Segmentointi tarkoittaa yrityksen asiakaskunnan jakamista erilaisiin osiin, eli segmentteihin. Näin kullekin ryhmälle voidaan markkinoida parhaiten sille soveltuvalla tavalla ja toisaalta esimerkiksi priorisoida kannattavimpia asiakassegmenttejä.
Segmentointi tapahtuu siten, että asiakaspolun eri vaiheissa oleville henkilöille tehdään erilaisia, polun vaiheeseen sopivia, tarjouksia. Näin esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ja jo ostanut asiakas päätyvät eri listoille ja tarjoat heille erilaista sisältöä. Asiakaspolun vaiheiden lisäksi segmentointi voi tapahtua kontakteista kerätyn datan ja käyttäytymisen perusteella muun muassa perustuen: sijaintiin, elämänvaiheeseen, toimialaan, aikaisempaan kosketukseen brändisi kanssa, kieleen tai työtitteliin. Voit segmentoida listasi lukemattomin tavoin halusi mukaan, mutta pääperiaatteena on rakentaa kullekin ryhmälle eksklusiivinen ja persoonallinen sähköposti.
Sähköpostimarkkinoinnissa on useita vaiheita, joissa automaatio ja sovellukset helpottavat manuaalisen työn taakkaa. Mieti vaikka esimerkiksi sitä, että näppäilisit itse vähän väliä tervetuloa-viestin uudelle listan tilaajalle. Onneksi hyviä työkaluja, joilla listaa voi hallita ja segmentoida sekä viestejä automatisoida, on olemassa. Automaattisia sähköposteja on kahdenlaisia:
- Drip-kampanja eli automatisoitu viestisarja
Drip-kampanja on sähköposti, tai sarja sähköposteja, joka lähetetään automaattisesti tietyn toiminnan laukaisemana. Tällainen toiminta voi olla esimerkiksi uutiskirjelistalle liittyminen. Viestejä voi ajastaa niin, että voit suunnitella niiden välin päivistä kuukausiin.