Kohdennetulla mainonnalla tarkoitetaan mainontaa, joka voidaan kohdistaa tietylle yleisölle piirteen, kiinnostuksen kohteen tai mieltymyksen perusteella. Kohdennetussa mainonnassa tavoitteena ei ole siis tavoittaa mahdollisimman laajaa yleisöä, vaan yleisöä, joka potentiaalisemmin on kiinnostunut ostamaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Kohdennettu mainonta siis mahdollistaa yritykselle kustannustehokkaan tavoittaa kohderyhmänsä. Kohdennetun mainonnan avulla voi yritys tarjota jokaiselle ostajapersoonalleen personoidumpaa mainontaa, jolloin mainoksen vastaanottava ihminen todennäköisemmin reagoi siihen ja konvertoituu.
Tässä artikkelissa käymme läpi ensin kohderyhmän tunnistamista, tämän jälkeen kerromme, minkälaisia kohdennustyyppejä kohdennetulla mainonnalla on mahdollista tavoittaa ja lopuksi avaamme hyvin toteutetun kohdennetun mainonnan hyötyjä.