Miten saada Instagram-seuraajia – 8 tapaa kasvattaa näkyvyyttä

Sisällysluettelo

Instagramin algoritmi määrittelee mitä käyttäjille näytetään

Vuonna 2016 Instagram otti käyttöön algoritmin, jonka myötä näytettävä sisältö alkoi perustua käyttäjän omaan käyttäytymiseen. Kaikki toimintasi, kuten kommentit ja tykkäykset, vaikuttavat käyttäjälle näytettävään sisältöön. Tämän tarkoituksena on näyttää kaikille käyttäjille mahdollisimman personoitua ja mielekästä sisältöä. Eli vaikka kaksi eri tiliä seuraisi lähes samanlaisia tilejä, käyttäjien näkymä feedessä näyttää todennäköisesti silti erilaiselta. Siihen, mitä feedissäsi näkyy vaikuttaa siis se, minkälaisesta sisällöstä olet tykännyt tai kommentoinut eniten.

Lisäksi algoritmin myötä, uudemmat postaukset saavat enemmän näkyvyyttä kuin vanhat, mikä tarkoittaa, että näkyvyyden saamiseksi postauksia tulisi tehdä säännöllisesti. Alla kerromme tästä ja muista vinkeistä lisää.

8 tapaa kasvattaa näkyvyyttä somessa

  1. Optimoi tilisi
  2. Valitse hashtagit huolella
  3. Engagement
  4. Markkinoi Instagram-profiiliasi kaikkialla
  5. Tunne yleisösi ja tuota heitä puhuttelevaa sisältöä
  6. Tuota monipuolista sisältöä
  7. Ole ajan tasalla 
  8. Hyödynnä dataa

1. Optimoi tilisi

Instagram on myös eräänlainen hakukone, jota tulee optimoida, jotta se tavoittaa halutun kohderyhmän. Instagram pyrkii suosittelemaan käyttäjilleen mahdollisimman sopivaa sisältöä perustuen käyttäjien suosimiin teemoihin – sinun tehtäväsi on tuoda nämä teemat selkeästi esille, jotta oikeat käyttäjät pääsevät näkemään juuri sinun tilisi.  

Miten tämä tapahtuu käytännössä? Instagramissa optimointi koostuu monesta eri tekijästä, kuten käyttäjänimestäsi sekä Instagram-profiilisi biosta. Molemmissa olisi hyvä tuoda selkeästi esille mitä teet (tilin teema) ja mistä profiilisi koostuu. Lisää siis esimerkiksi profiiliiin nimesi kohdalle mitä teet (“Digimarkkinoinnilla kasvua”) ja tuo se uudelleen esille biosi tekstissä (“Kaikki palvelut yrityksesi digimarkkinointiin. Ei mitään keskinkertaista”). Lisäksi olisi hyvä lisätä linkki ja selkeä CTA.

Lopuksi katso, että tililläsi on laadukas profiilikuva, joka liittyy yritykseesi. Kaikki tämä vaikuttaa positiivisesti hakukoneoptimointiin ja näin myös näkyvyyteen Instagramissa ja seuraajien määrään, mutta herättää myös profiiliisi tulevissa henkilöissä luottamusta ja kiinnostusta.

Houkuttele Instagram biosi avulla profiilissasi vieraileva kohderyhmän jäsen jäämään tilillesi. 

Lue artikkelimme aiheesta Instagram – täydellisen profiilin anatomia.

2. Valitse hashtagit huolella

Yksi tehokkaimmista tavoista saada seuraajia ja näkyvyyttä ovat hashtagit eli avainsanat. Ne ovat jo vuosien ajan olleet keskeinen työkalu uusien profiilien löytämisessä ja täten myös potentiaalisten seuraajien sitouttamisessa. Niiden tarkoituksena on helpottaa käyttäjiä löytämään tiettyihin aihealueisiin liittyvää sisältöä – sinä haluat olla sinun kohderyhmäsi tavoitettavissa oikeiden hashtagien avustuksella. 

Mitä kaikkea hashtagien valitsemisessa tulee sitten huomioida?  

  • Hashtagin koko. Älä valitse hashtagia, jolla on liian paljon tai liian vähän hakuja (näet hakujen määrän hakiessasi kyseistä hashtagia Instagramissa). Liian ison hashtagin sisällä oman sisällön näkyvyyden kasvattaminen on todella hankalaa, sillä postauksesi katoaa massan joukkoon nopeammin kuin ehdit kissa sanoa. Pienemmällä hashtagilla postauksesi pysyy näkyvillä kauemmin, jolloin yhä useampi potentiaalinen uusi seuraaja ehtii huomata sen. Hashtag ei saa kuitenkaan olla liian pieni, jotta se tavoittaa tarpeeksi ihmisiä. Suomessa mikään hashtag harvoin kasvaa todella suosituksi. Huomioi siis myös kieli, jolla hashtageja laitat.
  • Tunne kohderyhmäsi. Valitse hashtagit, joita kohderyhmäsi seuraa todennäköisimmin. Oikeilla avainsanoilla saat helpommin näkyvyyttä ja saatat näkyä jopa kohderyhmäsi feedissä. Mieti mitä kohderyhmäsi haluaa nähdä Instagramissa? Millaista hashtagia he voisivat seurata? 
  • Mieti julkaisukohtaisesti. Vaikka helppous houkuttelee, älä kopioi aina mekaanisesti samaa hashtagrimpsua joka julkaisuun. Muuta aina avainsanat sopimaan omiin julkaisuihinsa.   
  • Harkitse omaa brändättyä hashtagia, kuten Calvin Kleinin #mycalvins. Brändätty hashtag kasvattaa näkyvyyttä sitomalla brändisi hashtagiin. Tosin tämän avulla näkyvyyden kehittäminen ja seuraajien sitouttaminen voi viedä aikaa, etenkin pienemmillä tileillä. 
  • Tutki kilpailijoitasi. Kilpailijoiden hashtagit voivat toimia hyvänä inspiraation lähteenä. Käy läpi heidän postauksiaan, tutki heidän avainsanojansa ja poimi parhaat palat itsellesi!
  • Seuraa dataa. Kirjoita käyttämäsi hashtagit ylös ja seuraa niiden suosiota. Testaa erilaisia avainsanayhdistelmiä ja analysoi niiden tuottamaa dataa. Saitko uusia seuraajia? Kuinka paljon klikkauksia julkaisusi sai? Saiko se tykkäyksiä ja kommentteja?  

Sinua saattaisi kiinnostaa artikkeli aiheesta Instagram SEO – Tunnistatko nämä 8 vähemmän käytettyä tekniikkaa?

3. Engagement

Engagement, engagement, engagement. Sen merkitys on korostunut erityisesti uuden algoritmin myötä. Engagement  eli sitoutuminen tarkoittaa erityisesti säännöllistä ja laadukasta kommunikointia sitoutuneiden seuraajien kanssa.

Houkuttele siis käyttäjiä regoimaan, kommentoimaan tai tykkäämään julkaisuistasi. Huomioi kuitenkin, että ei riitä, että sinun sisältöösi reagoidaan ja kommentoidaan, vaan sinun tulee olla aktiivinen myös itse ja reagoida muiden sisältöön. Älä kommentoi mitä vaan, vaan laita aikaa reaktioiden miettimiseen. Kommentoi mieluummin kokonaisia lauseita kuin pelkkiä emojeita, pyri herättämään mielenkiintoa sisällölläsi, saamaan jakoja sekä tallennuksia ja muista kommunikoida myös yksityisviesteissä.

Älä mieti pelkästään seuraajalukua vaan etsi ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi on mielekästä molemmin puolin. Kommentoi myös uusiin tileihin, joita et vielä seuraa. Näin laajennat verkostoasi edelleen ja uudet tilit voivat löytää sinun tilisi vaikkapa tuon kommentin avulla. Lopputuloksena tilisi engagement paranee ja algoritmi tuo sinua yhä useammin ja useammin esille.  

Lue täältä lisää Instagram-tilin optimoinnista.

4. Markkinoi Instagram-profiiliasi kaikkialla

Sosiaalisen median kanavasi tulee olla näkyvillä kaikkialla: kotisivuillasi, uutiskirjeessäsi, artikkeleissasi… Kerro ihmisille mistä sinut löytää, jotta he osaavat etsiä sinut ja seurata sisältöäsi. Laita orgaanisen sisällön lisäksi resursseja myös maksulliseen mainontaan sosiaalisessa mediassa. Se on suhteellisen halpaa ja voit kohdistaa mainokseksi hyvinkin tarkasti ja näin saavuttaa kohderyhmäsi tehokkaasti.

Maksullista mainontaa voi hyödyntää myös boostausten muodossa, jolloin laitat muutaman euron jo olemassa olevan orgaanisen sisällön näkyvyyden parantamiseen. Älä anele ihmisiä vain seuraamaan tiliäsi vaan anna heille syy seurata sinua ainutlaatuisen, lisäarvoa tuottavan sisällön avulla. 

Kaipaatko apua sosiaalinen median kanssa?

5. Tunne yleisösi ja tuota heitä puhuttelevaa sisältöä

Instagramissa on yli miljardi aktiivista käyttäjää, joten on mahdotonta luoda sisältöä, joka miellyttäisi edes enemmistöä heistä. Valitse tarkkaan oma kohderyhmäsi, tutustu siihen ja tuota juuri sellaista sisältöä, joka tuo lisäarvoa heille. Näin saat laadukkaita ja sitoutuneita seuraajia sekä näkyvyyttä ihmisten joukossa, joita sisältösi aidosti kiinnostaa.

100 sitoutunutta ja aidosti sinun sisällöstäsi kiinnostunutta seuraajaa on parempi kuin 500 seuraajaa, joita sisältösi ei kiinnosta. Testaa erilaista sisältöä kohderyhmällesi, tarkkaile dataa ja jatkokehitä sisältöstrategiaasi oppimasi perusteella. Voit myös suoraan kysyä seuraajiltasi, millaista sisältöä he haluavat! 

Tekemäsi sisällön tulee puhutella kohderyhmää, aiheuttaa reaktio ja tuottaa lisäarvoa. Sen tulee olla yhtenäistä ja houkutella käyttäjiä vierailemaan tililläsi ja seuraamaan sitä. Mieti mitä kohderyhmäsi haluaa nähdä, tallentaa, jakaa ja kommentoida. Analysoi aiemmin tuottamaasi sisältöä ja kehitä sisältöstrategiaasi sen pohjalta. Suosittelemme myös kilpailijoiden sisältöön perehtymistä: Millaista sisältöä heillä on? Keille he sitä tuottavat? Mikä sisältö toimii ja mikä puolestaan ei toimi? 

Lue artikkelimme aiheesta Instagram-ohje – 12 julkaisuideaa yrityksesi markkinointiin.

Määritä yrityksesi ostajapersoonat ja luo aidosti kohderyhmääsi puhuttelevaa sisältöä.

6. Tuota monipuolista sisältöä säännöllisesti

Muista hyödyntää Instagramin eri ominaisuuksia: feedin postaukset, reelsit, IG-livevideot ja stoorit.

Instagramin algoritmi suosii tilejä, jotka ovat aktiivisia ja tuottavat monipuolista sisältöä. Kun käytät kaikkia näitä eri formaatteja säännöllisesti, pysyt seuraajiesi mielessä ja houkuttelet uusia seuraajia. Panosta julkaisujen laatuun ja jatkuvuuteen – ne ovat avainasemassa, kun tavoittelet tilisi kasvattamista Instagramissa.

7. Ole ajan tasalla

Instagram lisää ja jatkokehittää ominaisuuksia koko ajan, on tärkeää seurata näitä muutoksia ja pysyä ajan tasalla. Viime aikoina esimerkiksi videoiden, kuten reelsien, merkitys on kasvanut dramaattisesti ja niitä tuottamalla onkin ollut kuviin verrattuna merkittävästi helpompaa saada näkyvyyttä. Kannattaa myös huomioida, että Instagram antaa yleensä uuden ominaisuuden tullessa enemmän näkyvyyttä niille, jotka uskaltavat ensimmäisten joukossa testata niitä.  

Uusien ominaisuuksien kautta on auennut muitakin tapoja kasvattaa näkyvyyttä ja saada uusia seuraajia. Reels on hyvä esimerkki tästä, sillä se voi levitä seuraajamäärästä huolimatta viraaliksi trendiksi esimerkiksi oikean musiikkivalinnan ansioista. Ole rohkea ja kokeile uusia ominaisuuksia! 

8. Hyödynnä dataa

Kun teet strategisesti somea, päätösten tulee aina perustua dataan. Kuten aiemmin mainittiin, esimerkiksi hashtagien ja sisältöstrategian kohdalla, tulee oman sisällön toimivuutta seurata ja jatkokehittää koko ajan datan perusteella.  

Voit seurata ilmaiseksi Instagramista esimerkiksi seuraavia muuttujia:  

  • Näyttökerrat: Kuinka monta kertaa julkaisu on kokonaisuudessaan nähty. Tämä huomioi myös yksittäisen henkilön vierailut useaan otteeseen omana näyttökertanaan. 
  • Tavoitettavuus: Tavoitettavuus kertoo, kuinka usean uniikin tilin, eli yksittäisen Instagram-tilin, julkaisusi on tavoittanut. Tavoitettavuus on siis lukuna pienempi kuin näyttökerrat, koska siihen ei lasketa useita katselukertoja samalta tililtä. 
  • Engagement: Engagement eli sitoutuminen kertoo tyypillisesti prosenttiarvon siitä, kuinka moni julkaisun nähnyt tili on vuorovaikuttanut tavalla tai toisella sisältösi tai tilisi kanssa. Vuorovaikutusta voi olla esimerkiksi klikkaus, kommentti, tykkäys, yksityisviestin jättäminen tai tarinan jakaminen. 
  • Seuraajat: Seuraajia tarkastellessasi voit tarkastella sekä seuraajamäärän yleistä kasvua että yksittäisen julkaisun kautta tulleiden uusien seuraajien määrää. Tyypillisesti Instagram-analytiikassa seuraajien kasvua tarkastellaan oletuksena viikon aikavälillä.
  • Klikit: Klikit tarkoittavat yleensä biostasi löytyvän linkin klikkauksia. Jos olet maksanut julkaisusi näkyvyydestä ja lisännyt sen yhteyteen verkkosivusi, klikit tarkoittavat julkaisussa olevan linkin napautuksia. 
  • Tapahtumat: Tämä kohta nähdään Instagram-tarinoiden analytiikassa, jotka sisältävät kaikki tarinoissasi tehdyt toimenpiteet, kuten tarrojen vastaukset, sivustoklikkaukset ja profiilivierailut.

Tämän lisäksi on monia maksullisia työkaluja, joita voit tarpeen mukaan hyödyntää. Niitä on lueteltuna esimerkiksi täällä.

Haluatko keskustella aiheesta lisää?

Seuraajien laatu on tärkeämpää kuin seuraajien määrä

Mitä enemmän sinulla on aidosti tilistäsi kiinnostuneita seuraajia, jotka esim. tykkäävät tai kommentoivat postauksiisi, sitä enemmän näkyvyyttä tilisi saa. Jos tavoitteesi on kuitenkin saada pelkästään nopeasti isoja seuraajamääriä, niin seuraajien ostaminen tai arvontojen järjestäminen voi olla silloin järkevä vaihtoehto. Huomaa kuitenkin, että tätä kautta hankitut seuraajat eivät useinkaan ole aidosti kiinnostuneita julkaisemastasi sisällöstä taikka ylipäätään toiminnastasi, mikä tarkoittaa et useinkaan hyödy näistä seuraajista, jos tavoitteesi on saada seuraajista potentiaalisia asiakkaitasi.

  1. Laadukkaat seuraajat kuuluvat todennäköisemmin kohderyhmääsi. Tämä tarkoittaa, että he ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi ja voivat todennäköisemmin muuttua asiakkaiksi. Suuri määrä seuraajia, jotka eivät ole kiinnostuneita, ei tuo samanlaista arvoa.
  2. Laadukkaat seuraajat ovat usein enemmän sitoutuneita. He ovat kiinnostuneita sisällöstäsi, kommentoivat, jakavat ja tykkäävät julkaisuistasi. Tämä sitoutuminen voi auttaa parantamaan näkyvyyttäsi algoritmien kautta ja luo elävämmän ja aktiivisemman yhteisön.
  3. Laadukkaat seuraajat voivat lisätä brändisi uskottavuutta. Kun todelliset, sitoutuneet ihmiset seuraavat ja suosittelevat sinua, se rakentaa luottamusta potentiaalisten uusien seuraajien ja asiakkaiden keskuudessa. Myös esimerkiksi yhteistyökumppanit pitävät tätä tärkeänä.
  4. Kun seuraajasi ovat laadukkaita ja sitoutuneita, saat parempia ja luotettavampia tietoja analytiikan kautta. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, mikä sisältö toimii parhaiten ja miten voit parantaa markkinointistrategiaasi.

  5. Laadukkaat seuraajat pysyvät todennäköisemmin kanssasi pitkään. He ovat kiinnostuneita siitä, mitä teet ja tarjoat, mikä tarkoittaa, että heidän panoksensa ja tukensa eivät ole hetkellisiä.

Lue, miksi seuraajien ostaminen ei ole välttämättä järkevä päätös.

Yhteenveto

Instagram on kokenut ison muodonmuutoksen viime vuosien aikana ja uusien seuraajien sekä näkyvyyden saaminen saattaa tuntua hankalalta. Jotta voit päihittää Instagramin algoritmin, käyttää sitä hyväksesi ja menestyä Instagramissa, sinun tulee tuntea sen toiminta. Blogissa kävimme läpi kahdeksan vinkkiä, joiden avulla kasvatat tiliäsi löytämällä uusia sitoutuneita Instagram-seuraajia:   

  1. Optimoi tilisi
  2. Valitse hashtagit huolella
  3. Houkuttele käyttäjiä reagoimaan julkaisuihisi ja reagoi aktiiviseksi itsekin muiden tilien julkaisuihin
  4. Markkinoi Instagram-profiiliasi kaikkialla
  5. Tunne yleisösi ja tuota heitä puhuttelevaa sisältöä
  6. Tuota monipuolista ja säännöllistä sisältöä
  7. Ole ajan tasalla ja tunne trendit
  8. Hyödynnä dataa

Lataa maksuton sosiaalisen median strategiapohja