Kuluttajakäyttäytymisen muutos on lähtenyt liikkeelle väestörakenteen muutoksesta ja teknologian kehittymisestä. Kehitys on ollut nopeaa, ja yritysten on täytynyt sopeutua lyhyessä ajassa täysin uusiin toimintatapoihin. Teknologiakehityksen myötä on tullut käyttöön uudenlaisia digitaalisia työkaluja, uutta tekniikkaa ja toimintamalleja. Yritysten on täytynyt pystyä organisoitumaan uudelleen digitalisaation edessä ja muuttamaan vanhoja tuttuja toimintatapojaan. Myös monikanavainen markkinointi on tuonut uusia haasteita asiakaskokemuksen hallintaan.
Tämän päivän sana on ehdottomasti asiakaslähtöisyys. Vuonna 2022 asiakas ei enää lähde kauppaan, vaan odottaa, että kauppa on siellä missä hänkin on. Tämä tarkoittaa hyvin usein verkkokauppaa. Asiakas myös toivoo palvelun olevan saavutettavissa 24/7, silloin kun hän sitä tarvitsee. Aikaisemmin asiakas tuli myyjän luokse, nykyään myyjä tulee asiakkaan luo. Asiakkaan ei tarvitse välttämättä liikahtaa kotisohvaltaan hankkiessaan jotain, vaan esimerkiksi viikon ruokaostokset voidaan hoitaa kätevästi mobiilisovelluksen kautta ilman kontaktia myyjään. Kauppakassit toimitetaan tarvittaessa suoraan kotiovelle. Jopa auton ostaminen onnistuu yhdellä napin painalluksella verkossa. Asiakkaan näkökulmasta avain on ostamisen ja asioimisen helppoudessa. Kuluttajilla ei ole enää nykyään aikaa tai kärsivällisyyttä jonottaa, odottaa vuoroaan asiakaspalvelussa tai hakea tietoa useista eri lähteistä.
Moderni myynti ei siis tuota asiakkaalle vain palveluita tai tuotteita, vaan odotukset ylittäviä, elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Nykyään asiakkailla on yhä enemmän varaa valita, joten jokaisen yrityksen on mietittävä, miten erottautua kasvavassa kilpailussa. Enää ei myydä sitä mitä varastossa sattuu sillä hetkellä olemaan, vaan kuunnellaan aidosti asiakkaan tarpeita ja pyritään löytämään juuri hänelle sopivin vaihtoehto.
Kaipaako yrityksesi markkinointi suunnitteluapua? Varaa ilmainen konsultaatioaika kalenteristamme, niin autamme sinut alkuun.