Mitä on Google Shopping?

Nettishoppailun suosio kasvaa jatkuvasti ja yhä useampi ostopäätös tehdään verkossa. Google Shopping -mainonta tavoittaa verkkokauppasi asiakkaan silloin, kun hän on valmis ostamaan tuotteesi.

Google Shopping – Nosta tuotteidesi näkyvyyttä

Google Shopping on klikkiperusteiseen hinnoitteluun pohjautuva Google-mainonnan muoto erityisesti verkkokaupoille. Tämä mainosmuoto helpottaa kuluttajaa löytämään etsimänsä tuotteen, hintavertailua ja lopulta itse ostopäätöksen tekemistä. Hakukoneen käyttäjän hakiessa verkkokaupassasi olevaa tuotetta, se nousee tekstimuotoisten hakutulosten yläpuolelle selkeästi erottuvaan Shopping-näkymään.

Mainonnassa useimmiten tavoitteena on konversio eikä Google Shopping ole tässä poikkeus. Tämän mainontamuodon ensisijainen tavoite on tarjota verkkokaupoille näkyvyyttä, mikä johtaa potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan mainosta, lisäämään tuotteen ostoskoriin ja lopulta konvertoitumaan eli ostamaan tuotteen. Mainoskulut ovat täysin omassa hallinnassa aina päiväbudjetin määrittämisestä yksittäisen klikkihinnan asettamiseen. Shopping-mainonnassa maksat pelkästään verkkokauppaasi johtavista klikeistä, et mainoksen näyttökerroista.

Google Shopping tietokonenäkymä.

Mitä eroa on hakusanamainoksilla ja Shopping-mainoksilla?

Hakusanamainokset ovat tekstimuotoisia mainoksia, jotka näkyvät mainostajan tuottamien avainsanojen perusteella. Hakusanamainoksiin tuotetaan otsikot ja kuvaukset sekä määritellään laskeutumissivut. Shopping-mainokset sisältävät muun muassa mainostettavan tuotteen kuvan, nimen, hinnan, mahdollisen alennuksen ja verkkokaupan nimen. Mainoksiin ei tarvitse erikseen määrittää jokaisen tuotteen laskeutumissivua, sillä  Google tekee sen automaattisesti lähettämäsi tuotesyötteen pohjalta. Google Shopping -mainonta ei myöskään vaadi avainsanalistaa, vaan mainokset kohdennetaan tuotetietojen mukaan oikeille henkilöille.

Shopping-mainonnassa tuotteiden vertailu on helpompaa kuin perinteisessä hakusanamainonnassa. Erilaisia tuotteita, tuotteiden hintoja ja mahdollisten alennusten määrää on hakukoneessa olevan Shopping-näkymän avulla helppo vertailla toisiinsa. Helpon vertailun takia hinnalla kilpaileville verkkokaupoille Google Shopping onkin osoittautunut oikeaksi kultakaivokseksi. Kuitenkin selkeä tuotenimi, informatiivinen kuva sekä luotettu brändi ovat myös tärkeitä kilpailuvaltteja. Myös toimiva, informatiivinen ja luottamusta herättävä verkkokauppa on tärkeässä roolissa. Verkkokaupan tulee olla konversio-optimoitu, jotta itse osto tapahtuu sujuvasti. Laskeutumissivun tulee toimia!

Kuinka käynnistää Google Shopping -mainonta?

Google Shopping -kampanjan aloittaminen vaatii teknistä osaamista ja taidoistaan epävarman kannattaakin olla ammattilaiseen yhteydessä. Shopping-mainonnan rakentajalla tulee olla pääsy verkkokauppaan, Google Adsiin ja Google Merchant Centeriin eli Kauppiaskeskukseen.

Merchant Center

Jotta tuotemainontaa Googlessa voidaan toteuttaa, tarvitset Google Merchant Centerin eli Kauppiaskeskuksen. Merchant Center -tilin luominen onnistuu helposti ja se edellyttää täyttämään yrityksen tiedot, asettamaan maksuvaihtoehdot ja määrittämään kolmannen osapuolen alustat sekä valitsemaan sähköpostitilaukset.

Tilin luomisen jälkeen sinun tulee vahvistaa kauppasi sivusto ja ilmoittautua sen omistajaksi. Ilmoittautumalla oman verkkosivuston omistajaksi sinulla on yksinoikeus käyttää verkkosivustoasi Merchant Center -tilin yhteydessä. Nämä ja muut lisäohjeet löydät Googlen Merchant Center rekisteröitymisoppaasta.

Tuotesyötteen luominen ja lähettäminen

Tuotemainonnan käynnistämisen haastavin osuus on usein tuotesyötteen luominen ja sen avulla tietojen lähettäminen Merchant Centeriin. Syötteen luomisessa haastavaksi osoittautuu se, että tuotesyötteen lukee ja käsittelee kone eikä ihminen. Sen tulee olla juuri oikeassa muodossa, jotta kone pystyy lukemaan tiedot ja käyttämään niitä tuotemainonnassa.

Valittavanasi on useita eri syötteen luomistapoja, kuten sivujen indeksointi, taulukkotiedoston lähettäminen Google Sheets muodossa, Content API tai sivustolla sijaitseva tuotesyöte-tiedosto. Monet suosituimmat verkkokauppa-alustat luovat tarvittaessa tuotesyöte-tiedoston kaupassa olevien tuotetietojen mukaan. Tällaisia verkkokauppa-alustoja ovat suositut WooCommerce, Shopify ja MyCashFlow. Tuotesyöte kannattaa luoda automaattisesti päivittyväksi, jotta tuotetiedot pysyvät ajan tasalla, eikä niitä tarvitse olla jatkuvasti manuaalisesti päivittämässä.

Merchant Centerille tuotesyötteen lähettämisen vaiheet riippuvat sen aiemmin valitusta luomistavasta. Ota huomioon, että ensimmäisen kerran tuotesyötettä tiettyyn kohdemaahan lähetettäessä, Googlella voi mennä enintään kolme arkipäivää sen tarkistamiseen ja hyväksymiseen. Voit ehkäistä viivästyksiä varmistamalla, että tuotetietosi ovat tuotesyötesääntöjen, Shopping-mainosten käytäntöjen sekä Googlen maksuttomien tuotelistausten käytäntöjen mukaisia.

Google Ads

Edellisten vaiheiden jälkeen pääsemme itse asiaan, eli mainoskampanjoiden ja mainosryhmien luomiseen. Ennen kuin yhtään kampanjaa voi luoda, tulee Google Ads ja Google Merchant Center linkittää toisiinsa.

Kun tilit on linkitetty ja tarkistettu linkityksen toimivuus, valitaan kampanjamuodoksi Shopping-kampanja. Tämän blogiartikkelin julkaisuvaiheessa Google Ads antaa Shopping-kampanjamuodoksi sekä Standard- että Smart- alakampanjamuodot. Valintaa tehdessä ota huomioon, että vuonna 2022 Google päivittää kaikki Smart Shopping -kampanjat uuteen Performance Max eli Maksimitulokset -kampanjamuotoon. Halutessasi tehdä pelkästään Shopping-mainontaa vielä vuoden 2022 jälkeenkin, sinun tulee valita Standard Shopping. Vakiotyyppisessä Standard –alatyypin Shopping-kampanjassa mainostaja tekee manuaalisesti optimointityön, joten tämä kampanjamalli on eritoten edistyneemmille mainostajille.

Standard Shopping -kampanjan asetuksista voit asettaa muun muassa maksimikustannuksen, jonka haluat maksaa yhdestä klikkauksesta, filtteröidä vain tietyt tuotteet käytettäväksi kampanjassa ja valitsemaan alueen, jolla mainostat. Optimoinnin kannalta on suositeltavaa luoda eri kampanjat eri tuoteryhmille. Jaottelun voi tehdä esimerkiksi hinnan, tuotetyypin, brändin tai tuotekategorian mukaan.

Muista, että pelkkä kampanjoiden julkaiseminen ei riitä, jotta Google Shopping -mainonta on tehokasta. Parasta mahdollista konversioarvoa tuottaakseen, uudet kampanjat vaativat jatkuvaa seurantaa sekä ylläpitoa.

Performance Max – tuotemainonnan uusi aikakausi Googlessa

Vain muutos on pysyvää. Ainoastaan kolme vuotta sitten Google lanseerasi Smart Shopping -kampanjansa, mutta jo kaksi vuotta myöhemmin vuonna 2021 sille julkaistiin seuraaja – Performance Max eli Maksimitulokset -kampanja. Performance Max -kampanjamuodon sanotaan parantavan keskimäärin 12 % konversioarvoa samalla tai suuremmalla mainostuotolla verrattuna Smart Shopping -kampanjamuotoon. Tuloksena onkin, että kaikki Smart Shopping -kampanjat tulevat päivittymään Performance Max -kampanjoiksi automaattisesti vuoden 2022 loppuun mennessä, ellei kampanjoita itse päivitä.

Kurkistetaan syvemmälle Perfomance Max -kampanjaan. Nimensä mukaisesti kampanjalla tavoitellaan mainonnan maksimituloksia. Googlen mukaan tässä kampanjamuodossa käytetään parhaita mahdollisia automaatioteknologioita niin hintatarjouksissa, kohdistuksessa, mainosaineistoissa kuin attribuutiossakin. Tämä automaatioon perustuva kampanjamuoto on ensisijaisesti muita kampanjoita, kuten haku- ja Shopping-kampanjoita, täydentävä.

Performance Max -kampanja näkyy kaikissa Googlen kanavissa ja on omiaan tavoittamaan asiakkaat yhdellä kampanjamuodolla, hyvin monella eri tavalla. Maksimitulokset-kampanjoiden mainokset ovat yhdistelmä tekstiä, kuvia ja videoita, ja ne voivat näkyä YouTubessa, Display-verkostossa, Google Haussa, Discoverissa, Gmailissa ja Mapsissa. Vaikka automaatioteknologia päättää paljosta, niin yksi asia on edelleen täysin mainostajan päätettävissä: budjetti.

Muista ainakin nämä asiat tästä artikkelista

Google Shopping -mainonta on yksi lähes jokaisen verkkokauppayrityksen tärkeimmistä mainontamuodoista. Mainonta on klikkiperusteisesti hinnoiteltua, kampanjoiden luomisen jälkeen helposti hallittavaa ja tähtää konversioarvon tuottamiseen. Smart Shopping -kampanjoiden aikakausi on ohi ja Google on lanseerannut entisiä kampanjoita monikanavaisemman Performance Max -kampanjan.

Kiitos kun luit artikkelini! Jos Google Shopping -kampanjoiden pystyyn laittaminen tuottaa harmaita hiuksia, ole yhteydessä. 😊

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista