Triggerin tunnistamisessa käytän itse useimmiten apuna itse verkkosivua ja Tag Managerin mainiota esikatselutoimintoa. Esikatselutilan saa auki sivun yläreunasta, painikkeesta “Esikatsele”. Painettuasi tätä, avaa tai päivitä oma verkkosivusi, jolloin sivun alareunaan aukeaa esikatselutyökalu.
Esikatselutyökalu avattuna, siirry seuraavaksi yhteydenottosivulle. Yhteydenottosivulla paina lomakkeesi lähetä-nappulaa, jolloin vasemman reunan “Summary”-valikkoon ilmestyy kohta “Click”. Valitse se, ja valitse ylhäältä “Variables”. Nyt voit tarkastella muuttujien arvoa klikkitapahtumassa ja esimerkiksi alla olevasta kuvasta näet, että “Click Text” identifioituu sanalla “Lähetä”. Nyt tiedät täydentää triggerin ehdon ylläolevan kuvan tavoin.
Tässä vaiheessa triggeri on valmis ja voit tallentaa sen. Puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteiden seurantaa varten toistetaan samat toimenpiteet ja lisätään niiden ehdoiksi esimerkiksi omassa näkymässäni soitoissa seuraavasti: “Click Elements” ja “tel:+358…”.
Huom. Jos käytät näin “yleistä” aktivoitumisehtoa, muista varmistaa, että sinulla ei ole muita eri tarkoituksessa “Lähetä”-tekstin omaavia painikkeita sivuillasi, sillä niidenkin klikkaukset lasketaan. Voit toki välttää tätä lisäämällä triggerin lisäehdoksi esimerkiksi yhteydenottosivun polkutunnuksen, mutta muista, että toisaalta sinulla voi olla yhteydenottolomakkeita muuallakin ja tällöin taas poissuljet niiden painikkeiden seurannan.