

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Instagram on ollut murroksessa viime vuosien aikana. Muutoksen perässä pysyminen saattaa tuntua työläältä ja algoritmin kanssa kilpaileminen turhauttavalta. Lue blogistamme kahdeksan tapaa kasvattaa näkyvyyttä ja saada sitoutuneita Instagram-seuraajia.
Instagram on kokenut ison muodonmuutoksen viime vuosien aikana. Muistatko vielä ajan, jolloin kaikkien seurattavien tiliesi postaukset näkyivät aikajanallasi kronologisessa järjestyksessä? Silloin ei taisteltu algoritmien kanssa, vaan seuraajien ajankäytön kanssa – he kyllä näkivät postauksesi, jos vaan jaksoivat selata aikajanaa tarpeeksi pitkälle
Muutama vuosi sitten Instagram otti käyttöön algoritmin, jonka myötä näytettävä sisältö alkoi perustua käyttäjän omaan käyttäytymiseen. Kaikki toimintasi, kuten kommentit ja tykkäykset, alkoivat vaikuttaa sinulle näytettävään sisältöön. Tämän muutoksen tarkoituksena on näyttää kaikille käyttäjille mahdollisimman personoitua ja mielekästä sisältöä, mutta se tarkoittaa myös sitä, että näkyvyyden saaminen on hankaloitunut. Jotta voit päihittää algoritmin ja käyttää sitä hyväksesi, sinun tulee tuntea se. Lue ja ota käyttöön nämä kahdeksan vinkkiä näkyvyyden parantamiseen ja löydä uusia sitoutuneita Instagram-seuraajia. Muistathan kuitenkin, että laatu korvaa määrän, myös seuraajissa, eikä se ole ainoa mittari onnistuneeseen Instagram-tiliin.
Instagram on myös eräänlainen hakukone, jota tulee optimoida, jotta se tavoittaa halutun kohderyhmän. Instagram pyrkii suosittelemaan käyttäjilleen mahdollisimman sopivaa sisältöä perustuen käyttäjien suosimiin teemoihin – sinun tehtäväsi on tuoda nämä teemat selkeästi esille, jotta oikeat käyttäjät pääsevät näkemään juuri sinun tilisi.
Miten tämä tapahtuu käytännössä? Instagramissa optimointi koostuu monesta eri tekijästä, kuten käyttäjänimestäsi sekä Instagram-profiilisi biosta. Molemmissa olisi hyvä tuoda selkeästi esille mitä teet (tilin teema) ja mistä profiilisi koostuu. Lisää siis esimerkiksi profiiliiin nimesi kohdalle mitä teet (“kumppani kasvuun”) ja tuo se uudelleen esille biosi tekstissä (“Autamme yrityksiä kasvamaan digimarkkinoinnin avulla”). Lisää linkki ja selkeä CTA (“kasva kanssamme”). Lopuksi katso, että tililläsi on laadukas profiilikuva, joka liittyy yritykseesi. Kaikki tämä vaikuttaa positiivisesti hakukoneoptimointiin ja näin myös näkyvyyteen Instagramissa ja seuraajien määrään, mutta herättää myös profiiliisi tulevissa henkilöissä luottamusta ja kiinnostusta. Houkuttele Instagram biosi avulla profiilissasi vieraileva kohderyhmän jäsen jäämään tilillesi.
Lue täältä lisää Instagram-tilin optimoinnista.
Yksi tehokkaimmista tavoista saada seuraajia ja näkyvyyttä ovat hashtagit eli avainsanat. Ne ovat jo vuosien ajan olleet keskeinen työkalu uusien profiilien löytämisessä ja täten myös potentiaalisten seuraajien sitouttamisessa. Niiden tarkoituksena on helpottaa käyttäjiä löytämään tiettyihin aihealueisiin liittyvää sisältöä – sinä haluat olla sinun kohderyhmäsi tavoitettavissa oikeiden hashtagien avustuksella.
Mitä kaikkea hashtagien valitsemisessa tulee sitten huomioida?
Engagement, engagement, engagement. Sen merkitys on korostunut erityisesti uuden algoritmin myötä. Engagement eli sitoutuminen tarkoittaa erityisesti säännöllistä ja laadukasta kommunikointia sitoutuneiden seuraajien kanssa. Huom! Ei riitä, että sinun sisältöösi reagoidaan ja kommentoidaan, vaan sinun tulee olla aktiivinen myös itse ja reagoida muiden sisältöön. Älä kommentoi mitä vaan, vaan laita aikaa reaktioiden miettimiseen. Kommentoi mieluummin kokonaisia lauseita kuin pelkkiä emojeita, pyri herättämään mielenkiintoa sisällölläsi, saamaan jakoja sekä tallennuksia ja muista kommunikoida myös yksityisviesteissä. Älä mieti pelkästään seuraajalukua vaan etsi ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi on mielekästä molemmin puolin. Kommentoi myös uusiin tileihin, joita et vielä seuraa. Näin laajennat verkostoasi edelleen ja uudet tilit voivat löytää sinun tilisi vaikkapa tuon kommentin avulla. Lopputuloksena tilisi engagement paranee ja algoritmi tuo sinua yhä useammin ja useammin esille.
Sosiaalisen median kanavasi tulee olla näkyvillä kaikkialla: kotisivuillasi, uutiskirjeessäsi, artikkeleissasi… Kerro ihmisille mistä sinut löytää, jotta he osaavat etsiä sinut ja seurata sisältöäsi. Laita orgaanisen sisällön lisäksi resursseja myös maksulliseen mainontaan sosiaalisessa mediassa. Se on suhteellisen halpaa ja voit kohdistaa mainokseksi hyvinkin tarkasti ja näin saavuttaa kohderyhmäsi tehokkaasti. Maksullista mainontaa voi hyödyntää myös boostausten muodossa, jolloin laitat muutaman euron jo olemassa olevan orgaanisen sisällön näkyvyyden parantamiseen. Älä anele ihmisiä vain seuraamaan tiliäsi vaan anna heille syy seurata sinua ainutlaatuisen, lisäarvoa tuottavan sisällön avulla.
Instagramissa on yli miljardi aktiivista käyttäjää, joten on mahdotonta luoda sisältöä, joka miellyttäisi edes enemmistöä heistä. Valitse tarkkaan oma kohderyhmäsi, tutustu siihen ja tuota juuri sellaista sisältöä, joka tuo lisäarvoa heille. Näin saat laadukkaita ja sitoutuneita seuraajia sekä näkyvyyttä ihmisten joukossa, joita sisältösi aidosti kiinnostaa. 100 sitoutunutta ja aidosti sinun sisällöstäsi kiinnostunutta seuraajaa on parempi kuin 500 seuraajaa, joita sisältösi ei kiinnosta. Testaa erilaista sisältöä kohderyhmällesi, tarkkaile dataa ja jatkokehitä sisältöstrategiaasi oppimasi perusteella. Voit myös suoraan kysyä seuraajiltasi millaista sisältöä he haluavat!
Tekemäsi sisällön tulee puhutella kohderyhmää, aiheuttaa reaktio ja tuottaa lisäarvoa. Sen tulee olla yhtenäistä ja houkutella käyttäjiä vierailemaan tililläsi ja seuraamaan sitä. Mieti mitä kohderyhmäsi haluaa nähdä, tallentaa, jakaa ja kommentoida. Analysoi aiemmin tuottamaasi sisältöä ja kehitä sisältöstrategiaasi sen pohjalta. Suosittelemme myös kilpailijoiden sisältöön perehtymistä: Millaista sisältöä heillä on? Keille he sitä tuottavat? Mikä sisältö toimii ja mikä puolestaan ei toimi?
Sisältöä on paljon erilaista ja erilaisille kohderyhmille toimii eri asiat. Kaipaako sinun kohderyhmäsi informatiivista vai viihdyttävää sisältöä? Onko sinulla tarkka teema, jonka sisällä tuotat sisältöä vai voitko tuottaa monipuolisesti erilaista sisältöä? Muista hyödyntää kaikkia Instagramin eri ominaisuuksia, kuten karusellia, videoita, tarinoita ja vuorovaikutustarroja.
Instagram lisää ja jatkokehittää ominaisuuksia koko ajan, on tärkeää seurata näitä muutoksia ja pysyä ajan tasalla. Viime aikoina esimerkiksi videoiden, kuten reelsien, merkitys on kasvanut dramaattisesti ja niitä tuottamalla onkin ollut kuviin verrattuna merkittävästi helpompaa saada näkyvyyttä. Kannattaa myös huomioida, että Instagram antaa yleensä uuden ominaisuuden tullessa enemmän näkyvyyttä niille, jotka uskaltavat ensimmäisten joukossa testata niitä.
Uusien ominaisuuksien kautta on auennut muitakin tapoja kasvattaa näkyvyyttä ja saada uusia seuraajia. Reels on hyvä esimerkki tästä, sillä se voi levitä seuraajamäärästä huolimatta viraaliksi trendiksi esimerkiksi oikean musiikkivalinnan ansioista. Ole rohkea ja kokeile uusia ominaisuuksia!
Kun teet strategisesti somea, päätösten tulee aina perustua dataan. Kuten aiemmin mainittiin, esimerkiksi hashtagien ja sisältöstrategian kohdalla, tulee oman sisällön toimivuutta seurata ja jatkokehittää koko ajan datan perusteella.
Voit seurata ilmaiseksi Instagramista esimerkiksi seuraavia muuttujia:
Tämän lisäksi on monia maksullisia työkaluja, joita voit tarpeen mukaan hyödyntää. Niitä on lueteltuna esimerkiksi täällä.
Instagram on kokenut ison muodonmuutoksen viime vuosien aikana ja uusien seuraajien sekä näkyvyyden saaminen saattaa tuntua hankalalta. Jotta voit päihittää Instagramin algoritmin, käyttää sitä hyväksesi ja menestyä Instagramissa, sinun tulee tuntea sen toiminta. Blogissa kävimme läpi kahdeksan vinkkiä, joiden avulla kasvatat tiliäsi löytämällä uusia sitoutuneita Instagram-seuraajia:
Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman