
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Oletko törmännyt sanaan natiivimainonta, mutta sinua mietityttää vielä mitä natiivimainonta oikein tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? Entä mitä tulee ottaa huomioon natiivimainontaa suunniteltaessa tai sen toteuttamisessa? Näihin ja muutamaan muuhunkin kysymykseen löydät vastaukset tästä blogista.
Natiivimainonta on artikkelimuotoista mainontaa, eli mainoksen sisältö sijoitellaan ja tuodaan artikkelimuodossa toimituksellisen materiaalin yhteyteen verkossa. Se on siis mainontaa, joka sijoitellaan kuin se olisi luonnollinen osa ympäröivää sisältöään. Käytännössä mainostaja käyttää hyväkseen jonkin tunnetun median julkaisutilaa ja ostaa palstatilaa näiltä medioilta paikoista, joihin normaalisti tuotetaan verkkosivuston omaa sisältöä. Tämä on tehokas tapa tavoitella suurta yleisöä. Monet meistä törmäävät natiivimainontaan päivittäin esimerkiksi Iltalehden tai Ilta-Sanomien digilehdissä. Printtimediasta vastaavasta mediamuodosta käytetään sanaa advertoriaali.
Esimerkkejä natiivimainoksesta:
Yllä esimerkit natiivimainoksista Iltalehti-fi-sivustolta 17.8.2021. Mainokset ovat luonnollisesti osa muuta sisältöä, ja mainoksen erottaa muusta sisällöstä “Kaupallinen yhteistyö” -merkinnällä. Natiivimainoksessa on oltava merkintä siitä, että kyseessä on mainos, mutta merkintä vaihtelee hieman median mukaan. Myös itse artikkeli, johon natiivimainos johtaa, voi olla joko omalla verkkosivustollasi tai julkaisijan omalla alustalla. Mainoksen tavoitteena on herättää kiinnostus myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, ei niinkään kehottaa ostamaan tuote. Haastankin sinut bongaamaan yhden natiivimainoksen seuraavan kerran, kun selaat sinua kiinnostavaa verkkolehteä.
Natiivimainoksessa yhdistyy yrityksen oma ilme ja tekeminen, luotettava media ja kuluttajan aktiivisuus. Parhaimmillaan se luo kauppaa ja herättää keskustelua.
1. Mielenkiintoinen sisältö on kaiken A ja O. Kirjoita artikkeli journalistiseen tyyliin, luo sisältöä, josta on aidosti hyötyä tai kiinnostaa lukijaa ja unohda kaupallisuus. Tylsä mainos ei kiinnosta suositussakaan mediassa julkaistuna.
2. Kiinnitä huomiota otsikointiin ja selkeään toimintakehotukseen eli CTA (call to action) -painikkeeseen. Kilpailu klikeistä on todella kovaa.
3. Kuten kaikessa digitaalisessa mainonnassa, muista mitata ja analysoida tuloksia. Natiivimainonnalla saatuja tuloksia voidaan mitata siinä missä muutakin digitaalista mainontaa. Tutki miten kohderyhmä käyttäytyy sisältösi parissa, mikä on klikkausprosentti, kuinka kauan sisällön parissa viihdytään ja siirtyvätkö kävijät siitä eteenpäin. Natiivimainonta on usein hintavaa konversio/tuotto näkökulmasta ja usein pelkillä myynnillisillä mittareilla sen hyötyä on melko hankala nähdä. Natiivimainontaa ei kannatakaan tehdä pelkästään kertakonversioita ajatellen. Mittarit täytyy miettiä muut tavoitteet huomioiden ja brändin vahvistumisen arvoa ei tule unohtaa.
4. Natiivimainonta vaatii pitkäjänteistä työtä ja erittäin laadukasta sisältöä. Tämä luonnollisesti vie resursseja muualta. Lisäksi toimiva natiivimainonta vaatii useita julkaistuja artikkeleita, jotka aktivoivat lukijoita tai herättävät heidän mielenkiintonsa.
Natiivimainonta soveltuu erityisesti mainostajille, jotka ovat valmiita sitoutumaan pitkäjänteiseen työhön ja ovat valmiita sijoittamaan huomattavia panoksia onnistumiseen. Sen hinta on kuitenkin melko korkea ja mikäli kohderyhmä on kapea, ei natiivimainonnan hyödyntäminen usein ole tehokasta, ainakaan monien suosittujen suomalaisten medioiden kautta. Mikäli puolestaan tavoittelet suurta yleisöä ja kohderyhmäsi on hyvin laaja, voi natiivimainontaa olla kannattavaa kokeilla.
Haluatko keskustella sinulle sopivasta sisällöntuotannosta?
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia