

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Mitä muuta Pinterest on kuin sosiaalisen median kanava? Miksi Pinterest-markkinointi kannattaa ja miten pääset alkuun? Jatka lukemista ja pian tiedät.
Olet ehkä ajatellut, että Pinterest on pelkkä sosiaalisen median kanava, mutta se on muutakin. Tällä kanavalla on kyllä käyttäjiä, jotka tuottavat omaa sisältöä, seuraavat muita ja ovat vuorovaikutuksessa toisiin käyttäjiin kommentoimalla, tallentamalla ja kokeilemalla heidän tallentamaansa sisältöä.
Mutta ennen kaikkea käyttäjät etsivät. He etsivät inspiraatiota, ideoita ja kokeiltavaa – ja sitähän Pinterest tarjoaa. Pinterest on sekä sosiaalisen median kanava, että visuaalinen hakukone, joka hyödyntää toiminnassaan algoritmia, jotta se voi tarjota oikeaa sisältöä, oikeaan aikaan ja oikealle käyttäjälle. Jokaisen käyttäjän syöte on personalisoitu perustuen heidän toimintaansa.
Esimerkiksi uuden asunnon ostaja voi luoda Pinterestiin sisustustaulun ja tallentaa tähän tauluun Pin-lisäyksiä, jotka toimivat inspiraationa ja apuna käyttäjän suunnitellessa sisustusta. Kun käyttäjä selaa syötettä, ehdotetaan hänelle enemmän sisustukseen liittyviä Pin-lisäyksiä, sillä hän on ollut kiinnostunut tästä sisällöstä.
Monet sosiaalisen median kanavat pyrkivät siihen, että ihminen viettää näillä kanavilla mahdollisimman paljon aikaa. Tästä johtuen useat sosiaalisen median kanavat näyttävät vähemmän sellaista sisältöä ilmaiseksi, joka sisältää ulkopuolelle ohjaavia linkkejä. Tässä kohtaa Pinterest eroaa monista sosiaalisen median kanavista. Jokaiseen luomaasi Pin-lisäykseen voit lisätä oman linkin esimerkiksi blogikirjoitukseesi tai tuotesivulle.
Suuri osa Pinterestin käyttäjistä on naisia, joten jos yrityksesi kohderyhmä on naisvoittoinen, kannattaa miettiä, miten voisit inspiroida heitä. Pinterestin käyttäjät etsivät aktiivisesti inspiraatiota elämäänsä ja ovat valmiita toimimaan inspiroituessaan. Pinterest Business sivulla kerrotaankin, että ”85 % Pinterestiä viikoittain käyttävistä amerikkalaisista on tehnyt ostoksen Pin-lisäyksessä näkemänsä brändisisällön perusteella.”
Pinterestissä voit saavuttaa orgaanisesti eli ilmaiseksi näkyvyyttä. Pinterest-markkinointi on siis ilmaista, kunhan sinulla on aikaa sijoitettavaksi siihen. Omia julkaisujaan on kyllä myös mahdollista boostata, eli rahaa vastaan saada niille parempi näkyvyys. Toki jos kiireisenä yrittäjänä aikasi ei tunnu riittävän, voit hankkia sosiaalisen median palveluita ulkoistettuna niitä tarjoavalta kumppanilta.
Aika Pinterest-markkinointiin voi olla erittäin hyvä sijoitus, sillä yhden Pin-lisäyksen elinkaari on parhaimmillaan jopa vuoden tai enemmän. Eli toisin sanoen ihmiset löytävät sisältösi äärelle huomattavasti pidemmän aikaa, kuin esimerkiksi Instagramissa, jossa julkaisun elinkaari on yleensä pari päivää (lähde).
Pinterestin avulla voit saada paljonkin lisää liikennettä sivustollesi. Pin-lisäyksen kuva toimii nimittäin linkkinä. Aina kun käyttäjä klikkaa Pin-klikkauksen kuvaa, hänet ohjataan Pinterestistä linkkiä pitkin muualle, esimerkiksi laskeutumissivullesi, jossa käyttäjä voi ladata esimerkiksi oppaan, tilata uutiskirjeen tai tehdä ostoksen.
1.Lisää sähköpostiosoite, salasana ja ikä. Tämän jälkeen voit luoda tilin.
2.Muokkaa profiilia lisäämällä yrityksen nimi, verkkosivusto, sijainti sekä kieli.
3.Kuvaile yrityksesi painopiste ja tavoitteet Pinterestissä.
4.Pinterestillä on kuukausittain yli 400 miljoonaa käyttäjää, kerro oletko kiinnostunut mainostamaan heille.
5.Nyt tilisi on luotu, mutta kannattaa käydä vielä laittamassa profiili kuntoon. Lisää ainakin käyttäjille näytettävä nimi ja profiilisi kuvaus. Hyvä kuvaus kertoo, mitä tilisi tarjoaa käyttäjälle.
Boardit ovat tauluja, joihin Pin-lisäyksiä voi tallentaa, joko luomalla omia Pin-lisäyksiä tai ”repinnaamalla” eli uudelleen tallentamalla muiden luomaa sisältöä. Taulut helpottavat runsaan sisällön selaamista ja ne kannattaakin luoda aiheiden mukaan.
Yrityksen kannattaa hyödyntää Pinterest-markkinoinnissa tauluja, luomalla niitä esimerkiksi tuotteistaan tai palveluistaan. Kun kirjoitat taululle nimeä ja kuvausta, koita miettiä termejä, joilla Pinterestin käyttäjä voisi etsiä aihettasi koskevaa sisältöä. Pääset luomaan uuden taulun profiilisi oikeasta reunasta plus-kuvakkeesta.
Tauluja on mahdollista asettaa myös salaisiksi, niin etteivät muut käyttäjät näe näitä tauluja. Tätä kannattaakin hyödyntää etenkin, jos vasta hahmottelet taulujasi, sillä tyhjät taulut ilman Pin-lisäyksiä eivät palvele ketään.
Pinteresissä on mahdollisuus luoda myös ryhmätauluja, eli useampi käyttäjä voi tallentaa Pin-lisäyksiä samaan tauluun. Myös nämä taulut voivat olla tarvittaessa salaisia. Ryhmätaulujen avulla voidaan tavoittaa suurempi määrä käyttäjiä, käytännössä kaikkien ryhmätaulun jäsenten yleisö.
Alkaessasi suunnittelemaan uutta Pin-lisäystä, mieti sen tarkoitusta, mitä haluat saavuttaa. Haluatko esimerkiksi saada enemmän seuraajia tilillesi tai lisää vuorovaikutusta heidän kanssaan? Onko Pin-lisäyksesi tarkoitus johdattaa lisää liikennettä verkkosivustollesi vai inspiroida kohderyhmääsi esimerkiksi kokeilemaan jotain uutta?
Kun luot sisältöä Pinterestiin, pidä mielessä vähintään kaksi asiaa: visuaalisuus ja luettavuus. Pinterest on visuaalinen hakukone ja ihmiset scrollaavaat syötettä, joka on täynnä laadukkaita kuvia. Jotta voit erottua eduksesi, tulee Pin-lisäyksen olla teknisesti ja visuaalisesti laadukas.
Mikäli kuvassasi on tekstiä, sen tulisi olla hierarkisesti selkeää. Tärkein teksti on suurin ja vastaavasti vähemmän tärkeä teksti pienin. Huomioi myös, että kuvan teksti on helposti luettavissa, jotta Pin-lisäys kiinnittää selaajan huomion.
Pin-lisäyksiä on muutamia erilaisa:
Pinterest-markkinoinnin apuna toimii loistavasti työkalu nimeltään Canva. Se on verkossa toimiva graafisen suunnittelun työkalu, jota voi käyttää ilmaiseksi suppeampana versiona tai maksullisesti täysversiona. Canvasta löytyvät Pinterestiin valmiiksi oikean kokoiset kuvapohjat sekä monia mallipohjia, joita voit personoida muuttamalla tekstit, fontit, värit ja kuvat. Canvasta on myös mahdollista ajastaa julkaisuja suoraan Pinterestiin. Tässä blogikirjoituksessa opastamme sinut käyttämään Canvaa.
Jossain kohtaa sinua alkaa varmasti kiinnostaa, miten Pinterest-markkinointi sujuu. Voit analysoida käyttäjädataa toiminnastasi Pinterestin ”Analyysitiedot”-välilehdeltä. Täältä löydät tiedot esimerkiksi siitä, miten monta kertaa Pin-lisäyksiäsi on näytetty. Voit myös tutkia, miten monta kertaa Pin-lisäystäsi on napsautettu tai tallennettu, eli miten se on sitouttanut yleisöä. Analyysiraportti kertoo sinulle lisäksi suositut taulusi sekä Pin-lisäyksesi ja paljon muuta.
Toteuttaessasi Pinterest-markkinointia, voit myös tehdä A/B-testausta, luomalla kaksi samanlaista Pin-lisäystä, mutta vaihtamalla esimerkiksi toiseen erilaisen kuvan tai avainsanat. Seuraa ja analysoi sisältöjen tuloksia, jotta tiedät, mikä toimii yleisöllesi parhaiten.
Voit myös yhdistää Pinterest-yritystilisi Google Tag Managerin kanssa asentamalla Pinterest-tunnisteen. Tämä auttaa sinua seuraamaan tulostapahtumia (eli konversioita) sekä maksullista mainontaa, jos toteutat mainoksia Pinterestissä.
Pinterest on sosiaalisen median kanava sekä visuaalinen hakukone, jossa ihmiset etsivät inspiraatiota kaikilla elämänsä osa-alueilla työstä vapaa-aikaan. Yrittäjänä sinun kannattaa kokeilla Pinterest-markkinointia, etenkin jos haluat tavoittaa naisia. Pinterestin avulla voit ohjata lisää liikennettä verkkosivustollesi sekä kasvattaa yleisöäsi Pinterestissä. Yritysten ja brändien tulee luoda yritystili, jonka jälkeen Pinterest-markkinointi voidaan aloittaa. Muista optimoida Pinterest-tiliäsi käyttämällä relevantteja avainsanoja, jotta hakukone voi tarjota helpommin juuri sinun sisältöäsi!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman
Haluaisitko tietää, mikä on Instagram- ja Facebook-tilisi nykytila? Voit myös tilata ilmaisen sosiaalisen median nykytilan analyysin täältä.