

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Laskeutumissivu on verkkosivustosi yksittäinen sivu, jolle kävijä saapuu ensimmäisenä klikattuaan mainostasi. Hyvä laskeutumissivu sisältää selkeän kuvauksen tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta, sen hyödyistä ja helpon tavan edetä ostoprosessissa.
Laskeutumissivu on yksittäinen sivu verkkosivustollasi, minne kävijä saapuu ensimmäisenä sivustollesi tullessaan, esimerkiksi klikattuaan mainostasi Googlessa tai somessa. Laskeutumissivun tärkein tehtävä on ohjata kävijää haluttua päämäärää kohti esimerkiksi ostamaan tuotteen, jättämään yhteystietonsa tai varaamaan ajan tapaamiseen. Laskeutumissivua suunniteltaessa tulee ottaa huomioon mm. haluttu päämäärä ja kerättävien liidien laatu.
Seuraavaksi käymme läpi 3 tärkeintä asiaa, jotka löytyvät jokaiselta hyvältä laskeutumissivulta.
Esittele selkeästi tarjoamasi tuote tai palvelu.
“Kurssi sisältää 2 koulutuspäivää, joiden aikana opit digitaalisen markkinoinnin perusteet ja saat otettua käyttöön tarvittavat työkalut digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen alan ammattilaisen johdolla.”
Kerro kävijälle, mikä on se hyöty ja arvo, jonka hän saa ostamalla tuotteesi tai palvelusi.
“Kurssilta saat matkaasi 10 konkreettista ammattilaisen vinkkiä yrityksesi tuloslähtöisen digimarkkinoinnin käynnistämiseen ja toteuttamiseen.”
Kerro kävijälle, miten hän voi edetä ostoprosessissa.
“Voit ilmoittautua kurssille täyttämällä yhteystietosi oheiseen lomakkeeseen”
Älä kuitenkaan unohda mainita hintaa, jos palvelu on ostettavissa heti. 😉
Seuraavaksi käymme läpi piirteitä ja toiminnallisuuksia, joita laskeutumissivulta olisi hyvä löytyä.
Lisää sivulle selkeä pääotsikko ja alaotsikot, jotka kertovat lukijalle sivun sisällöstä. Tuo tekstissä esille tarjoamasi tuotteen tai palvelun tärkeimmät tiedot ja hyödyt.
Lisää sivulle selkeä Call to action. Kyseessä voi olla mm. lomake tai ajanvarauskalenteri.
Mieti, mitkä tiedot ovat yrityksellesi tärkeitä myynnin kannalta, ja kysy kävijältä vain niitä tietoja, joita todella tarvitset. Liian pitkät lomakkeet eivät innosta ketään. Jos haluat mahdollisimman paljon liidejä, kannattaa lomake yleisesti pitää mahdollisimman tiiviinä. Mieti samalla tarkkaan, minkä laatusia liidejä haluat – esimerkiksi riittääkö pelkkä sähköpostiosoite vai haluatko tietää yrityksen liikevaihtoluokan tai kävijän position yrityksessä? Liidin laadulla tarkoitetaan sitä, kuinka sopiva kyseinen liidi on yritykselle.
Mieti myös, mitä painikkeessa lukee. Usein “Lähetä” jää vähän latteaksi eikä luo tarpeeksi kiinnostusta – voisiko tilalla lukea “Kokeile ilmaiseksi”, “Tilaa nyt” tai “Aloita tästä”?
Visuaaliset elementit, kuten kuvat tai videot, auttavat kävijää muodostamaan mielikuvan palvelustasi. Ne ovat myös hyvä keino vuorovaikuttaa kävijöiden kanssa ja näin jäädä heidän mieleensä pidemmäksikin aikaa.
Huomioi myös sivuston asettelu, painikkeiden väri ja fontin luettavuus. Tärkeää on, että sivua on helppo käyttää ja tekstiä on vaivatonta lukea. Lisäksi tärkeimpien asioiden (esim. Call to action -painikkeet) pitäisi kiinnittää kävijän huomio.
Uskaltaisin väittää, että kaikki, jotka ovat tilanneet verkosta ilmaisia materiaaleja ovat varmasti joskus joutuneet “sähköpostimarkkinoinnin uhriksi”. Viesti siis kävijälle selkeästi, mihin hänen yhteystietojaan käytetään ja pidä näistä lupauksista kiinni. Tämä kasvattaa kävijän luottamusta yritystäsi ja tarjoamaasi tuotetta tai palvelua kohtaan. Näin toimimalla on todennäköisempää, että kävijä uskaltautuu jättämään yhteystietonsa tai ostamaan tuotteen.
Hyödynnä myös asiakkaidesi arvioita kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Lisäämällä arvioita laskeutumissivullesi, voit rakentaa kävijöidesi luottamusta yritystäsi kohtaan.
Nyt olet listannut ylös digitaalisen asiakaspolkusi elementit – tiedät siis, mitä tehdä! Seuraavaksi sinun tulee laatia suunnitelma digitaalisen asiakaspolun toteuttamiseksi.
On hyvä muistaa, että onnistuneeseen laskeutumissivuun vaikuttaa monta tekijää ja ne voivat olla ala- tai kausiriippuvaisia. Tämän takia testaamalla päästään usein parhaimpiin tuloksiin. Ennen sivun julkaisua ja kampanjan käynnistämistä asenna kävijä- ja konversioseuranta sivustollesi. Kampanjan käynnistyttyä, seuraa sivuston analytiikkaa ja tee muutoksia tulosten pohjalta.
Voit lukea lisää tulosten seurannasta kirjoituksestamme Miten tulkitset laskeutumissivujen tuloksia hakukoneissa?
10) Älä käytä sivustosi etusivua laskeutumissivuna, vaan tee kampanjalle kohdistettu laskeutumissivu tai käytä yksittäisen palvelun sivua, jos se sisältää laskeutumissivulle tärkeät ominaisuudet.
11) Älä tarjoa kävijälle liian montaa vaihtoehtoa konvertoitua – ohjaa kävijää kohti yhtä päämäärää.
12) Älä sisällytä samalle laskeutumissivulle eri palveluita – pidä tarjonta yksinkertaisena, niin päätöksenteko on helpompaa.
Jätä alle laskeutumissivusi tiedot, niin sovimme kanssasi 20min läpikäynnin analyysille. Läpikäynnin aikana käymme yhdessä läpi laskeutumissivun analyysin, minkä jälkeen lähetämme sen sinulle sähköpostiin helposti jaettavassa muodossa.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu laskeutumissivu lisää konversioiden määrää, oli sitten kyse mainoskampanjan laskeutumissivusta tai hakukoneoptimoidusta blogikirjoituksesta.
Jos sinulla herää kysymyksiä aiheesta, älä epäröi ottaa minuun yhteyttä. Yhteystietoni löytyvät tämän tekstin alta.
Kiitos, kun luit kirjoitukseni!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman