Mainontaa voi seurata Googlen Ads–alustalla. Myös verkkosivuanalytiikan seuraaminen mainoskampanjoiden yhteydessä on hyödyllistä muun muassa siksi, että voi reagoida sivukohtaiseen dataan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nyt kun mainonnalla tuodaan liikennettä verkkosivuille, huomataan, että käyttäjät viihtyvät tietyllä sivulla hyvin vähän aikaa suhteessa muihin sivuihin. Sivua jatkokehittämällä voidaan tulevaisuuden kävijöistä saada suurempi hyöty irti samalla kehittää sivuston hakukoneoptimointia. Mainonnan seurannan tärkeimmistä mittareista käytetään yleensä nimitystä KPI (Key Performance Indicators), (jota käytetään usein myös liike-elämässä kuvaamaan yritysten tärkeimmistä toimenpiteistä koostuvien mittareiden listaa (KPI:t)). Esittelemme näitä mainonnan tärkeimpiä mittareita lisää alempana.
Huom. Vaikka käsittelemmekin tässä kirjoituksena alustana Google Ads:ia, ei mainonnan seuranta eroa merkittävästi esimerkiksi Facebook Business Managerissa. Perustoimet, taulukot ja KPI:t ovat kutakuinkin samat. Lisää Google-mainonnan perusteista täältä.