
Mitä on A/B-testaus?
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Poikkeustilanteen johdosta verkkoshoppailun suosio on kasvanut hurjaa vauhtia, minkä vuoksi verkkokaupan näkyvyys hakukoneissa on erityisen tärkeää tällä hetkellä. Mistä lähteä liikkeelle ja mitä ottaa huomioon? Lue alta vinkkimme verkkokaupan hakukoneoptimointiin.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi koostuu yksilöidyistä teknisistä ja sisällöllisistä muutoksista, jotka vaikuttavat positiivisesti hakukonenäkyvyyteen sekä kuluttajan käyttäjäkokemukseen.
Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi muutamia hyväksi todettuja vinkkejä ja prosesseja, joilla verkkokauppasi hakukoneoptimointi saadaan alkuun. Jos et ole vielä tietoinen yleisesti hakukoneoptimoinnista, kurkkaa aikaisempi blogimme aiheesta.
Mitä korkeammalta verkkokauppasi löytyy Googlen hakutuloksissa, sitä enemmän näkyvyyttä ja vierailijoita se saa. Nykyajan kuluttajat harvemmin jaksavat selailla useita hakukonesivujen tuloksia, minkä vuoksi verkkokauppasi tulisi sijoittua Googlen ensimmäiselle sivulle.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on usein myös kustannustehokkain ratkaisu löytää asiakkaita, sillä se mahdollistaa laadukkaan konversioprosentin.
Tämä tarkoittaa sitä, että kyseistä tuotetta hakevat käyttäjät ovat usein jo tietoisia tarpeestaan ja näin ollen ostopäätöksen kynnyksellä. He etsivät tahoa, joka pystyy toimittamaan kyseisen tuotteen vastaten heidän tarpeisiinsa. Kun sopiva taho löytyy, he tekevät päätöksensä.
Pyydä meiltä ilmainen analyysi verkkokauppasi tai verkkosivujesi hakukoneoptimoinnin nykytilasta. Saat analyysin sähköpostiisi, eikä se sido sinua mihinkään.
Olet varmaankin kuullut lausahduksen ’’Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty’’?
Tämä pätee myös hakukoneoptimointiin. Verkkokaupan hakukoneoptimointia käynnistettäessä on äärimmäisen tärkeää aloittaa huolellisesta suunnittelusta.
Avainsanojen suunnittelulla pyritään etsimään ja analysoimaan ne potentiaalisimmat avainsanat sekä niiden variaatiot, jotka kuvastavat parhaiten yrityksesi tuotteita ja joita kuluttajat käyttävät aktiivisesti.
Avainsanojen suunnittelulla on erittäin kriittinen rooli verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa, sillä suunnittelu auttaa sinua määrittämään sivustosi rakenteen, otsikot ja tuotettavan sisällön.
Voit lukea lisää avainsanatutkimuksen tekemisestä Rasmuksen kirjoittamasta blogista
Laadukas tekstisisältö vaikuttaa hakukoneoptimointiin myös kategoriasivuilla (esim. Urheilutuotteet tai naisten kengät), joten on suositeltavaa, että kyseisille sivuille kirjoitetaan vähintään 300 sanaa kuvaamaan kutakin kategoriaa. Näin Google indeksoi sivustoasi laadukkaammaksi.
Jos tuotteita on laaja valikoima, kannattaa harkita suosituimpien tuotteiden lisäämistä kategoriasivusi alkuun. Näiden tuotteiden näyttäminen helpottaa asiakasta tekemään ostopäätöksen, sillä se luo luottamuksen tunnetta yrityksestäsi ja tuotteistasi.
Tuotteita nimetessäsi huomioi avainsanatutkimuksessa esille nousseet termit sekä nimien selkeys ja oleellisuus.
Eli tuotenimen tulisi sisältää oleellisin tieto tuotteesta ja se tulisi olla kirjoitettu oikealla kielellä virheettömästi. Nämä asiat vaikuttavat sekä asiakkaan käyttäjäkokemukseen että hakukonenäkyvyyteen.
Tyypillisesti verkkosivuilla jokaisella tuotteella on sekä lyhyt että pitkä tuotekuvaus. Lyhyissä tuotekuvauksissa esitellään tuote lyhyesti mahdollisimman ytimekkäästi ja relevantisti, jotta asiakkaalle on selvää jo heti alkuun mistä on kyse. Samalla hakukone lukee lyhyen tuotekuvauksen käyttäen sitä hyödykseen.
Pitkissä tuotekuvauksissa avataan tuotteen tai palvelun tietoja tarkemmin, jotta asiakas saa kaiken tarpeellisen tiedon tuotteesta vaikuttaen ostopäätöksen tekemiseen.
Käyttäjäkokemuksen lisäksi tässä kohtaa tulee huomioida tutkimuksen mukaisten avainsanojen sisällyttäminen tuotekuvauksiin, sillä niiden käyttäminen tuotekuvauksissa vaikuttaa positiivisesti orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen.
Huom! Yksi tyypillisistä verkkokaupan virheistä on tuotekuvausten kopiointi. Sinun tulisi kirjoittaa jokainen tuotekuvaus omin sanoin peilaten tuotteen avainsanoihin, sillä hakukoneet tyypillisesti rankaisevat duplikaatteja tiputtamalla näitä hakutuloksissa alaspäin.
Verkkokaupan vierailija näkee useimmiten otsikot ensimmäisenä hakutuloksissa ja sivustolla, joten ne ovat isossa roolissa verkkokauppasi ensivaikutelmassa. Keskimäärin 80% ihmisistä lukee pelkästään otsikon, joka tarkoittaa sitä, että normaalilla tai hyvällä otsikoinnilla vain 20% otsikon lukijoista lukee loput tekstit.
Verkkokaupan sivujen otsikoiden tulisi siis olla houkuttelevia ja samalla sekä ihmiselle että hakukoneelle optimoituja niin, että ne sisältävät niitä avainsanoja, jotka vastaavat tarkasti sivustosi sisältöä.
Metakuvaukset näkyvät hakutulosten yhteydessä otsikoiden alla. Tämä vaikuttaa kävijöiden saamaan ensivaikutelmaan yrityksestäsi. Mieti siis tarkkaan, mitä haluat potentiaalisten asiakkaiden näkevän tutustuessaan yritykseesi digitaalisen asiakaspolkunsa alkutaipaleilla.
Muista lisätä myös yrityksesi nimi title-tagiin sekä tekstisisältöä, joka houkuttelee kuluttajia, sillä se tuo yritystäsi esille ja voi vaikuttaa ostopäätökseen positiivisesti (ilmainen toimitus, alennus, laaja valikoima) .
Huom! Nyrkkisääntö: meta-kuvaukseen max. 160 merkkiä ja title-tagiin max. 60 merkkiä.
Esimerkki meta-kuvauksesta, joka sisältää relevantit tiedot tuotteista, yrityksestä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. (Nopea toimitus, ilmainen palautus).
Yksi tärkeistä tekijöistä hakukonelöydettävyydessä on sivuston ulkoinen ja sisäinen linkitys.
Sisäisellä linkityksellä mahdollistetaan asiakkaiden navigoinnin helpottaminen, välittömän poistumisprosentin minimoiminen ja sivuston linkkivoiman leviäminen.
Ulkoiset linkit puolestaan vahvistavat verkkokauppasi domain-auktoriteettia (DA) vaikuttamalla hakukoneiden orgaaniseen näkyvyyteen positiivisesti. Tähän Google toimii validaattorina, sillä sen algoritmi tutkii sivustojen ulkoisten linkkien laatua sekä määrää ja näiden perusteella sakottaa tai palkitsee orgaanisissa hakutuloksissa.
Kannattaa siis poissulkea linkitysten ostaminen. Linkit tulisi ansaita, jotta asiakkaat ja hakukoneet tulkitsevat verkkokauppasi autenttisena ja luotettavana.
Valideja ulkoisia linkkejä sivustollesi voit saada esimerkiksi aikaisemmilta yritysasiakkailta, sosiaalisesta mediasta tai muilta yhteistyökumppaneilta. Voit myös luoda sivustollesi ulkoisia linkkejä esimerkiksi täydentämään tutkimuksia tai väitteitä.
Koska hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, blogi on erinomainen keino vakiinnuttaa verkkokauppaasi, tuoda liikennettä sinne ja uudelleenohjata asiakkaita navigoimaan verkkokaupan sivulta toiselle, lopulta tekemään ostopäätöksen.
Blogissa voit esimerkiksi kertoa hyödyllistä tietoa asiakkaalle uusista tuotteista, niiden ominaisuuksista tai itsestäsi ja lisätä näihin sisältöihin hyväksi todettuja avainsanoja tukemaan verkkokauppasi hakukoneoptimointia. Kirjoittamalla blogia näytät myös asiakkaalle ja Googlelle, että yrityksesi on jatkuvasti aktiivinen ja ajan tasalla.
Muutamia syitä, miksi sinun kannattaisi harkita blogin kirjoittamista sivustollesi:
Ulkoisilla linkeillä puolestaan vahvistetaan verkkokauppasi domain-auktoriteettia (DA).
Verkkokaupan blogi
Blogilla voidaan vakiinnuttaa verkkokauppaasi, tuoda liikennettä ja uudelleen ohjata asiakkaita navigoimaan verkkokauppasi sivulta toiselle, lopulta tekemään ostopäätöksen.
Olemme nyt käyneet yleisesti verkkokaupan hakukoneoptimointia läpi. Näillä pääset halutessasi hyvin alkuun ilman asiantuntijan palkkaamista.
Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, ettei resursseja toteuttaa itse verkkokauppasi hakukoneoptimointia löydy, voit tilata tästä blogista ilmaisen nykytilan analyysin, jonka perusteella voimme yhdessä miettiä jatkotoimenpiteitä. Vaihtoehtoisesti, jos sinulla on jo tiettyjä kehityskohteita mielessäsi, voit ottaa meihin suoraan yhteyttä. Katsotaan miten voimme kehittää yksilöidysti verkkosivujasi eteenpäin.
Teksti: Salomon Huttunen
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
A/B-testaus on kahden eri version testaamista keskenään jollain mitattavalla tavalla. Testauksen tavoitteena on selvittää, kumpi versioista toimii paremmin. Kerätyn datan perusteella voidaan tehdä perusteltu valinta versioiden
Mitä tarkoittaa asiakassegmentti? Asiakassegmentti tarkoittaa yrityksen asiakkaiden jakamista useampaan toisistaan eroavaan ryhmään yhteisten piirteiden, kuten ostokäyttäytymisen, perusteella. Asiakassegmentoinnin ansiosta yritys pystyy paremmin ymmärtämään asiakaskuntaansa sekä
Etätyö / Hybridi Etsimme kokenutta kasvumarkkinoinnin ammattilaista osaksi mahtavaa tiimiämme! Folcan tarjoaa kasvuyrityksille räätälöityjä digimarkkinoinnin ratkaisuja Ulkoistettu Digimarkkinointitiimi -palvelun kautta. Tässä roolissa pääset toteuttamaan monipuolisia