa.
Instagram tarjoaa yrityksille helpon väylän tarjota ja jakaa vinkkejä lähes mistä tahansa aiheesta. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa, fitness-valmentaja Chris Coulson näyttää seuraajilleen, miten toteuttaa lihaskuntoharjoituksia niin, etteivät esimerkiksi ensimmäistä kertaa salilla käyvät henkilöt loukkaa itseään.
Oppaita voit toteuttaa teksteillä, kuvina, animaatioina, grafiikkana, videoina tai näiden kaikkien yhdistelmänä. Tyyli on vapaa ja mielikuvitus rajana.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Chris - Weightloss Coach (@thechriscoulson) jakama julkaisu
AMA, eli “kysy minulta mitä tahansa” on loistava mahdollisuus edistää vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa. Lisäksi se antaa yrityksellesi mahdollisuuden näyttää ammattitaitoansa.
Julkaisun luominen on yksinkertaista:
Luo julkaisu, esimerkiksi kuva teksteineen, jossa pyydät seuraajiasi kysymään mitä tahansa. Seuraavaksi julkaise ja aloita vastaaminen julkaisusi saamiin kommentteihin.
Huom! Vaikka seuraajat voivat kysyä sinulta mitä tahansa, sinun ei tarvitse vastata heidän kysymyksiinsä, jos ne ovat mielestäsi aiheettomia. Pyri vastaamaan erityisesti kysymyksiin, jotka kehittävät positiivista mielikuvaa yrityksestäsi.
Osa parhaista erilaisten suurien brändien Instagram-tilien kuvista ovat faneilta ja seuraajilta napattuja. Esimerkiksi FedExin Instagram-tili koostuu lähes kokonaan fanien sisällöistä.
Kurkkaa julkaisut, johon yrityksesi on merkitty ja jos ne ovat edustavia, harkitse niiden jakamista yrityksesi tililläsi. Jakamalla seuraajiesi merkkaamia kuvia, helpotat työtäsi ja näytät, että kuuntelet seuraajiasi. Tämä lisää luonnollisesti vuorovaikutusta ja näkyvyyttä seuraajiesi, sekä heidän seuraajien keskuudessa.
Jaa sisältöä seuraavasti:
Voit myös jakaa kuvat, joihin sinut on merkitty suoraan tilisi tarinoihin seuraavasti:
Näytä yleisöllesi mielenkiintoisia tilastotietoja, jotka ovat relevantteja yrityksesi toimialalla. Esimerkiksi
Instagram-tili ‘’Headspace’’ näyttää tilastoja aivojen toiminnasta. ‘’ Aivot tekevät 1,000,000,000,000 laskutoimitusta sekunnissa. Tämä on todellisesti raskas työtaakka.’’
Mielenkiintoinen väite, josta luultavasti heidän seuraajansa haluavat tietää lisää. Lisäksi tällä tiedolla halutaan vahvistaa heidän asiantuntijuuttaan ja johdatella yleisöä lataamaan heidän yrityksensä luoma meditaatiosovellus.
Hyödynnä kalenteria, vilkaise erilaiset juhlapyhät sekä nimikkopäivät ja julkaise sisältöä niiden mukaisesti. Esimerkiksi, jos yrityksesi tarjoaa ruokaa, voit hyödyntää erilaisia ruokaan liittyviä nimikko- tai juhlapäiviä, kuten kansainvälistä kroissanttipäivää hyödyksesi!
Kyseisenä päivänä julkaiset esimerkiksi kroissantista kuvan, joka sisältää tarjouksen vain kyseisen päivän ajaksi ja pystyt näin houkuttelemaan yleisöäsi haluamiisi toimipisteisiin tarjouksen avulla.
Toimialasi johtavien innovaattorien oivallusten jakaminen auttaa seuraajiasi valtavasti. Jos valitset toimialaltasi suuren nimen, Instagram-julkaisun jakaminen voi tuoda uusia seuraajia ja lisätä sitoutumista nykyisten seuraajien kanssa. Voit jakaa Instagramiin esimerkiksi katkelman podcastista tai YouTube-haastattelusta, jonka teit heidän kanssaan.
Trendit, meemit ja haasteet ovat loistavia tapoja luoda hauskuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta brändisi ympärille. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi valtavirrassa pyörivät haasteet, kuten pullonkorkkihaaste tai mannekiinihaaste. Alla esimerkkinä Ellen Degeneresin mannekiinihaaste.
Kilpailut ja arvonnat ovat yksi parhaista tavoista laajentaa Instagram-tilisi kattavuutta ja saada näin lisää seuraajia. Erityisesti uusien tilien, tuotteiden ja palveluiden näkyvyyden lisääminen kilpailujen ja arvontojen avulla on todettu toimivaksi konseptiksi.
Huomionarvoista tässä on se, että tilillesi saapuu arvonnan mukana myös seuraajia, joita ei välttämättä kiinnosta niinkään yrityksesi, vaan pelkästään arvonnassa tai kilpailussa oleva tuote tai palvelu. Älä siis säikähdä, jos tililtäsi lähtee seuraajia arvonnan loputtua, sillä nämä henkilöt, jotka seuraavat yrityksesi tiliä vain arvonnan takia kaikkoavat pois kuitenkin jossain vaiheessa. Jäljelle jäävät henkilöt ovat todennäköisesti niitä, joita aidosti kiinnostaa yrityksesi ja sen tuotteet tai palvelut.
Mikäli yrityksesi etsii tekijöitä, suosittelemme lämpimästi markkinoimaan sitä Instagramin puolella, sillä nämä julkaisut vetävät tehokkaasti yleisöä puoleensa. Esimerkiksi viimeisin rekrytointijulkaisumme sai näkyvyyttä ja vuorovaikutusta tehokkaammin kuin suurin osa muista julkaisuistamme.
Etenkin nyt vallitsevassa koronatilanteessa työpaikkoja on tarjolla vähemmän, joten kiinnostus rekrytointia ja avoimia positioita kohtaan on suurta.
Muista lisätä Instagram-tilisi bioon linkki yrityksesi verkkosivustolle, jotta potentiaaliset hakijat voivat siirtyä sinne etsimään lisätietoa.
Tyypillistä on, että sosiaalisessa mediassa näytetään vain onnistumisia, mutta virheet ja muut välivaiheet on jätetty kokonaan pois. On kuitenkin hyvä muistaa, että tavoitteiden saavuttamiseen kuuluu niin ylä- ja alamäkiä ja virheet ovat osa arkea. Virheet jättävät meihin myös suuria muistijälkiä, jotka auttavat oppimaan entistäkin tehokkaammin. Ole siis rehellinen yleisöllesi ja näytä heille myös inhimillinen puoli yrityksestäsi ja se, mitä tavoitteiden saavuttamiseen kuuluu: Virheet.
Samalla, kun näytät omat virheesi matkalla jonkin tavoitteen saavuttamiseen, autat muita välttämään niitä. Tämä tuo luonnollisesti lisäarvoa yleisöllesi ja seuraajillesi. Tärkeintä virheiden jakamisessa on se, että virheiden lisäksi kerrot tai näytät, miten korjasit tilanteen ja mitä teit seuraavaksi.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.Henkilön Montanna Coombs (@thimbleworks) jakama julkaisu
Ennen ja jälkeen -kuvat näyttävät seuraajillesi aidon vaikutuksen yrityksesi tuotteista tai palveluista. Seuraajasi näkevät tarkalleen, miten tuotteesi ja palvelusi toimivat.
Hyvin tyypillinen esimerkki tähän on parturikampaamopalvelut.
Kampaaja voi ottaa kuvan asiakkaansa hiuksista ennen hänen palveluden toteuttamista ja perään kuvan, jossa hän on tehnyt upean kampauksen asiakkaallensa.
Vastaavia julkaisuja voi kuitenkin hyödyntää lähes millä tahansa alalla. Voit näyttää ennen ja jälkeen kuvia esimerkiksi yrityksesi logosta, miten se on muuttunut ajan myötä, vanhan ja uuden toimistosi välisen eron tai tilastoja yrityksesi kasvusta.
Kiitos, kun luit blogikirjoitukseni. Toivottavasti löydät näistä yrityksellesi sopivia ideoita sisällöntuottamiseen Instagramissa. Seuraavassa Instagram-ohje -blogisarjassa tutustumme tarkemmin Instagram-tarinoiden maailmaan. Stay tuned!
Terkuin,
Salomon Folcanilta
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman