Kuten aikaisemmin mainitsin, metakuvauksella voi houkutella kävijöitä hakukoneesta sivulleen. Metakuvauksen pitää myös vastata hakukonetta käyttävän kävijän hakuaikomusta ja verkkosivun sisältöä. Hakuaikomuksella tarkoitetaan sitä, kun kävijä Googlaa esimerkiksi hakutermin ”digimarkkinointi”, hän oletettavasti haluaa tietää lisää digimarkkinoinnista. Hakuaikomusta tietylle hakutermille on helppo selvittää kirjoittamalla se hakukoneeseen ja katsomalla läpi kolme ensimmäistä hakutulosta.
Hyvä metakuvaus on siis houkutteleva ja tiivis kuvaus sivun sisällöstä. Pituudeltaan hyvä nyrkkisääntö metakuvaukselle on, että metakuvaus saisi olla maksimissaan 155 merkkiä pitkä (välilyönnit huomioiden). Pidemmät metakuvaukset leikataan yleensä hakukoneen toimesta poikki, joka johtaa kuvauksen katkeamiseen ei-toivotusta kohdasta.
Optimaalista merkkimäärää on fiksua seurata hakukonekohtaisesti, koska esimerkiksi Google muuttaa hakutuloksissaan näytettävän tekstin pituutta aika-ajoin (ilmoittamatta siitä). Tämän takia hakukoneoptimoinnin lisäosiin ei kannata luottaa sokeasti, sillä ne eivät välttämättä ole päivittäneet omia käytänteitään viimeisimpiin algoritmimuutoksiin sopiviksi.
Metakuvaukseen kannattaa sisällyttää myös sivun tärkein hakusana tai -yhdistelmä, jotta varmistat sen yhteensopivuuden sivuston muuhun sisältöön ja kerrot sen näin myös hakukoneelle. Googlella on tapana myös mukauttaa metakuvauksia hakusanakohtaisesti, jos sivun sisällön tietty kohta istuu heidän mielestään paremmin tietyn hakusanan kohdalle hakutuloksiin (tätä tapahtuu enemmän suuren hakuvolyymin sanoissa kuin pienten). Tämän tarkoituksena on kertoa hakijalle sivusi osuvuudesta hänen hakuaikomukseensa, mikä parantaa todennäköisyyttäsi saada hänet klikkaamaan juuri sinun sivustoasi.
Jos kirjoitat metakuvauksen vain klikkien toivossa, on hyvin todennäköistä, että lopputuloksena on välitön poistuminen, jolla on negatiivinen vaikutus sivusi hakukoneoptimointiin.
Hyvä metakuvaus kertoo siis rehellisesti sivusi sisällöstä ja auttaa hakukoneita tarjoamaan sivuasi oikealle henkilölle oikeaan aikaan.