

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kohdennetulla mainonnalla tarkoitetaan mainontaa, joka voidaan kohdistaa tietylle yleisölle piirteen, kiinnostuksen kohteen tai mieltymyksen perusteella. Kohdennetussa mainonnassa tavoitteena ei ole siis tavoittaa mahdollisimman laajaa yleisöä, vaan yleisöä, joka potentiaalisemmin on kiinnostunut ostamaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Kohdennettu mainonta siis mahdollistaa yritykselle kustannustehokkaan tavoittaa kohderyhmänsä. Kohdennetun mainonnan avulla voi yritys tarjota jokaiselle ostajapersoonalleen personoidumpaa mainontaa, jolloin mainoksen vastaanottava ihminen todennäköisemmin reagoi siihen ja konvertoituu.
Tässä artikkelissa käymme läpi ensin kohderyhmän tunnistamista, tämän jälkeen kerromme, minkälaisia kohdennustyyppejä kohdennetulla mainonnalla on mahdollista tavoittaa ja lopuksi avaamme hyvin toteutetun kohdennetun mainonnan hyötyjä.
Digitaalisessa markkinoinnissa on yleisestikin erityisen tärkeää, että markkinointi perustuu asiakkaan tuntemiseen ja mainonta tuotteista tai palveluista toteutetaan asiakasta kiinnostavasta näkökulmasta.
Ennen kuin kohdennettua mainontaa voidaan lähteä toteuttamaan, yrityksen tulee tunnistaa sen ihanneasiakkaat. Digitaalisessa markkinoinnissa ihanneasiakkaita kartoittaessa puhutaan usein ostajapersoonista. Nämä ostajapersoonat muodostavat yrityksen kohderyhmän. Kun yrityksen ostajapersoonat ovat määritetty mahdollisimman tarkasti, voidaan mainontaa kohdentaa juuri näille ostajapersoonille, mikä mahdollistaa parempien tulosten saannin. Perinteisiä tapoja määrittää ostajapersoonia yritykselle on esimerkiksi valita heille ikä, sukupuoli ja ammatti. Tämän lisäksi tulee yrityksen olla tietoinen ihanneasiakkaansa tarpeista ostopolun aikana ja pyrkiä tarjoamaan ratkaisuja jokaisessa vaiheessa. Mitä paremmin ihanneasiakas tunnetaan, sitä paremmin mainontaa pystytään kohdistamaan. Kohderyhmän ja ostajapersoonien määrittäminen on siis jatkuvaa oppimista, sillä heidän käyttäytymisestään voidaan havaita jotain uutta tai käyttäytyminen saattaa jopa muuttua. Näin mainonnan tuloksetkin kehittyvät ajan myötä.
Kohdennetun mainonnan toteuttaminen tapahtuu digitaalisen alustan avulla, jonka kautta mainonta on mahdollista. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Google Ads, Facebook, Instagram ja LinkedIn. Nämä alustat toteuttavat kohdistusta käyttäjiinsä heistä keräämänsä datan avulla. Tätä dataa kerätään esimerkiksi sivustojen evästeiden, sosiaalisen median profiileiden sekä hakukoneiden käyttäjien tekemien hakujen avulla.
Seuraavaksi tarkastelemme, minkälaisia erilaisia kohdennustyyppejä tämän datan perusteella on mahdollista luoda.
Kohdennetulla mainonnalla on useita hyötyjä yritykselle verrattuna muihin mainonta tapoihin. Listaan niistä merkittävämpiä:
Kiinnostuitko mainonnan kohdentamisesta juuri sinun potentiaalisimmille asiakkaillesi?
Kohdennetulla mainonnalla voidaan tavoittaa kustannustehokkaasti potentiaalisia asiakkaita ja tehdä lisää myyntiä. Kohdennuksia voi luoda eri kriteereiden perusteella kuten esimerkiksi kiinnostusten kohteiden tai iän perusteella. Parhaimmillaan kohdennettu mainonta tuottaa liiketoiminnalle kokonaisvaltaista etua, sillä siitä saatavan datan perusteella voidaan ymmärtää entistä paremmin asiakaskäyttäytymistä.
Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan siitä, kuinka voisimme auttaa yritystäsi kohdennetun mainonnan saralla!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman