Jos pidät videosisältöjen tekemisestä, tämä on sinun kulta-aikaasi. Jos et, ei hätää. Opit varmasti nopeasti nykypäivän sisällöntuottajien työkalujen ansiosta. Instagram-reelsien ja TikTokin johdosta lyhyiden ja pystysuorien videoiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Eikä mikään ihme, sillä tämä videomuoto sopii parhaiten mobiilille, se on viihdyttävää, nopeasti ja helposti kulutettavaa sekä sen mahdollisuudet ovat huomattavan laajat.
Sisällöntuottajille tämä on ilouutinen, sillä dominoivat sosiaalisen median alustat, TikTok ja Instagram tarjoavat laajan skaalan työkaluja, kuten filttereitä, tekstityökaluja, grafiikkaa, ääntä ja editointimahdollisuuksia. Ja koska videot ovat tyypillisesti lyhyitä, niiden toteuttamiseen ei tarvitse käyttää tolkuttoman paljon aikaa. Tekemällä oppii ja videosisältöjen toteuttaminen nopeutuu.
Tässä vauhdikkaassa ajassa sisältöjen nopea kuluttaminen, viihdyttävyys ja laatu ovat avaintekijöitä, joten pidä huoli, että sisältösi vastaavat mm. seuraavia ominaisuuksia:
Videosisältösi ovat…
- Lyhyitä eli 5–60 sekunnin välillä.
Viihdyttäviä, opettavaisia tai muulla tavoin yleisöllesi arvoa tuovia. - Selkeitä ja laadukkaita
Soveltuvat käyttämällesi alustalle - Sisältävät ääntä
- Sisältävät tekstitykset (n. 430 miljoonaa henkilöä ovat kuuroja tai heillä on haasteita kuulemisen kanssa. Lisäksi videoita katsotaan usein ilman ääniä.)
- Jos toimit sisällöntuottajana yritystilin sijaan (Instagram / TikTok), käytä trendikkäitä ääniä ja musiikkeja. Yritystileillä vastaan asettuu tekijänoikeuteen liittyvät estot, joita tulee noudattaa.
Yritystileillä Instagramissa ja TikTokissa voit käyttää ääntä ja musiikkia, joita tarjotaan nimenomaan yrityksille.Jos et tiedä, mitä voit käyttää, suosittelen hyödyntämään Instagramin ja TikTokin tarjoamia äänikirjastoja, sillä näillä alustoilla yritystiliä käyttäessä et pääse hyödyntämään tekijänoikeussuojan alla olevaa ääntä
Vinkki 1: Jos et halua itse esiintyä videoissa, kokeile hyödyntää sisällöntuotantoon tarkoitettuja palveluja, kuten Canva tai Videoleap. Yhdistele tekstiä, grafiikkaa, videoita ja ääntä. Lisäksi voit kokeilla hyödyntää olemassa olevaa sisältöä, joita muut käyttäjät ovat toteuttaneet remiksaamalla niitä. Kohdassa ’’User Generated Content’’ löytyy lisää asiasta.
Vinkki 2: Tutki, millaista sisältöä kilpailijasi toteuttavat TikTokissa ja Instagram-Reelsien puolella. Nappaa suosituimmat talteen ja pohdi, miten voisit implementoida näitä omaan sisällöntuottamiseen. Kokeile etsiä alallesi sopivia #hashtageja näiden alustojen hakutyökaluista ja muista myös seurata niitä, niin sinulta ei mene ohi parhaat sisällöt näissä aiheissa.