Kuluttajakäyttäytymisen muutos – miten se vaikuttaa liiketoimintaasi tulevaisuudessa?

Kuluttajakäyttäytymisen muutos tuo tulevaisuudessa uusia haasteita yritysten liiketoimintaan. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, eikä kukaan osaa sanoa varmaksi, millaiset yritykset menestyvät vuonna 2030. Yksi asia on kuitenkin varma: kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös yritysten on muutettava toimintatapojaan.

Moni yrittäjä on viime vuosina havahtunut huomaamaan muutoksen kuluttajakäyttäytymisessä. Myös tutkimukset puhuvat puolestaan, ja kuluttajakäyttäytymisen muutos onkin ollut hyvin selvästi nähtävissä jo pidemmän aikaa. Mitä sitten on tapahtunut?

Suurin muutosajuri on ollut digitalisaatio. Teknologian kehitys on ollut huimaa viime vuosina, ja markkinoille on tullut paljon uusia teknologioita: hakukonetyökaluja, sähköpostimarkkinointia, sosiaalisen median työkaluja, web-analytiikkaa, erilaisia mobiilisovelluksia jne. Myös kehittyvä tekoäly, koneoppiminen ja ohjelmistorobotiikka kuten asiakaspalvelu- ja tilauksenhallintarobotit ovat vahvasti osa tulevaisuutta, ja osittain jo tätäkin päivää. Globalisaation myötä kuluttajilla on yhä enemmän vaihtoehtoja, joista valita.

Digitaalinen kuluttaminen on ottanut huiman harppauksen eteenpäin viimeisen kahden vuoden aikana. Voidaan jopa sanoa, että lyhyessä ajassa on tapahtunut yhtä paljon kehitystä kuin normaalisti tapahtuisi 10 vuodessa.

Mikä kuluttajakäyttäytymisessä on muuttunut?

Kuluttajakäyttäytymisen muutos on lähtenyt liikkeelle väestörakenteen muutoksesta ja teknologian kehittymisestä. Kehitys on ollut nopeaa, ja yritysten on täytynyt sopeutua lyhyessä ajassa täysin uusiin toimintatapoihin. Teknologiakehityksen myötä on tullut käyttöön uudenlaisia digitaalisia työkaluja, uutta tekniikkaa ja toimintamalleja. Yritysten on täytynyt pystyä organisoitumaan uudelleen digitalisaation edessä ja muuttamaan vanhoja tuttuja toimintatapojaan. Myös monikanavainen markkinointi on tuonut uusia haasteita asiakaskokemuksen hallintaan.

Tämän päivän sana on ehdottomasti asiakaslähtöisyys. Vuonna 2022 asiakas ei enää lähde kauppaan, vaan odottaa, että kauppa on siellä missä hänkin on. Tämä tarkoittaa hyvin usein verkkokauppaa. Asiakas myös toivoo palvelun olevan saavutettavissa 24/7, silloin kun hän sitä tarvitsee. Aikaisemmin asiakas tuli myyjän luokse, nykyään myyjä tulee asiakkaan luo. Asiakkaan ei tarvitse välttämättä liikahtaa kotisohvaltaan hankkiessaan jotain, vaan esimerkiksi viikon ruokaostokset voidaan hoitaa kätevästi mobiilisovelluksen kautta ilman kontaktia myyjään. Kauppakassit toimitetaan tarvittaessa suoraan kotiovelle. Jopa auton ostaminen onnistuu yhdellä napin painalluksella verkossa. Asiakkaan näkökulmasta avain on ostamisen ja asioimisen helppoudessa. Kuluttajilla ei ole enää nykyään aikaa tai kärsivällisyyttä jonottaa, odottaa vuoroaan asiakaspalvelussa tai hakea tietoa useista eri lähteistä.

Moderni myynti ei siis tuota asiakkaalle vain palveluita tai tuotteita, vaan odotukset ylittäviä, elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Nykyään asiakkailla on yhä enemmän varaa valita, joten jokaisen yrityksen on mietittävä, miten erottautua kasvavassa kilpailussa. Enää ei myydä sitä mitä varastossa sattuu sillä hetkellä olemaan, vaan kuunnellaan aidosti asiakkaan tarpeita ja pyritään löytämään juuri hänelle sopivin vaihtoehto.

Kaipaako yrityksesi markkinointi suunnitteluapua? Varaa ilmainen konsultaatioaika kalenteristamme, niin autamme sinut alkuun.

Millainen yritys pärjää tulevaisuuden markkinoilla?

Kuluttajakäyttäytymisen muutos näkyy ennen kaikkea verkko- ja mobiilipalvelujen käytön lisääntymisenä. Myös erilaisten mobiilisovellusten käyttö on lisääntynyt huimasti viime vuosina. Apps Flyerin tutkimuksen mukaan sovellusten käyttö on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana jopa 55%. (Lähde: Apps Flyer Status Quo in eCommerce Map Marketing 2021). Asiakkaat viettävät yhä enemmän aikaa verkossa, jossa tehdään myös suuri osa ostoksista. Statin tutkimuksen mukaan vuonna 2021 jopa 57 % 16—89-vuotiaista suomalaisista on ostanut jotain verkosta viimeisen 3 kuukauden aikana. 

Olemme koonneet alle vinkkejä, joiden avulla yrityksesi menestyy myös tulevaisuudessa:

Verkkokauppa on ”must”

Kuluttajat viettävät nyt ja tulevaisuudessakin yhä enemmän aikaa mobiililaitteilla ja verkossa. Verkkokauppa on menestyvälle yritykselle välttämättömyys. Kivijalkakaupat ovat tuskin häviämässä minnekään eli niitäkin tarvitaan, mutta tulevaisuuden kuluttajakäyttäytyminen ohjautuu hyvin vahvasti verkkoon. Vähintäänkin asiakas toivoo vaihtoehtoja ja vapautta valita, missä asioi.

Panosta hyviin verkkosivuihin

Digitaalinen asiakaskokemus on kaikki kaikessa. Kuluttajat ovat muuttuneet koko ajan kärsimättömämmiksi ja maailma kokonaisuudessaan hyvin nopeatahtiseksi. Kenelläkään ei ole enää aikaa, saati kärsivällisyyttä odotella verkkosivun latautumista. Yli 3 sekuntia kestävä latausaika on jo liian pitkä, ja asiakas jo poistunut. Panosta siis hyviin, toimiviin ja responsiivisiin eli mobiiliystävällisiin verkkosivuihin taataksesi miellyttävän käyttökokemuksen. Visuaaliset elementit, kuvat ja videot kiinnittävät paremmin huomion kuin pelkkä teksti. Myös sisällön on oltava laadukasta ja vastattava sitä, mitä asiakas etsii. Varmista siis, että sisältösi on hakukoneoptimoitu.

Ole esillä useammassa eri kanavassa

Ole esillä useammassa kuin yhdessä tai kahdessa kanavassa saavuttaaksesi enemmän potentiaalisia asiakkaita. Tämä peliliike saattaa parhaimmillaan tuplata tai jopa triplata myyntisi. Jos olet tähän asti tuonut brändiäsi esille ainoastaan Instagramissa, kokeile YouTubea, TikTokia tai muita sosiaalisen median kanavia. Erilaiset mobiilisovellukset ovat myös kasvattaneet huimasti suosiotaan. Appsflyerin tutkimuksesta käy ilmi, että sovellusten lataaminen on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana jopa 55%.

Tarjoa asiakkaillesi elämyksiä

Kuluttajakäyttäytymisen muutos on vienyt vahvasti siihen suuntaan, että kuluttajat janoavat elämyksiä, eivät niinkään pelkkiä tuotteita tai palveluita. Uuden kenkäparin ostoa suunnitteleva asiakas saattaa haaveilla maratonin juoksemisesta, jolloin uudet juoksukengät auttavat häntä toteuttamaan unelmansa. Palveluiden personointi ja asiakkaan aidon tarpeen ymmärtäminen ovat kaiken keskiössä. Markkinoinnin kilpailukeinot auttavat sinua erottautumaan kilpailijoistasi.

Hyödynnä dataa paremman asiakasymmärryksen saavuttamiseksi

Huima teknologiakehitys ja uudet teknologiat luovat erinomaiset puitteet asiakasdatan hankinnalle ja asiakkaan sekä hänen tarpeidensa syvälliselle ymmärtämiselle. Toisaalta tämän päivän data on samasta syystä hyvin pirstaloitunutta, mikä aiheuttaa haasteita monessa yrityksessä. Datan hallinta, yhdistäminen eri kanavista ja järjestelmistä sekä sen jalostaminen vastaamaan asiakaskokemusta, on menestyvälle yritykselle välttämätöntä. Data ja asiakasymmärrys on saatava jalostettua oikea-aikaisiksi toimenpiteiksi oikeissa kanavissa – tavalla, jota asiakkaat odottavat.

Yhteenveto

Kuluttajakäyttäytymisen muutos tuo mukanaan uusia haasteita, kuten sen, että asiakkaat on yhä vaikeampaa pitää uskollisina tietylle brändille. Vaikka asiakkaat etsivät elämyksiä, vaikuttaa ostopäätökseen vahvasti myös mm. hinta. Asiakkaat etsivät edelleen hyviä tarjouksia, mutta samaan aikaan ostopäätökseen voi vaikuttaa moni muukin tekijä, kuten vastuullisuus, terveellisyys ja paikallisuus. Kaupan liiton analyysin mukaan kotimaiset digiostokset ovat kasvaneet ulkomaisia enemmän jo muutaman vuoden ajan. Kotimaisuus voi olla tulevaisuudessa hyvinkin nouseva trendi.

Tulevaisuuden liiketoiminnassa asiakkaan tarpeet ymmärretään ja pystytään huomioimaan jo ennen kuin hän ottaa yhteyttä. Kohdennetulla mainonnalla kullekin asiakkaalle pystytään tarjoamaan juuri hänen tarpeisiinsa ja kiinnostukseen perustuvaa sisältöä, tuotteita ja palveluita. Yritykset, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien tarpeisiin muutoksessa, saavat vahvan kilpailuedun. Tuottamalla asiakkaalle mieleenpainuvia, elämyksellisiä asiakaskokemuksia, ymmärtämällä aidosti asiakkaan tarpeita ja vastaamalla niihin tarpeisiin, pystyt menestymään tämän päivän ja tulevaisuuden kilpailluilla markkinoilla.  

Kaipaatko apua yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun? Varaa aika kalenteristamme.

Kirjoittaja: Outi Ikonen

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista