Somemarkkinointi – mitä ja miksi?

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille erittäin houkuttelevan paikan markkinoida, sillä yli puolet (60 %) maailman väestöstä käyttää sosiaalista mediaa. Suomessa käyttäjien määrä on jopa 4,62 miljoonaa eli 83 % suomalaisista. Somemarkkinointi onkin viime vuosina kasvanut valtavasti ja se on muuttanut markkinoinnin pelikenttää merkittävästi.

Kun perinteinen markkinointi keskittyy usein massamarkkinointiin, jossa mainokset lähetetään suurelle yleisölle siinä toivossa, että osa heistä kiinnostuu tuotteesta tai palvelusta. Somemarkkinointi puolestaan tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden yrityksille tavoittaa nopeasti suuri määrä potentiaalisia asiakkaita ja kohdentaa sisältöjä juuri oikeille kohderyhmille kustannustehokkaasti.

Folcanin myynti- ja markkinointipäällikkö Nea.

Mitä on somemarkkinointi?

Somemarkkinointi on yksinkertaisesti markkinointia sosiaalisen mediassa. Käytetyimpiä somemarkkinoinnin kanavia ovat Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter. Lisäksi viime vuosina räjähdysmäisesti kasvanut TikTok on saavuttanut suurta suosiota myös monen yrityksen markkinoinnissa. Lue vinkit onnistuneeseen TikTok-videoon.  

Somemarkkinointi koostuu periaatteessa kahdesta osasta: maksuttomasta somenäkyvyydestä ja maksullisesta somemarkkinoinnista. Näistä lisää alla.  

Maksuton eli orgaaninen somenäkyvyys

Sosiaalisen median tileille tehdyistä julkaisuista ei tarvitse maksaa mitään ja ne ovat maksutta näkyvillä yrityksen sometilejä seuraaville henkilöille. Tämä on siis orgaanista eli maksutonta somenäkyvyyttä.  
Orgaaninen somenäkyvyys eli sisällön tuottaminen yrityksen sometileille on erityisen tärkeä osa somemarkkinointia. Kuitenkin näkyvyyden kasvattaminen pelkästään orgaanisesti vaatii melkoista työtä ja näkyvyys rajoittuu tiliesi seuraajiesi määrään, jolloin laadukkaista julkaisuista saatu hyöty voi jäädä melko rajalliseksi.  

Maksullinen somemarkkinointi

Maksettua somemarkkinointia on sosiaalisessa mediassa toteutettu maksullinen mainonta. Tämä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan näkyvyyden ostamista eri sosiaalisen median kanavista. Somemainontaa voi hyödyntää ostopolun eri vaiheissa, sillä sen avulla voi tavoitella tunnettuutta, liikennettä tai suoria konversioita eli ostoja tai yhteydenottoja. Maksetun somemarkkinoinnin avulla voidaan saavuttaa laaja yleisö ja kohdistaa mainontaa juuri oikeille kohderyhmille. Tätä kautta voidaan tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Somemarkkinoinnin hinta riippuu yrityksen markkinoinnin kohderyhmästä, kilpailutilanteesta, tavoitteista ja siitä kuinka paljon työresursseja markkinointiin kohdistetaan. Sosiaalisen median kanaville maksettavan mediabudjetin osalta yleensä jo pienillä summilla, kuten 5-10€/päivä, pääsee hyvin alkuun.

Maksullista somemarkkinointia on myös kaupalliset yhteistyöt, jotka toteutetaan somessa. Kaupallisen yhteistyön kautta somevaikuttaja tuo esille yrityksesi tuotteita tai palveluita omalla sometilillään ja tästä maksetaan vaikuttajalle jokin sovittu palkkio. Somevaikuttajia on hyvin eri tasoisia ja heidän seuraajien määrä vaihtelee reilustikin. Kaupallisten yhteistöiden osalta tulisikin huomioida vaikuttajan sopivuus brändiisi ja vastaavatko vaikuttajan seuraajat kohderyhmääsi. 

Tarvitsetko apua somemarkkinoinnin aloittamisessa tai sen kehittämisessä?

Somemarkkinoinnin hyödyt

Somemarkkinoinnin avulla voidaan kasvattaa bränditietoisuutta, tavoittaa potentiaalisia asiakkaita nopeastikin ja sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita kustannustehokkaasti. Alla olemme listanneet erilaisia somemarkkinoinnin hyötyjä. 

  • Laajan yleisön saavuttaminen kustannustehokkaasti
  • Tarkka kohdentaminen juuri oikeille kohderyhmille – mm. hashtagien tai maksetun mainonnan avulla pystyt kohdentamaan sisällön kohderyhmällesi. Lisäksi algoritmit pitävät huolen, että käyttäjien feedeillä on juuri heitä kiinnostavaa sisältöä.
  • Vuorovaikutteisen suhteen luominen helposti asiakkaiden kanssa – sosiaalisen median kautta asiakkailla on mahdollisuus kommentoida ja jakaa yrityksen sisältöjä sekä antaa palautetta yrityksen tuotteista ja palveluista. Tämän ansiosta yrityksen on helppo reagoida nopeasti asiakkaidensa tarpeisiin ja parantaa tuotetta tai palvelua heidän toiveidensa mukaisesti. 
  • Ajankohtaisten tietojen jakaminen helposti ja nopeasti – somessa voidaan jakaa ja mainostaa aktiivisesti ajankohtaisia tietoja tuotteista ja palveluista sekä niihin liittyvistä tarjouksista
  • Tulosten mitattavuus – sosiaalisen median kävijäseurannan ja mainonnan analytiikan avulla voidaan arvioida julkaisun tai maksetun mainoksen tehokkuutta. Tämän datan avulla voidaan arvioida, mitkä mainokset toimivat ja mitkä eivät, saada tietoa parhaiten somessa toimivista kohderyhmistä. Lisäksi somemainonnasta saadaan hyvinkin tarkkaa dataa mainonnan kannattavuudesta liiketoiminnalle, sillä somessa voidaan seurata eri konversioiden hintaa ja näin laskea mainonnan kannattavuus.   

Lue lisää sosiaalisen median hyödyistä

Mitä somemarkkinoinnissa on tärkeää huomioida?

1. Tavoitteiden ja suunnitelmien laatiminen

Suunnittelu on tärkeä osa somemarkkinointia, jotta siitä saavutettu hyöty saavutetaan aidosti. On tärkeää miettiä selkeät lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet somemarkkinoinnille. Miksi somemarkkinointia tehdään ja kenelle? Mitä sillä tavoitellaan ja kuka huolehtii toteutuksesta, ja millä tavoin tuloksia mitataan?

Lataa sosiaalisen median strategiapohja täältä.

2. Kohderyhmän tunteminen ja kanavien valinta

Usein ajatellaan, että yrityksen tulisi olla kaikilla mahdollisilla somekanavilla. Todellisuudessa tulee kuitenkin miettiä missä kanavissa kohderyhmäsi viettää todennäköisesti aikaansa ja markkinointiin kannattaa keskittyä markkinoimaan näillä kanavilla. Yrityksen on tärkeä tuntea kohderyhmänsä, jotta somemarkkinointia voidaan toteuttaa tehokkaasti. 

Täältä voit ladata pohjan yrityksesi ostajapersoonien määrittämiseen. 

3. Seuraajien osalta laatu on tärkeämpää kuin määrä

Suuri seuraajien määrä yrityksen sometileillä ei tarkoita suoraan suurempaa asiakaskuntaa. Seuraajien määrän kannalta oleellisinta on, että seuraajat kuuluvat kohderyhmääsi ja ovat joko nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita

4. Visuaalisuus

Sosiaalisessa mediassa kuviin ja videoihin kiinnitetään ensimmäisenä huomiota, ja jos käyttäjä kiinnostuu kuvasta tarpeeksi, hän lukee vasta tämän jälkeen tekstin. Tästä syystä somessa on kiinnitettävä erityistä huomiota hyvälaatuisiin, mielenkiintoisiin ja erityisesti brändisi näköisiin kuviin ja videoihin.  

5. Säännöllisesti mielenkiintoisen sisällön julkaisu

Säännöllisen ja kiinnostavan sisällön julkaisu on tärkeä osa somemarkkinointia. Kiinnostava sisältö edesauttaa brändisi näkyvyyttä ja auttaa herättämään kiinnostuksen potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi on tärkeää huomata, ettei sisältö saisi olla liian myyntipainotteista. Kiinnostavan sisällön avulla edistät myös nykyisten asiakkaiden sitoutumista yritykseesi. 

6. Vuorovaikutteisuus asiakkaiden kanssa

Yrityksen tulee huomioida asiakkaiden jättämät kysymykset ja kommentit sosiaalisessa mediassa. Tämä antaa yrityksestä positiivisen kuvan ja kasvattaa luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Aktiivinen kommunikaatio auttaa myös sitouttamaan nykyisiä asiakkaitasi.

7. Jatkuva tulosten analysointi, kehitys ja selkeät mittarit

Some tarjoaa loistavan mahdollisuuden tarkastella toteutetun mainoksen tehokkuutta. Tätä dataa on erityisen tärkeää huomioida, jotta somemarkkinoinitia voidaan toteuttaa järkevästi ja kustannustehokkaasti. 

Yhteenveto

Somemarkkinointia on sekä orgaaninen eli maksuton somenäkyvyys että maksettu mainonta. Somemarkkinoinnin avulla yritys voi saavuttaa potentiaalisia asiakkaita nopeasti ja kustannustehokkaasti. Jotta somemarkkinointiin käytetty aika ja raha olisi sen arvoista, tulee yrityksen tuntea kohderyhmänsä. Kohderyhmän tuntemisen kautta voidaan päättää mille somekanaville tulisi keskittyä, minkälaista sisältöä tulisi luoda ja kenelle yrityksen tulisi kohdistaa maksettua mainontaa. Mitä paremmin yrityksen kohderyhmä tunnetaan ja mitä laadukkaampaa sisältöä tehdään, sitä kustannustehokkaampaa somemarkkinointi on. 

Tarvitsetko apua somemarkkinoinnin aloittamisessa tai sen kehittämisessä?
Varaa maksuton tarvekartoitus

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista