Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka päämääränä on tuoda verkkosivustollesi lisää kävijöitä hakukoneista (Googlesta pääosin) ja konvertoida heidät ostaviksi asiakkaiksi ilman, että joudut maksamaan niiden hankkimisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan verkkosivuston orgaanista sijoitusta Googlessa tekemällä sivustolla toimenpiteitä heidän ohjeidensa mukaisesti, jotta omistamasi verkkosivut ja tuottamasi sisältö vastaavat heidän toiveitaan. Näihin toimenpiteisiin kuuluvat mm. avainsanatutkimus, sivuston sisällön tai rakenteen tarkistus, tekninen toteutus hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, sisällön optimointi hakukoneisiin sopivaksi ja sivuston linkkiprofiilin kehittäminen. Sijoituksen nouseminen Googlessa puolestaan johtaa siihen, että sivustosi näkyy suuremmalle määrälle Googlen käyttäjiä, joka mahdollistaa kävijävirran kasvun sivustollesi.
Hakukoneoptimointia tehdessä on hyvä muistaa, että Googlelle heidän hakukonettaan käyttävät henkilöt ovat asiakkaita, joten on luonnollista, että Google haluaa tarjota heidän palveluansa käyttäville henkilöille eli asiakkaillensa ”parhaita” mahdollisia hakutuloksia, jonka takia heidän ohjeistuksensa ja arviointikriteerinsä kannattaa ottaa huomioon.
Sisältöä tuottaessa (esimerkiksi blogiin) kannattaa ajatella, että nämä asiakkaat myös päättävät omalla mielenkiinnollaan, mitä hakutulosta klikkaavat ja kuinka kauan viettävät aikaa tämän tuloksen tarjoamalla sivulla. He toimivat näin Googlen arvostelijoina ja toimittavat kallisarvioista dataa aiheesta Googlelle.
Tästä syystä ajattele aina kirjoittavasi sisältösi ihmisiä varten, jotta he aidosti hyötyvät siitä ja vasta tämän jälkeen keskity optimoimaan sisältösi hakukoneille soveliaaksi.
Tässä on vielä lyhyt video englanniksi, jossa Googlen työntekijä Alexi Douvas kertoo, millaista sisältö Google arvostaa heidän hakukoneissaan: