Olet ehkä ajatellut, että Pinterest on pelkkä sosiaalisen median kanava, mutta se on muutakin. Tällä kanavalla on kyllä käyttäjiä, jotka tuottavat omaa sisältöä, seuraavat muita ja ovat vuorovaikutuksessa toisiin käyttäjiin kommentoimalla, tallentamalla ja kokeilemalla heidän tallentamaansa sisältöä.
Mutta ennen kaikkea käyttäjät etsivät. He etsivät inspiraatiota, ideoita ja kokeiltavaa – ja sitähän Pinterest tarjoaa. Pinterest on sekä sosiaalisen median kanava, että visuaalinen hakukone, joka hyödyntää toiminnassaan algoritmia, jotta se voi tarjota oikeaa sisältöä, oikeaan aikaan ja oikealle käyttäjälle. Jokaisen käyttäjän syöte on personalisoitu perustuen heidän toimintaansa.
Esimerkiksi uuden asunnon ostaja voi luoda Pinterestiin sisustustaulun ja tallentaa tähän tauluun Pin-lisäyksiä, jotka toimivat inspiraationa ja apuna käyttäjän suunnitellessa sisustusta. Kun käyttäjä selaa syötettä, ehdotetaan hänelle enemmän sisustukseen liittyviä Pin-lisäyksiä, sillä hän on ollut kiinnostunut tästä sisällöstä.
Monet sosiaalisen median kanavat pyrkivät siihen, että ihminen viettää näillä kanavilla mahdollisimman paljon aikaa. Tästä johtuen useat sosiaalisen median kanavat näyttävät vähemmän sellaista sisältöä ilmaiseksi, joka sisältää ulkopuolelle ohjaavia linkkejä. Tässä kohtaa Pinterest eroaa monista sosiaalisen median kanavista. Jokaiseen luomaasi Pin-lisäykseen voit lisätä oman linkin esimerkiksi blogikirjoitukseesi tai tuotesivulle.