Päästäksemme astetta syvemmälle ostajapersoonan luomisessa, täytyy meidän ymmärtää persoonan ostopolun rakenne ja syy ostopäätöksen tekemiselle. Näiden kahden tiedon avulla pystymme kasvattamaan todennäköisyyttämme uusien asiakkaiden hankinnassa.
Emotionaalisten ostopäätöksien, kuten nopeasti ostettavien kuluttajatuotteiden, kanssa työskentelevät markkinoinnin ammattilaiset ovat erilaisen haasteen edessä ostajapersoonaa määritettäessä kuin B2B-puolella työskentelevät. Usein puhelinliittymän tai vaatekappaleen ostopäätös tapahtuu hetken mielijohteesta, eikä kuluttaja välttämättä osaa edes kertoa syytä siihen, miksi valitsi juuri tämän tuotteen.
Suuremmat ostopäätökset, kuten B2B-puolella tapahtuvat ostot, vaativat enemmän tietoa ostajasta. Myynnin näkökulmasta B2B-puolella tapahtuvaa ostotapahtumaa kuvaillaan enemmän rationaalisena kuin emotionaalisena päätöksenä. Muista siis tunkeutua pintaa syvemmälle aina, kun se on vain mahdollista. Parannat näin myynnin osumatarkkuutta huomattavasti. Lisäksi tämä antaa sinulle arvokasta lisätietoa asiakkaistasi, jonka avulla pystyt puhuttelemaan heitä oikealla tavalla ja tuottamaan juuri heille tärkeää sisältöä. Laadukkaasti määritellyt ostajapersoonat mahdollistavat siis oikeanlaisen sisällöntuotannon ja sosiaalisen median mainonnan kohdentamisen.