

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Verkkomyynti ja –markkinointi on tämänhetkisessä maailmassa, ainakin osana yrityksen myyntitoimia, erittäin tärkeää. Viimeistään poikkeusolojen lukitessa ihmisiä sisään koteihinsa, useimpien yritysten on täytynyt siirtää myyntiään enemmissä määrin myös nettiin. Digitaalisia tulonlähteitä voi olla useita erilaisia, aina digitaalisten tuotteiden myynnistä verkkosivujen liikenteen hyödyntämiseen mainostarkoituksessa. Voit myydä tai markkinoida itseäsi ja omia palveluitasi verkossa, pukea verkkosivusi tarjoamaan arvokasta tietoa ja vahvistamaan näin kävijän ostopäätösaikeita. Voit myös käyttää liikennettäsi muiden yritysten tuotteiden ja palveluiden markkinointiin näin halutessasi.
Verkkomyynnistä puhuttaessa tulee useimmille varmaankin ensimmäisenä mieleen konkreettinen tuotteiden myynti verkkokaupan välityksellä. Verkkokaupan voi toteuttaa kaikenlaisille tuotteille tai palveluille. Oli kyseessä sitten digitaalinen opas tai omakotitalo, niin myyntiprosessin voi vähintäänkin aloittaa verkossa.
Verkkokaupat kahmivat nopealla vauhdilla markkinaosuutta itselleen, monesti kivijalkaliikkeiden kustannuksella (esimerkkinä Amazonin kasvu viime vuosina). Jos sinulla siis on kivijalkaliike, muttei verkkokauppaa tai edes verkkosivuja, suosittelen sinua toimimaan nyt.
Haluatko apua verkkokauppasi rakentamiseen tai optimoimiseen? Varaa alta aika ilmaiseen tarvekartoitukseen / konsultaatioon.
Myyntiä voi tapahtua myös epäsuoremmin kuin yksinkertaisessa verkkokaupan ostoskori- ja ostotapahtumissa. Jos yrityksesi esimerkiksi myy palveluita, sen ei välttämättä ole kätevää tai edes mahdollista toteuttaa koko myyntiprosessia verkkokaupan avulla. Tällöin verkkosivut voivat toimia esimerkiksi informaatiokirjastona, josta löytyy tietoa muun muassa yrityksestä ja sen osaamisalueista. Verkkosivujen tavoitteena voi olla saada kävijä esimerkiksi ottamaan yhteyttä sivujen kautta tai yksinkertaisesti vahvistaa hänen ostoaikeitaan niin, että seuraavan kerran kivijalkaliikkeessä vieraillessaan hän olisi askeleen lähempänä ostopäätöstä.
Sisältömarkkinointi on markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sille arvokasta, hyödyllistä sekä jatkuvaa sisältöä. Sisältömarkkinointia on esimerkiksi yritysblogin (jollaista juuri nyt luet) julkaiseminen. Suunnitelmallisen ja taitavasti toteutetun sisältömarkkinoinnin avulla sivuston hakukoneoptimointia voidaan kehittää systemaattisesti ja blogiaiheilla voidaan sijoittua hakukoneessa tuoden orgaanista ja kohdennettua liikennettä sivustollesi. Sisältömarkkinointi toimii usein myös ikään kuin tuoteselosteena. Se kertoo ja avaa entistä enemmän aihepiiriä yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden ympäriltä.
Sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa! Lue lisää sisältömarkkinoinnista.
Sosiaalisessa mediassa voit nykyään jopa myydä suoraan tuotteita eri sosiaalisen median kanavien kautta. Kuitenkin monelle sosiaalinen media toimii enemmän vuorovaikutus-, informaatio- ja markkinointiviestinnän kanavana kuin suoranaisena myyntikanavana. Taitava sosiaalisen median käyttäjä ottaa huomioon kokonaisuuden ja eri alustojen omat ominaisuudet ja parhaat tavat. Esimerkiksi Instagramissa “kuuluu” julkaista harvemmin kuin Twitterissä ja julkaisumateriaalissa on keskiössä kuva tai lyhyt video. YouTube taas on pelkästään videomuotoista viestintää varten ja LinkedIn puolestaan hitusen virallisempi “työsome”. Lähtökohtaisesti tärkeintä on rakentaa monen alustan presenssi niin, että alustat ohjaavat liikennettä toisilleen luonnollisin tavoin. Jotta voidaan saada työ näkymään myös myynnissä, niin kaikkien somejen kannattaa säännöllisesti ohjata käyttäjä myös yrityksen verkkosivuille.
Jos sinulla tai yritykselläsi on erityisosaamista, jonka voisi pukea yhteen esimerkiksi digitaaliseksi kurssiksi, niin se voi olla hyvinkin kannattavaa yrityksellesi. Verkkokurssien suosio on kasvanut viime vuosien aikana runsaasti, eikä se näytä hiipuvan lähitulevaisuudessakaan. Kurssin rakentamisessa on se hyvä puoli, että kun sen kerran tekee suunnitelmallisesti ja kunnolla loppuun, voi sitä monissa tapauksissa myydä hyvinkin pitkään pelkästään päivittämällä sisältöä tarvittaessa. Monilla aloilla verkkokurssi tai –opas voi toimia erinomaisesti myös muiden tuotteiden ohessa tarjoamalla lisää arvoa asiakkaalle. Jos myyt esimerkiksi joogamattoja, voisit hyvin saada joogaan liittyvistä opetusvideoista lisämyyntiä.
Affiliate-markkinointi perustuu siihen, että mainostat jonkun toisen yrityksen tuotteita tai palveluita omalle yleisöllesi. Oma yleisösi taas voi olla mitä tahansa, jatkuvaa Googlen kautta blogissasi vierailevaa kävijävirtaa tai oman mainoskampanjasi tuomaa liikennettä. Esimerkki: Kirjoitat blogiisi vertailun jalkapallopumpuista. Blogin joukkoon liität affiliate-linkit verkkokauppoihin, joista kyseisiä pumppuja saa. Linkit ovat yksilöllisiä, eli sinulla on oma linkkisi, jonka perusteella ostajan lähde voidaan paikantaa olevan sinun sivustosi. Lopulta saat komission ostoksesta. Koska tulot perustuvat näkyvyyteen, tarvitset tietysti yleisöä hyötyäksesi affiliate-linkeistäsi.
Läheisesti edelliseen kappaleeseen liittyen myös mainostilalla voit saada tuloja ilman omia tuotteitasi. Mainostila on nimensä mukaisesti verkkosivuilta myytyä tilaa, jossa jonkun toisen yrityksen bannerimainos näkyy. Mainostilaa voit myydä suoraan mainostavalle yritykselle tai sitten liittyä valmiiseen mainosverkkoon. Edellisen tavoin tästäkin rahallisesti hyötyminen vaatii liikennettä sivustolle, mielellään vielä mahdollisimman sopivaa sellaista. (Sopiva liikenne on sellaista liikennettä, että kävijät ovat kiinnostuneita aihepiiristäsi. Tämä voidaan todeta muun muassa kävijän nettikäyttäytymisen perusteella ainakin siltä osin, kun Googlella siitä on dataa.
Verkkomyynnin ja muiden digitaalisten tulonlähteiden muodostama kokonaisuus vaihtelee yrityskohtaisesti, eikä voida sanoa, että kaikkien pitäisi toimia seurata jotain tiettyä kaavaa alustoissa, sisällöissä tai toteutuksissa. Riippuen yrityksen tarpeista voivat verkosta saadut tulot jakautua useampaan eri lähteeseen niin, että yritys saattaa markkinoida muidenkin yritysten tuotteita. Pelkästään jalkapalloja myyvää sivua ei haittaa mainostaa pallopumppuja myyvää sivua, päinvastoin, jos linkkien avulla myös pallosivu saa osansa tuloista. Toisaalta tulot saattavat myös rajoittua pelkästään esimerkiksi omiin palveluihin liittyvien yhteydenottojen konvertoitumiseen. Riippumatta siitä, että yhdisteleekö omissa kanavissaan useampia tuotteita ja tulonlähteitä vai ei, on tärkeintä pitää kokonaisuus ja sivun teema kasassa. Tämä pätee niin sosiaalisessa mediassa kuin verkkosivuillakin.
Aloita viimeistään nyt myyntisi siirtäminen myös verkkoon! Jos haluat meiltä apua kartoitukseen tai toteutukseen, ota rohkeasti yhteyttä!
Kiitos, kun luit!
Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman