Mitä on pop-up mainonta?

Monet muistavat 2000-luvun pop-up mainokset ärsyttävinä ponnahdusikkunoina, jotka saattoivat vilkkua ja pitää erilaisia ääniä. Pop-up mainonnan keksijä on jopa julkisesti pyytänyt keksintöään anteeksi. 

”Esiin ponnahtava ikkuna koetaan usein ärsyttäväksi ja käyttäjäkokemusta häiritseväksi. Hyvin suunniteltuna se voi kuitenkin olla kävijälle hyödyllinen sekä toiminnallinen työkalu verkkosivuillasi, joka auttaa vierailijoitasi siirtymään eteenpäin myyntisuppilossa. 

Tässä kirjoituksessa kerron lisää, mitä on pop-up mainonta ja miten se kannattaa toteuttaa sivustollasi niin, että se tukee liiketoimintaasi eikä toimi vain ärsykkeenä. 

Mitä on pop-up mainonta?

Pop-up mainos on verkkosivuilla aukeava pienikokoinen ponnahdusikkuna, joka sisältää mainosviestin sekä kehotuksen esimerkiksi lataamaan oppaan tai liittymään postituslistalle. Pop-up mainos voi sisältää myös vaikkapa alekoodin. Pop-upeja käytetään pääsääntöisesti mainontaan ja liidien luomiseen.  

Eri tyyppisiä pop-up mainoksia

Pop-upeja käytetään eri tarkoituksiin ja sisältöihin: 

  • “Click pop-up” aktivoituu vain, kun vierailija klikkaa tekstiä tai kuvaa. Voit liittää pop-upin vakuuttavaan CTAhan. Vierailijat, jotka klikkaavat CTAta, ovat jo päättäneet ryhtyä toimiin, joten he todennäköisemmin muuttuvat tilaajiksi lukiessaan ponnahdustekstiäsi. Tämä voi esimerkiksi voi olla alekoodi ensimmäiseen tilaukseen
  • “Scroll pop-up” näytetään verkkosivuston kävijälle vasta sen jälkeen, kun he ovat jonkin verran sitoutuneet sisällön kanssa. Niitä käytetään enimmäkseen blogiteksteissä, koska ne eivät näy ennen kuin lukija on lukenut suurimman osan sisällöstäsi. Pop-up saattaa esimerkiksi aktivoitua, kun kävijä on scrollannut 70% sivustasti.  On hyvin todennäköistä, että käyttäjä reagoi pop-upiin, sillä he ovat jo sitoutuneita sisältöön. 
     
  • “Timed pop-up” tulee näkyviin verkkosivuston vierailijalle sen jälkeen, kun hän on ollut sivustolla tai sivulla tietyn ajan. Ajastetut pop-upit ovat hyödillisiä, sillä ne näyttävät mainoksen vain niille, jotka ovat sitoutuneet pysymään sivustollasi pidempään. 
     
  • Exit pop-up aktivoituu kävijän siirtäessä hiiren kursorin sivuston ylälaitaan. Tämä viestii, että kävijä on poistumassa sivulta, jolloin pop-up voi ilmestyä kysyäkseen vaikkapa kävijän yhteystietoja. Tämä mahdollistaa viestimisen jatkumisen myös sivuston ulkopuolella. Verkkokaupoissa pop-up saattaa tarjota esimerkiki 10% alennusta ostoksista houkutellakseen kävijän tekemään ostoksensa loppuun. 
     
  • “Entry pop-up”  tulee näkyviin heti, kun vierailija saapuu sivustollesi. Tällä voidaan ilmoittaa kävijälle kesäalennuksesta tai uudesta oppaasta, ennen kuin he tutustuvat verkkosivustoosi enempää. 

Miksi pop-up mainontaa käytetään?

Pop-upeja käytettiin alkuaikoina lähinnä mainostamiseen ja mainonnan tehostamiseen, mutta nykyään niitä on kehitetty yhä useampaan käyttötarkoitukseen. Tässä listaus miksi pop-upeja pääsääntöisesti käytetään: 

  • Loistava tapa ilmoittaa vierailijoille uusista päivityksistä tai muutoksista liiketoiminnassa, joista kaikkien on oltava tietoisia. Pop-upit olivat täydellinen työkalu välittää viestiä eteenpäin muun muassa GDPR:stä ja yrityksen uusista käytännöistä. 
     
  • Uusia tilaajia: Jos haluat kasvattaa liiketoimintaasi sähköpostimarkkinoinnin avulla, tarvitset sähköpostilistallesi paljon tilaajia. Tosiasia on, että suurin osa verkkosivustosi vierailijoista ei lue jokaista sanaa. He selailevat ja usein sähköpostilistalle liittymisteksti jää huomaamatta. Pop-upia on vaikea missata! 
      
  • Tuo lisäarvoa kävijälle:  Pop-up mainoksella huomion kaappaaminen on helpompaa normaalin mainoksen sijasta. Mikäli yritykselläsi on uusi opas tai vaikkapa referenssi, joka sopii sivun sisältöön, voit luoda pop-upin, joka johtaa asiakkaan oikeaan osoitteeseen.<
     
  • Pienentää väliontä poistumista sivuilta: Exit pop-up on hyvä tapa vähentää sivuston bounce ratea. Tässä kohtaa voit vielä tarjota kävijälle alennusta tai koittaa saada heidät jättämään yhteystietonsa ennen poistumista. 

Mitä kannattaa muistaa ennen kuin lähden tekemään pop-up mainontaa?

Tässä meidän pop-up mainonnan nyrkkisäännöt:

  • Näytä pop-up oikeassa paikkaa oikeaan aikaan – Anna kävijälle hetki aikaa tutustua sivustoo ennen pop-up mainoksen näyttämistä. Pop-upeilla ei ole ”one-size-fits-all” -menetelmää. Kannattaa testata eri aikaraameja ja aina seurata dataa! Muista, että pop-up ei ole aina ratkaisu ja turhia sellaisia ei kannata käyttää. 
  • Varmista, että pop-up mainos lisää arvoa alkuperäiseen sisältöön.  Jos kävijä lukee artikkelia verkkosivujen uusimisesta, pop-up verkkosivujen uudistamisen laskuriin tai ilmaiseen analyysiin on hyödyllistä.   
     
  • Paranna käyttäjäkokemusta. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta silti on monia tapoja saada pop-up mainokset suorittamaan tehtävänsä häiritsemättä  käyttäjäkokemusta. Esimerkiksi kävijän lukiessa sivun loppuun, he todennäköisesti poistuvat sivulta löytäessään löytävät etsimänsä. Joten miksi et lisäisi pop-upia, joka mahdollistaa viestinnän sähköpostitse? Loppujen lopuksi se on win-win sinulle ja tuleville asiakkaille. 
     
  • Tee pop-up mainoksesta selkeä. Varmista ettät lisää liikaa tietoa pieneen ruudukkon, jotta tärkeä tieto välittyy kävijälle. Älä myöskään piilota sulkemis -painiketta, koska silloin käyttäjä luultavasti siirtyy pois sivustoltasi pop-up mainoksen sulkemisen sijaan.  
     
  • Muista mobiilioptimointi. Pop-upit, jotka on suunniteltu verkkosivustosi työpöytä-näkymään eivät välttämättä tarjoa optimaalista mobiilikäyttökokemusta. Siinä tapauksessa on tärkeää luoda mobiiliversio, joka on optimoitu myös mobiilikäyttöön. 

Tarvitsetko apua pop-mainonnan
suunnitteluun verkkosivuillesi?

Yhteenveto

Olet nyt ehkä huomannut, että pop-up mainonnan ei tarvitse ärsyttää vierailjoita verkkosivuillasi. Tärkeintä on löytää oikeanlaisia pop-upeja, jotka sopivat liikentoimintaasi ja tuo jotain arvoa kävijälle. Hyvin suunnitteltuna ja toteutettuna pop-up saattakin olla tärkeä tekijä viemään asiakkaasi seuraavalle tasolla myyntisuppilossa.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista