

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan nimensä mukaisesti markkinointia sähköpostin välityksellä. Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on persoonallinen ja tietyllä tapaa läheisen asiakastuntemuksen luova markkinointityökalu. Osana yrityksen markkinointistrategiaa sähköpostimarkkinointi on erityisen tehokas työkalu esimerkiksi silloin, kun viestien yleisönä ovat jo kertaalleen konvertoituneet henkilöt. Sillä on siis mahdollisuus sekä syventää asiakassuhdetta että mahdollistaa lisämyyntiä.
Vaikka sähköpostimarkkinointi ei ole mikään 2000-luvun kiiltävä megatrendi markkinointityökalujen joukossa, se ei todellakaan ole menettänyt merkitystään. On arvioitu, että 99% kuluttajista avaa sähköpostinsa joka päivä. Syitä ja statistiikkaa tukemaan tätä väitettä ovat lisäksi muun muassa seuraavat (lähde):
Sähköpostimarkkinointi ei siis ole “kuollut”, niin kuin ei paperimuotoinen sanomalehtikään, vaikka molemmat hieman vanhempia markkinointikanavia ovatkin.
Miten sähköpostimarkkinointijärjestelmä sitten käytännössä rakentuu? Seuraavaksi käyn läpi muutaman aiheen, joiden pohjalta järjestelmä kannattaa rakentaa.
Aluksi on tärkeä miettiä hieman syvemmin sitä, mitä sähköpostimarkkinoinnilla tavoitellaan ja miten siihen päästään. Keskimäärin toimistotyöntekijä saa päivässä 121 sähköpostiviestiä. Jos ei strategiaa ja toteutusta ole mietitty huolella loppuun asti, viesti hukkuu helposti muiden postien joukkoon tai löytyy roskapostin joukosta. Strategian rakentamiseksi on tärkeää huomioida:
Kun lista on rakennettu, on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Sähköpostilistan rakentaminen on helppoa, mutta mistä niitä osoitteita sitten saa?
Rakentaaksesi tuottavan, eli muun muassa kohtuullisen kokoisen listan, tarvitset tapoja kerätä sähköpostiosoitteita. Se ei ole välttämättä erityisen helppoa, sillä nykypäivän ihminen on melko tarkka henkilökohtaisen informaationsa luovuttamisessa ja sen suojelemisessa. Listaa on kuitenkin mahdollista kasvattaa. Ydinasiat ovat liidien hankkiminen ja lomakkeen toteutus.
Liidien hankkiminen on prosessi, jossa houkuttelet käyttäjän siirtymään sähköpostilistan tilaajaksi. Yksinkertaisin tapa on luonnollisesti pyytää käyttäjää liittymään listalle: Esimerkkinä tämän sivun alaosasta löytyvä painike “Tilaa Folcanin kuukausittainen uutiskirje”. Pelkkä pyytäminen ei välttämättä ole erityisen tehokasta, ja voi olla, että lista kasvaa näin todella hitaasti. Tapoja houkutella käyttäjä syöttämään sähköpostinsa on onneksi pyytämisen lisäksi muitakin. Esimerkkejä houkuttimista ovat erilaiset ilmaiset oppaat, pohjat, e-kirjat, webinaarit tai arvonnat. Suunnitellessasi “syöttiä” pidä mielessä seuraavat asiat:
Lomakkeen toteutus on viimeinen ja ratkaiseva tekijä käyttäjän siirtyessä sähköpostilistan tilaajaksi. Lomakkeessa huomioi nämä:
Ohessa esimerkkikuva lomakkeesta (englanniksi opt-in form). Kuvan lähde.
Lisäksi ennen julkaisua kannattaa kokeilla käyttökokemusta kulkemalla käyttäjän reitti läpi. Samalla pystyt varmistaan myös sen, että lomake toimii ja tarjouksesi toimitetaan luvatulla tavalla.
Kun pohja on valmis ja lista alkaa olla kasassa, keskittyminen voidaan kääntää itse sähköpostiviesteihin. Kaverille lähetettävään viestiin verrattuna sähköpostimarkkinointi vaatii runsaasti enemmän harkintaa ja suunnitelmallisuutta. Harkitut ja viilatut viestit parantavat kaupan todennäköisyyttä ja pienentävät riskiä joutua roskapostin uumeniin. Tässä vielä onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin viestin komponentteja:
Segmentointi tarkoittaa yrityksen asiakaskunnan jakamista erilaisiin osiin, eli segmentteihin. Näin kullekin ryhmälle voidaan markkinoida parhaiten sille soveltuvalla tavalla ja toisaalta esimerkiksi priorisoida kannattavimpia asiakassegmenttejä.
Segmentointi tapahtuu siten, että asiakaspolun eri vaiheissa oleville henkilöille tehdään erilaisia, polun vaiheeseen sopivia, tarjouksia. Näin esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ja jo ostanut asiakas päätyvät eri listoille ja tarjoat heille erilaista sisältöä. Asiakaspolun vaiheiden lisäksi segmentointi voi tapahtua kontakteista kerätyn datan ja käyttäytymisen perusteella muun muassa perustuen: sijaintiin, elämänvaiheeseen, toimialaan, aikaisempaan kosketukseen brändisi kanssa, kieleen tai työtitteliin. Voit segmentoida listasi lukemattomin tavoin halusi mukaan, mutta pääperiaatteena on rakentaa kullekin ryhmälle eksklusiivinen ja persoonallinen sähköposti.
Sähköpostimarkkinoinnissa on useita vaiheita, joissa automaatio ja sovellukset helpottavat manuaalisen työn taakkaa. Mieti vaikka esimerkiksi sitä, että näppäilisit itse vähän väliä tervetuloa-viestin uudelle listan tilaajalle. Onneksi hyviä työkaluja, joilla listaa voi hallita ja segmentoida sekä viestejä automatisoida, on olemassa. Automaattisia sähköposteja on kahdenlaisia:
Drip-kampanja on sähköposti, tai sarja sähköposteja, joka lähetetään automaattisesti tietyn toiminnan laukaisemana. Tällainen toiminta voi olla esimerkiksi uutiskirjelistalle liittyminen. Viestejä voi ajastaa niin, että voit suunnitella niiden välin päivistä kuukausiin.
2. Workflowt
Workflowt ovat automaatiossa askeleen edellistä pidemmällä. Kyseessä on tavallaan tie, joka kyllä/ei -risteyksissä laukaisee tietyt toiminnat määrittämäsi kriteerien mukaan. Workflowin suurin ero edelliseen on, että se on fiksu. Se osaa muuttaa automatisoidun viestisarjasi kurssia siten, että prospektisi hyöty olisi mahdollisimman suuri. Jos listasi sarjassa seuraavana viestinä on tarjous, jonka lukija on jo löytänyt ja ladannut sivultasi, workflow tietää tämän ja sopeutuu.
Ohessa esimerkki workflown toiminnasta. Kuvan lähde.
Automatisointi auttaa paitsi työmäärässä niin myös lähettämään oikeat sähköpostit oikeaan aikaan. Tietyn viestin todellinen arvo määrittyykin sekä viestistä, että sen ajoituksesta (Yritysten tuloissa 20% kasvu, kun sähköpostit lähetetään elinkaaren vaiheiden mukaan)
Kuten kaikkialla muuallakin digimarkkinoinnissa, seuranta ja analysointi ovat myös sähköpostimarkkinoinnissa tärkeää. Merkittävimmät mittarit ovat seuraavat:
Näiden pohjalta voit vetää johtopäätöksiä ja tarvittaessa tehdä muutoksia. Muutokset voivat olla esimerkiksi sähköpostien ja niiden eri osien, kuten CTA-painikkeiden toimintaan liittyviä.
Jos et ole heti varma oikeasta muutoksesta, voi muutoksia tehdä muun muassa A/B-testaamalla. Tällainen testaaminen tapahtuu tekemällä viestistä kaksi kopiota, joissa on joku yksi tunnettu ero, esimerkiksi otsikko. Tuloksia vertailemalla voidaan todeta toinen otsikko toimivammaksi ja hyödyntää sitä tulevaisuuden johtopäätöksissä tehdessä.
Olemme käyneet läpi sähköpostimarkkinointikampanjan strategian, rakentamisen, sähköpostilistan kasvattamisen, hyvien viestien ominaispiirteet, automatisoinnin ja segmentoinnin ja sähköpostimarkkinoinnin seurannan. Haluan muistuttaa vielä siitä, että nykyisiä lakeja ja tietosuojan asetuksia, kuten GDPR, kannattaa noudattaa.
Näillä keinoilla vältät samalla roskapostilaatikkoa (kyseessä ei ole lainopillinen neuvonta):
Kiitos, kun luit!
Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman