(not provided) -hakusana kävijäseurannassa

Kävijäseurantaa tarkasteltaessasi olet saattanut törmätä orgaanisen liikenteen kohdalla (not provided) -hakusanaan. Tämä hakusana kattaa valtaosan orgaanisen haun kautta tulleesta liikenteestä ja hakusanan osuus kasvaa päivä päivältä enemmän. Miksi tämä sitten tapahtuu ja mikä sen oikein aiheuttaa?

Mitä (not provided) -hakusana tarkoittaa?

Lokakuussa 2011 Google julkaisi päivityksen, jossa hakusanadataa ei enää julkaista käyttäjän ollessa kirjautunut sisään Googlen palveluihin (esim. Gmail ja Google+). Sisäänkirjautuneiden käyttäjien haut kootaan siis Google Analyticsissä yhden (not provided) -hakusanan alle. Teknisesti tämä tarkoittaa sitä, että sisäänkirjautuneiden käyttäjien haut tehdään salatun yhteyden kautta, estäen datan hankkimisen. Päivitys vaikuttaa siis kaikkiin kävijäseurantatyökaluihin, mukaan lukien Googlen omaan Google Analyticsiin.

Mikäli haluat tutustua tarkemmin Google Analyticsin perusteisiin, pääset tekemään sen täältä.

Mitä voimme tietää (not provided) -hakusanan avulla?

Jos et pysty näkemään hakusanoja, joilla kävijät tulevat sivustollesi, sinun pitää löytää uusi työkalu, jonka avulla pystyt analysoimaan Googlen lähettämän liikenteen laatua tarkemmin.

Hakusanojen tarkastelun sijaan pystyt esimerkiksi katsomaan, mille laskeutumissivulle (not provided) -hakusanat ohjaavat liikennettä. Laskeutumissivuston sisältö antaa tärkeätä informaatiota käyttäjän aikeista ja hänen käyttämistään hakusanoista. Pystyt analytiikan avulla siis tarkastelemaan epäsuorasti paljon asioita, jotka auttavat tulkitsemaan (not provided) -hakusanaa.

Haluan lukea lisää Google Analyticsin käytöstä!

Salainen resepti (not provided) -hakusanan tulkintaan

Jos saisit valita, niin todennäköisesti valitsisit kuitenkin laskeutumissivujen datan tarkastelun sijasta hakusanojen tarkastelun.

Itseasiassa, tämä on mahdollista. Sinun pitää vain liittää Google Analytics käyttäjäsi Google Search Consolen dataan.

Tämän liitoksen tehtyäsi, pystyt tarkastelemaan Search Consolen tarjoamaa dataa ja liittämään sen Google Analyticsin tuottamiin raportteihin. Pystyt myös tarkastelemaan Google Analyticsin raportteja suoraan Search Consolesta.

Google on kirjottanut aiheesta ohjeet, jotka löytyvät täältä.

Miksi kaikki tämä hälinä (not provided) -hakusanasta?

Jos haluat sivustosi sijoittuvan hyvin Googlessa, on tärkeää, että pystyt tarkastelemaan dataa ja hyödyntämään sitä sivuston kehittämisessä. Tämä on tärkeää myös konversioiden optimoinnissa.

Nostimme esiin kolme tärkeää asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon (not provided) -hakusanaan liittyen:

  1. Google tarjoaa salaamatonta dataa avainsanoista Google Adsiä eli heidän maksullista mainontaansa käyttäville henkilöille.
  2. Google ei suojele kävijöiden yksityisyyttä, jotka klikkaavat mainoksia.
  3. Google alun perin sanoi, että vain pieni osa hakusanoista kerätystä datasta tulee olemaan (not provided) -hakusanassa.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.
Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Digital Marketing trainee

REKRY – Digital Marketing Trainee Työnkuvasi Tässä työssä pääset toteuttamaan mielenkiintoisten asiakasyritystemme kasvumarkkinointia yhdessä asiantuntijoidemme kanssa ja samalla haastamaan itseäsi monipuolisesti. Työpäiväsi koostuvat pääsääntöisesti asiakkaidemme

Lue lisää »