Jotta markkinoinnin vuosikellon käyttöönotto olisi mahdollisimman helppoa, kannattaa aloittaa käyttö valmiista vuosikellopohjasta. Ilmaisia pohjia tarjoavat mm. Plandisc ja Cloqqa. Maksullisilla versioilla saat käyttöösi paljon lisäominaisuuksia, mutta ilmaisversiollakin pääsee pitkälle. Voit toki halutessasi käyttää Excel-taulukkoakin.
Ennen kuin aloitat täyttämään vuosikellopohjaa, aloita pohtimalla seuraavia asioita:
1. Mieti, mitkä ovat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet. Miten tavoitteisiin voidaan päästä, ja mikä on markkinoinnin rooli tässä kaikessa?
2. Määrittele ja tunnista kohderyhmäsi. Pohdi, ketkä ovat yrityksesi ostajapersoonia. Mieti, millainen viestintä toimii parhaiten yleisöösi ja mitkä olisivat parhaita kanavia heidän tavoittamisekseen. Pyri tavoittamaan sekä yrityksestäsi jo kiinnostuneet asiakkaat että niin sanottu kylmä yleisö, joka ei vielä tiedä teistä. Voit käyttää apunasi ostajapersoonien luomiseen ilmaista luo ostajapersoona-pohjaamme.
3. Aseta markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet, jotka ovat linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Varmista, että markkinointisuunnitelma käsittää jatkuvan markkinoinnin lisäksi myös boostauksia. Boostaamisella tarkoitetaan orgaanisen postauksen nostamista maksetuksi mainonnaksi. Näkyyhän yrityksesi Googlessa oikeilla hakusanoilla? Asiakkaiden on tärkeä löytää yrityksesi, kun he etsivät tietoa.
4. Laadi aikataulu markkinointisuunnitelmalle. Ota viimeistään tässä kohtaa esille vuosikellopohja, ja aloita kirjaamalla tällä hetkellä tiedossasi olevat yrityksesi kannalta tärkeät ajankohdat ja teemat sekä niihin liittyvät kampanjat ja muut markkinointitoimenpiteet. Muista jakaa suunnitelmasi myös muiden käyttöön.
5. Seuraa, mittaa ja analysoi tuloksia. Ilman markkinoinnin tulosten seurantaa ja mittaamista on vaikeaa päästä liiketoiminnan tavoitteisiin. Suunnitelmaan kannattaa kirjata useampi ajankohta esimerkiksi neljä kertaa vuodessa, jolloin käydään läpi saatuja tuloksia. Tulosten pohjalta voidaan tehdä tarvittaessa muutoksia suunnitelmaan.