Kuten aikaisemmin mainitsin, hakukoneoptimointi muuttuu jatkuvasti. Suurin muutos hakukoneissa on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Tämän ajanjakson aikana yksittäisten hakutermien merkitys hakusanojen kokonaissijoittumisessa on vähentynyt entisestään.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että avainsanojen tutkiminen olisi vähentynyt.
Avainsanatutkimuksen ideana ei suinkaan ole vain löytää kohderyhmällesi suotuisia hakutermejä, vaan ymmärtää, mitkä aihealueet kiinnostavat heitä ja kuinka suosittuja nämä aihealueet ovat yleisesti. Tutkimalla avainsanoja, jotka saavat paljon hakuja tietyllä aikavälillä, voit tunnistaa ja lajitella sisältösi aiheisiin, joiden ympärille haluat rakentaa sisältöä. Pystyt näin hyödyntämään oikeita aihealueita avainsanojen etsinnässä ja niiden priorisoinnissa.
Avainsanoja tutkittaessa kannattaa analysoida niiden suosiota, hakuvolyymiä ja hakutarkoitusta – tarkastele Googlen ensimmäisen sivun hakutulokset. Näiden avulla pystyt valitsemaan potentiaalisimmat hakutermit ja tiedostamaan kohderyhmällesi tärkeimmät aihealueet juuri nyt.
Aikomuksen / käyttäjän tarpeen tunnistaminen on tärkeää, koska käyttäjät todennäköisemmin eivät saavu sivustollesi / poistuvat sivustoltasi nopeammin, joka taas vaikuttaa sijoittumiseesi hakukoneissa negatiivisesti. Tämä vuorostaan laskee kävijöiden määrää sivustollasi, joka puolestaan johtaa konversioiden mahdollisuuksien pienenemiseen, joten käyttäjän aikomuksen selvittäminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia.
Paras tapa selvittää käyttäjän aikomus hakua tehdessään on yksinkertaisesti syöttää hakusana/-termi hakuun ja katsoa läpi ensimmäiset viisi tulosta kyseisellä hakusanalla.
Seuraavaksi esitän kuuden kohdan oppaan avainsanatutkimuksen tekoon, jonka avulla voit generoida lisää hakutermejä ja rajata potentiaalisten hakutermien määrää yksinkertaisten kriteerien avulla. Tällä tavoin pystyt luomaan vahvan avainsanastrategian, joka auttaa sinua löytymään oikean kokoisilla ja yrityksesi näkökulmasta tärkeillä hakutermeillä.