Mikä on Domain Authority?

Vaikka kuinka optimoisit on-page SEO:a eli sivuston sisäistä hakukoneoptimointia, kuten sivun sisältöä, kuvia ja otsikoita, se ei välttämättä riitä sijoittumaan ensimmäiselle sivulle Googlen hakutuloksissa. Google on kertonut, että heidän hakukoneensa ottaa huomioon yli 200 eri arviointikriteeriä, joiden perusteella sivu sijoittuu hakukoneessa, minkä takia on lähes mahdotonta optimoida sivua hyödyntäen näitä kaikkia kriteereitä samanaikaisesti.

Tästä huolimatta sinun kannattaa optimoida näihin kriteereihin vaikuttavia tärkeitä tekijöitä, kuten domain authorityä paremmaksi Googlen silmissä.

Googlen näkökulmasta katsottuna domain authority antaa osviittaa siitä, millainen maine verkkosivulla on. Googlen hakukone käyttää tätä mainetta arvioidessaan, kuinka laadukasta sisältöä tietyn aihealueen sisältä sivustosi pystyy tuottamaan jatkossa. Jos toteutat jatkuvasti laadukasta sisältöä, Google kyllä palkitsee sinut nostamalla sisältöäsi korkeammalle hakutuloksissaan. Jos taas et tuota laadukasta sisältöä, niin sivustosi maine laskee ja et sijoitu korkealle Googlen hakukoneessa.

Mitä domain authority sitten tarkoittaa?

Domain Authority (DA) on Moz:in kehittämä hakukoneoptimoinnin (SEO) arvosteluasteikko 0-100 pisteeseen, joka pyrkii mittaamaan koko sivuston linkkien (yhteenlaskettua) laatua. Käytännössä domain authority kertoo sivustosi luotettavuuden hakukoneiden silmissä arvioimalla esimerkiksi siihen linkittävien sivustojen määrää ja niiden laatua. Domain authorityä voit parhaiten hyödyntää sivujen vertaamiseen keskenään tai yksittäisen sivun kehityksen kokonaiskuvan seuraamiseen.

Domain authorityn laskemiseksi Moz ottaa huomioon 40 eri kriteereitä, kuten sisäisten linkkien kokonaismäärän ja juurinimipalvelimien vaikutuksen sivustoon. Verkkosivu, jolla on paljon laadukkaita ulkoisia ja sisäisiä linkityksiä sijoittuu korkealle domain authorityn vertailussa. Uudet verkkosivut eivät taas tästä syystä (esimerkiksi vähäisen linkityksien vuoksi) yleensä sijoitu korkealle mitatessa sivuston domain authorityä.

Moz:n arvosteluasteikko skaalautuu logaritmisesti ylöspäin, joka tarkoittaa, että domain authorityn ollessa korkeampi tulosta on entistä vaikeampi nostaa. Tämä tarkoittaa sitä, että tuloksen nostaminen esimerkiksi 70 –> 80 on paljon hankalampaa kuin 20 –> 30.

Haluan lukea lisää hakukoneoptimoinnista.

Mikä on hyvä domain authority?

Kuten aikaisemmin mainitsin, domain authority toimii parhaiten vertailua ja kehityksen seurantaa varten. Hyvä domain authority riippuu näin ollen kilpailijoittesi sivustojen domain authorityn tuloksesta, koska heidän kanssaan kilpailet Googlen hakutuloksista. Tästä syystä tavoitteenasi ei tulisi olla saada kaikkein korkein domain authority, vaan sinun tulisi tähdätä hankkimaan korkeampi domain authority kuin kilpailijoillasi.

Kuinka mittaat domain authorityn?

Jos haluat mitata domain authorityä, niin voit käyttää esimerkiksi MozBar:ia, joka on ilmainen laajennus Google Chromeen. Kyseinen työkalu voi myös arvioida todennäköisyyttä sille, että sijoittuuko verkkosivusi tietyllä hakusanalla tai termillä Googlessa.

Lisäksi domain authority toimii hyvänä ulkoisten linkityksien mittarina.

Kuinka parannat domain authorityä?

  1. Auditoi sivustosi linkitykset
  2. Luo sekä puhuttelevaa että laadukasta sisältöä
  3. Hanki korkean auktoriteetin omaavia linkityksiä

1. Auditoi sivustosi linkkiprofiili

Google suosii linkkiprofiilia eli listaa kaikista sivustosi linkityksistä, joka koostuu monesta eri korkean auktoriteetin omaavan sivun linkistä. Näin hakukone tulkitsee, että kyseessä on auktoriteetin omaava ja luotettava sivusto.

Linkkiprofiilin analysoimiseksi voit hyödyntää mm. Ahrefs:n linkkien analysoijan ilmaisversiota. Linkityksiä sivullesi voit tarkastella myös Googlen Search Consolesta.

2. Luo puhuttelevaa ja laadukasta sisältöä

Osa Googlen hakualgoritmista luokittelee sisältösi sitoutumismittareiden perusteella, kuten kokonaisliikenteen, orgaaniseen liikenteen, suoran liikenteen Chromen kautta, sivustolla käytetyn ajan, välittömän poistumisprosentin, CTR eli klikkausprosentin, ja palaavien kävijöiden perusteella.

Parantaaksesi verkkosivustosi sitoutumista ja domain authorityä on vain oikeastaan yksi tehokas tapa olemassa – houkuttele sitoutuva ja lojaali yleisö brändisi ympärille luomalla korkealaatuista sisältöä jatkuvalla syötöllä. Puhutteleva ja puoleensavetävä sisältö houkuttelee myös usein eniten ulkoisia linkkejä muilta toimialallasi toimivilta sivustoilta, koska näin he voivat tarjota eniten arvoa omilla linkityksillään heidän sivustollaan vieraileville käyttäjille.

3. Hanki korkean auktoriteetin omaavia linkityksiä

Jos haluat parantaa domain authorityäsi, korkean auktoriteetin omaavien linkkien hankita on elintärkeää onnistumisesi kannalta. Ansaitaksesi näitä backlinkkejä kokeile käyttää skyscraper tekniikkaa, jonka ideana on parannella jo olemassa olevaa sisältöä entistä paremmaksi, jotta tämän sisällön lukijat siirtyisivät uuteen paranneltuun sisältöön vanhan sijasta tuoden lisää liikennettä kyseiselle sivustolle. Samalla, kun sisältöä parannellaan, käydään läpi kyseiseen sisältöön linkkaavat sivustot ja valitaan niistä parhaat. Lopuksi parhailta linkityksiltä kysytään, että voisivatko he vaihtaa kilpailijasi linkityksen paranneltuun ja uuteen sisältöön.

Voit myös kysyä suoraan korkeamman auktorieetin omaavaa sivustoa linkkaamaan haluamaasi sisältöön. Jos toimit näin, niin muista varmistaa, että sisältösi on relevanttia kysyttävälle taholle, jotta et tuhlaa sekä heidän että omaa aikaasi.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto

Domain authorityn kasvatus vaatii aikaa ja sitä kannattaa tästä syystä ajatella pidemmän aikavälin investointina näkyvyyteesi verkossa. Jos jatkuvasti analysoit linkkiprofiilisi tilaa, luot puoleensavetävää sisältöä ja hankit korkean auktoriteetin omaavia linkityksiä sivustollesi, domain authoritysi tulee kasvamaan. Domain authorityn kasvamisen myötä nouset todennäköisesti myös Googlen hakutuloksissa ja saat tuotua lisää orgaanista liikennettä sivustollesi.

Huom. Domain authority on suuntaa antava parametri, jota Google ei käytä suoraan omana hakukriteerinään.

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista