Mikä on konversio?

Sisällysluettelo

Digitaalisen markkinoinnin osuus kasvaa jatkuvasti yritysten markkinoinnista puhuttaessa. Suuria ajureita tälle muutokselle ovat digitaalisen markkinoinnin kustannustehokkuus sekä datankeruun helppous. Datankeruun helpottuessa myös mitattavien tavoitteiden asettaminen on helpompaa. Yksi tärkeimmistä käsitteistä datapohjaisessa digimarkkinoinnissa on konversio.

Konversio (eng. conversion) tarkoittaa digitaalisessa markkinoinnissa sitä, että kävijä suorittaa ennalta määritetyn sekä mitattavan toimenpiteen eli konvertoituu. Esimerkkejä konvertoitumisesta ovat ostos verkkokaupasta, jätetty yhteydenotto tai täytetty lomake.

Kuten jo varmaan päättelit, ei ole olemassa yhtä “oikeaa” konversiota, joka sinun tulisi aina määrittää tavoitteiden määrityksen yhteydessä. On kuitenkin totta, että tiettyjen toimenpiteiden toteutumista on järkevämpää tarkastella tietyn tyyppisessä liiketoiminnassa (esim. maksuliikenteen seuranta verkkokaupan yhteydessä) kuin toisessa.

Erilaiset konversiot

Erilaisia konversioita on useita ja ne vaihtelevat toimiala- ja yrityskohtaisesti. Parasta konversioiden määrittämisessä on kuitenkin se, että voit itse valita tärkeät konversiot, joilla seuraat tavoitteidesi täyttymistä.

Esimerkkejä konversioista:

  • Tehty ostos (verkkokauppa)
  • Ajanvaraus
  • Tarjouspyynnön lähettäminen
  • Yhteydenottopyynnön jättäminen
  • Linkin tai CTA:n (Call-To-Action) klikkaus
  • Vierailu tietyllä sivulla
  • Blogin lukeminen


Konversioiden
mittaamisen helppous riippuu usein konversion tyypistä. Yllä olevasta listasta suurimman osan pystyy mittaamaan suoraan Google Analyticsin avulla, joka on Googlen tarjoama ilmainen palvelu verkkosivujen kävijäseurantaan, jota käytetään selaimen välityksellä.

Vaikeammin mitattavien konversioiden kohdalla kannattaa harkita, onko niiden mittaaminen sen arvioista vai ei. Voiko esimerkiksi tietyn klikkauksen tarkastelun sijasta tarkastella, kuinka monta käyttäjää on siirtynyt kyseiseltä sivulta yhteydenottosivulle? Usein monet haastavammat konversiot saattavat vaatia konversioiden määrittämistä konversioseurannan kautta tai kolmansien osapuolien palveluiden käyttöä. Tärkeintä on kuitenkin mitata niitä asioita, jotka tukevat markkinoinnin KPI-mittareita.

Erityisesti Google-mainonnassa  konversioseurannan asettaminen mitattavaa markkinointia tukevien tavoitteiden ympärille auttaa tuloksien saannissa sekä niiden kehittämisessä. Tästä lisää seuraavassa kappaleessa.

Ilmaisen auditoinnin ideana on antaa sinulle käsitys siitä, mikä verkkosivujesi hakukone-optimoinnissa toimii tällä hetkellä ja mikä sivuston osa-alue vaatii vielä jatkokehitystä. Käymme analyysin kanssasi läpi 30 min palaverissa, minkä jälkeen lähetämme analyysin sähköpostiisi. Sekä analyysi että läpikäynti ovat sinulle täysin maksuttomia eivätkä sido sinua mihinkään.

Konversio-optimointi lisäämään konversioiden määrää

Puhuttaessa digitaalisesta ostopolusta ja konversioiden lisäämisestä ei konversio-optimointia voi sivuuttaa. Konversio-optimointi on digitaalisen markkinoinnin osa-alue, mikä tarkoittaa digitaalisen ostopolun tehokkuuden parantamista konversioiden lisäämiseksi. Käytännössä konversio-optimointi on verkkosivujen myynnin parantamista dataan pohjautuen ja yleensä myös A/B-testaten.

Google Ads-mainoskeskus antaa mahdollisuuden kerätä tätä edellä mainittua dataa seuraamalla tuloksia ilmaisen Ads-konversioseurannan avulla. Konversioseurannan asentamisen myötä mainontaan voidaan asettaa kampanjan tavoitteeksi konversioihin liittyvä tavoite, jonka avulla voidaan lisätä todennäköisyyttä konvertoitumiselle.

Ostopolkujen rakentaminen konversioiden lisäämiseksi

Ostopolkujen suunnittelu ja luonti on yksi tärkeimmistä osa-alueista konversio-optimoinnissa, joka vaikuttaa suoraan konversioprosenttiin ja konversioiden määrään. Ostopolkua suunniteltaessa ostajapersoonien tunnistaminen ja luonti on avainasemassa tulosten saavuttamisessa. Ilman ideaalisen asiakasprofiilin (IAP:n) määrittämistä on melkeinpä mahdotonta suunnitella sivustoa tai mainosta vastaamaan kohderyhmän tarpeita. Huom. asiakasprofiileja voi olla useampia kuin yksi.

Ostajapersoonan määrityksen jälkeen on hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitkä sanat ovat liiketoiminnallesi niitä sanoja, joita asiakkaasi käyttävät ja joilla he löytävät luoksesi. On siis aika tehdä avainsanatutkimus, jossa valitaan hakusanojen listasta liiketoiminnallesi kannattavimmat hakusanat, joilla kilpailla.

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) on oleellinen osa “oikeiden” henkilöiden tavoittamisessa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään tuottamaan arvoa sisällöllä ja optimoimaan samalla sivusto kohderyhmälle tärkeiden sanojen ympärille, jotta he löytävät luoksesi verkon uumenista.

Oletko uusimassa verkkosivujasi? Lataa maksuton verkkosivu-uudistusoppaamme, jonka avulla saat tarkempaa käsitystä siitä, mitä kaikkea kannattaa huomioida, kun verkkosivut uudistetaan.

Yhteenveto

Konversio on ennalta määritetty ja mitattava toimenpide, jonka kävijä suorittaa tehdessään kyseisen toimenpiteen eli konvertoituu. Konversioita on erilaisia, eikä ole olemassa yhtä “oikeaa” konversiota.

Konversio-optimoinnin avulla kehität koko digitaalisen ostopolkusi konversioiden määrää dataan pohjautuen. Asiakkaan ostopolku helpottuu usein myös konversio-optimoinnin avulla. Ostopolkua suunniteltaessa on tärkeä määrittää yrityksen ostajapersoonat uudestaan. Muista ostajapersoonan määrityksen yhteydessä tehdä myös avainsanatutkimus, jotta tavoitat kohderyhmäsi hakukoneesta heille tärkeillä sanoilla. Näiden lisäksi, hakukoneoptimoi sivustosi, jotta tämä kaikki tapahtuu orgaanisesti ilman sinun jatkuvaa työpanostasi.

Uskomme, että jokaisella yrityksellä on käyttämätöntä kasvupotentiaalia, joka voidaan muuttaa kasvuksi oikeilla työkaluilla ja toimenpiteillä. Kasvutapaamisen aikana haluamme ymmärtää paremmin liiketoimintaasi, kohderyhmääsi ja nykytilaasi, jotta pystymme määrittämään juuri ne digimarkkinoinnin toimenpiteet, jotka johtavat yrityksesi myynnin kasvuun. Voit myös jättää suoraan tarjouspyynnön haluamastasi palvelusta.