

Millainen mainonta sopii ostopolun eri vaiheisiin?
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi.
Tätä työtä tehdessäni näen harmittavan usein, että tietynlainen työ siirretään / priorisoidaan yrityksen tehtävälistan perälle syystä tai toisesta. Lähes aina tämä siirretty työ sisältää verkkosivuihin liittyvän jatkokehitys- ja ylläpitotyön.
Vaikka sinun verkkosivusi oli vielä pari vuotta sitten moderni, juuri sinun brändisi näköinen ja hakukoneoptimoitu tappiin saakka, ei se välttämättä tarkoita, että se on sitä edelleen. Jokaisen verkkosivun omistajan pitäisi olla kiinnostunut vierailemaan sivustollaan ja jatkokehittämään sen ilmettä säännöllisesti. Tässä blogissa käsittelenkin tarkemmin sitä, milloin verkkosivu-uudistus on ajankohtainen.
Yrittäjän on syystä tiedostaa, että verkkosivu-uudistus vaatii sitoutumista sekä ajallisesti että rahallisesti, minkä takia verkkosivu-uudistus jätetäänkin yleensä alhaiselle prioriteetille tehtävälistan häntäpäähän. On kuitenkin olemassa muutama houkutteleva syy, minkä takia tekosyyt verkkosivu-uudistuksen välttelemiseksi kannattaa kuopata.
Erityisesti verkkosivujen suunnittelu ja toteutus on kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Vaikka sinun verkkosivusi olisivatkin olleet intuitiivisia vierailijoillesi pari vuotta sitten, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että verkkosivusi olisivat sitä vielä tänäkin päivänä. Lisäksi verkkosivu-uudistuksen tekemättä jättäminen tarkoittaa yleensä myös verkkosivujesi täyden potentiaalin menettämistä. Hakukoneoptimointi, verkkosivujen käyttäjäkokemus ja web-teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Esimerkiksi Google on muuttanut heidän hakukonekriteereitään useaan otteeseen viimeisen viiden vuoden sisällä. Google on myös suoraan linjannut, että hakukoneoptimoinnin eli seo tuottama tulos ja sivustosi sijoittuminen hakukoneissa, on riippuvainen suoraan sivujesi ajantasaisuudesta ja säännöllisten päivityksien määrästä. Tämä johtuu siitä, että Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen kokemuksen heidän hakukoneessaan tarjoamalla heille tuoretta ja trendikästä sisältöä.
Jos viimeisimmästä verkkosivuprojektistasi on jo yli 3 vuotta, kannattaa sinun ainakin tarkistaa ja arvioida, olisiko verkkosivullasi jotain kehitettävää.
Jos sivustosi liikenne ei ole mielestäsi riittävää, kannattaa sinun lisätä investointeja digimarkkinointiin ja sivuston säännölliseen kehittämiseen. Verkkosivu-uudistus antaa myös erinomaisen mahdollisuuden yrityksellesi havainnoida ja analysoida sivuston tämänhetkisiä kipukohtia esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja reagoida niihin. Kipukohtien tunnistamisen jälkeen sivustoa pystytään kehittämään haluamallasi tavalla, jotta saavutat tavoitellut tuloksesi tuomalla lisää liikennettä sivullesi ja parantamalla hakukonesijoitustasi.
Yksi pahin synti, mitä verkkosivuilla voi olla, on omistaa sivut, jotka eivät ole mobiilioptimoitu. Kömpelöt tai vaikeasti käytettävät sivut mobiilissa ovat pahe. Mobiilin käyttö internettiä selaillessa lisääntyy jatkuvasti, ja Google on erikseen ilmoittanut astuvansa mobiiliaikakauteen vähentämällä sivustojen, joilla on huono mobiilikäyttäjäkokemus, näkyvyyttä hakutuloksien yhteydessä rajusti. Jos verkkosivuasi on siis hanakala käyttää pienellä näytöllä ja vierailijasi poistuvat nopeastikin sivuiltasi, on aika harkita verkkosivu-uudistusta toden teolla.
Tämä on ehkä jopa kaikista tärkein asia tässä artikkelissa. Jos verkkosivuasi ei ole vielä mobiilioptimoitu, kannattaa sinun nostaa verkkosivu-uudistus tehtävälistasi kärkeen heti paikalla.
Yksi verkkosivuston responsiivisuuden ohella tärkeimmistä asioista on sivuston latausnopeus. Verkkosivuille usein kertyy hiljattain ylimääräisiä ja turhia mediatiedostoja sekä lisäosien aiheuttamaa ylimääräistä koodia ja tästä syystä sivustosi koko kasvaa ajan kuluessa ja samalla heikentää sivuston latausnopeutta. Verkkosivu-uudistuksen avulla voidaan sivujen rakentaminen aloittaa täysin nollasta, jolloin kaikki ylimääräinen ja turha saadaan helposti jätettyä pois uudelta sivustolta ja tuotua vain tärkeimmät ja tarpeellisimmat vanhoilta sivuilta.
Uusi vuosi uudet kujeet. Yksi vuosi yrityksesi elinkaaressa tarkoittaa liiketoimintasuunnitelman läpikäyntiä ja päivittämistä ajan tasalle. Tavoitteet ja pitkän aikavälin suunnitelmat on hyvä käydä läpi aika-ajoin, koska ne saattavat muuttua yrityksesi matkan aikana. Aina, kun yrityksesi aloittaa uuden strategian implementoinnin – uusi uniikki arvoehdotus, uuden tuotteen lanseeraus, päätös kohderyhmän muutoksesta jne. – tarvitsee verkkosivusi päivityksen, joka on linjassa uudistuksen kanssa ja uusien arvojesi mukainen.
Tämä on oikeasti riittävän hyvä syy itsessään verkkosivu-uudistukselle. Jos et ole tyytyväinen sivustoosi, on sinulla kaikki oikeus muuttaa sivustoasi vastamaan paremmin haluamaasi.
Ennen verkkosivu-uudistuksesi yksityiskohtien miettimistä on tärkeää määrittää yhdessä, mitä uudistuksella haluat saavuttaa. Jokaisella verkkosivulla on järkevää olla pääasialliset tehtävät ja tavoitteet määritettynä jo suunnitteluvaiheessa, jotta niihin käytetty aika ja resurssit voidaan optimoida kohti päämäärää alusta alkaen. Hyvänä esimerkkinä verkkosivujen tavoitteesta voisi olla luotettavan asiakaskunnan luominen tai säännöllisten konversioiden saanti sivujen kautta. Yleensä pääasiallisten tehtävien ja tavoitteiden saavuttamiseksi on hyvä määritellä pienempiä niitä tukevia tehtäviä, jotka olemassaolollaan edesauttavat sivuston tavoitteiden saavuttamista. Tällaisia tavoitteita voivat olla esimerkiksi liikenteen lisääntyminen ja sähköpostiosoitteiden kerääminen. On kuitenkin tärkeää, että kirjaat nämä tavoitteet ylös, priorisoit ne tärkeysjärjestykseen ja päätät verkkosivu-uudistuksen yhteydessä, mihin käytät resurssisi.
Hyppää syvälle verkkosivusi analytiikkaan, jotta saat selkeän kuvan siitä, mikä sivustollasi toimii tällä hetkellä ja mikä ei. Analytiikka paljastaa myös konkreettisesti, keistä yleisösi koostuu, kuinka he löytävät sivusi, ja mitä he tekevät siellä. Jos mahdollista yritä löytää datan seasta trendejä, jotka saavat kohderyhmäsi sitoutumaan sivuihisi. Näitä voivat olla esimerkiksi tietynlaiset aihealueet sisällöllesi, call-to-action-nappulat tai graafiset elementit sivustollasi. Muista myös varmistaa samalla, että tämä kohdeyleisö, jonka tällä hetkellä tavoitat, on oikea yleisö yrityksellesi. Mikäli näin ei ole, kannattaa harkita eri näkökulman ottamista markkinointiin, jotta yrityksesi saa tavoitettua oikean kohdeyleisön.
Vaikka haluatkin verkkosivu-uudistuksesi luovan mieleisesi sivun muista, että sivun ei ole tarkoitus miellyttää sinua vaan kohdeyleisöäsi. Tämä on verkkosivusi toimivuuden kannalta elintärkeä asia. Jos haluat saada kohdeyleisösi ostamaan, on sinun tärkeää muistaa tämä asia koko verkkosivu-uudistuksen ajan.
Ostajapersoona on käytännössä karkeasti määritetty asiakas, joka olisi kaikista ideaalein asiakas ostamaan palveluitasi / tuotteitasi. Ostajapersoonan määrittämisen yhteydessä määritetään yleensä ostajapersoonan tuntomerkit, kuten ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti, kiinnostuksen kohteet, online-käyttäytyminen, ja mahdolliset häntä arveluttavat / kiinnostavat asiat. Ostajapersoonan määritys auttaa sinua hahmottaan paremmin kenelle rakennat verkkosivujasi. Pääset myös helpommin asettumaan ostajapersonaan asemaansa suunnittelun aikana.
Hakusanakartoitus on sekä kriittinen askel sivuston hakukoneoptimoinnissa että hyödyllinen tapa selvittää kohdeyleisösi haetuimmat hakusanat ja vahvistaa näin ostajapersoonasi määrittymistä. Myös terminologiaa ei tule unohtaa. Käyttäessäsi sivustollasi samaa terminologiaa kuin kohdeyleisösi teet sivustostasi käyttäjäystävällisemmän ja mahdollistat samalla korkean sijoittumisen hakukoneissa kohderyhmällesi tärkeillä sanoilla.
Optimoidessasi sivuasi muista valita relevantti ja uniikki hakusana, joka määritetään lähtökohtaisesti jokaiselle sivulle erikseen parin toissijaisen hakusanan kanssa. Muista lisätä tämä hakusana URL- ja title-kenttään, otsikoihin ja vaihtoehtoisiin teksteihin. Vältä kuitenkin ylioptimointia! Google ja kohdeyleisösi huomaavat tämän varmasti.
Lisää hakukoneoptimoinnista voit lukea Rasmuksen blogista “Hakukoneoptimointi seo on kaiken a ja o”seo on kaiken a ja o”. Folcanilla suosittelemme käyttämään hakusanatutkimuksen tekemiseen seo-työkalua, kuten Google Trends, jotta työsi helpottuu ja säästät aikaa. Hakusanatutkimuksen tekeminen on erityisen tärkeää sisältömarkkinnoinnin yhteydessä, jotta löydät oikeat aiheet kohdeyleisöäsi varten.
Onnistunut verkkosivu-uudistus käyttää hyödykseen jo olemassa olevaa sisältöä ja sivustoa vähentäen uudistukseen käytettyjä kustannuksia. Tarkoituksena uudistuksessa on ottaa kaikki hyöty irti vanhasta sivustosta, ja joko jatkokehittää tai suunnitella uudet sivut vastaamaan markkinan vaatimaa tasoa. Laadukas sisällön ja hakukoneoptimoinnin auditointi mahdollistaa jo tuottamasi sisällön viennin aivan uudelle tasolle. Tässä on lyhyt lista asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota auditointia tehdessä:
Ulkoasun määrittäminen ja sen raameissa pysyminen on hyödyllinen ja tärkeä apuväline tulevan sivusi ulkoasun selkeyttämisessä. Jos verkkosivu-uudistustasi on työstämässä useampi kuin yksi henkilö, auttaa tämä myös heitä pysymään määritettyjen raamien sisällä yhtenäistäen lopullisen työn tulosta. On suositeltavaa määrittää nämä raamit tarkasti ennakkoon, vaikka verkkosivu-uudistusta työstäisi vain yksi henkilö, koska se helpottaa hänen työtään ja varmistaa sivujen välisen viestin yhtenäistämisen. Näiden ulkoasun raamien ei tarvitse olla mitenkään monimutkaisia. Ne voivat kaikessa yksinkertaisuudessaan olla värien määrittämistä, fontin valintaa ja muotoilun päättämistä ennakkoon. Voit myös sisällyttää näihin raameihin valokuvavalintoja, nappuloiden värejä ja tyylejä, ja mitä symboleita toivoisit käytettävän.
Kun taustatyö on vihdoin tehty ja raamit ulkoasulle on asetettu, on aika etsiä itselleen oikea palveluntarjoaja verkkosivu-uudistusta varten. Oikealla palveluntarjoajalla tarkoitan sinua ymmärtävää ja tarpeitasi vastaavaa palveluntarjoajaa, joka pystyy tuomaan visiosi henkiin. Palveluntarjoajaa valitessasi verkkosivu-uudistukselle on sinulla lähtökohtaisesti kaksi vaihtoehtoa, jotka ovat palkata laadukas verkkosivujen tekijän tai käyttää kotisivukonetta sivun rakentamiseen itse. Molemmilla vaihtoehdoilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Ehkäpä tärkeimpänä huomiona valintaa tehdessä on, että verkkosivujen asiantuntijan palkkaaminen antaa yleensä projektille enemmän joustavuutta ja laajentaa mahdollisuuksia, kun taas kotisivukone on kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi vaihtoehto. Kumman vaihtoehdon sitten valitsetkin, muista käyttää tarvittava määrä aikaa taustatyön kattavan tekemiseen. Laadukkaan suunnittelijan ja toteuttajan palkkaaminen, joka ymmärtää tarpeesi verkkosivu-uudistuksen suhteen, on elintärkeää onnistuneen lopputuloksen kannalta.
Sivuston käyttäjäkokemuksella eli UX:llä (user experience) tarkoitetaan yleensä sitä osaa suunnittelutyöstä, joka keskittyy käyttäjäkokemuksen mukaiseen suunnitteluun. Käytännössä käyttäjäkokemuksen suunnittelulla tarkoitetaan suunnittelutyötä, jossa pyritään miettimään, miten vierailijasi pyrkivät käyttäytymään sivustollasi. Tämä on tärkeä osa verkkosivu-uudistusta, koska yleisimmät pullonkaulat ja käyttäjäkokemusta haittaavat ongelmat löydetään juuri näin. Esimerkiksi jos käyttäjäsi tulevat etsimään sivustoltasi lastentuotteita, on sivustollesi tärkeää sisällyttää menuun suora linkki lasten kategoriaan, jotta näiden käyttäjien on helppo löytää etsimänsä. Muita käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat tekstien ja nappuloiden fonttien koot ja värit. On tärkeää, että värit on helppo nähdä, ja fontteja on helppo lukea. Lisäksi en voi tarpeeksi painottaa, että tällä Googlen julistamalla mobiiliaikakaudella on tärkeämpää kuin koskaan optimoida sivut mobiiliystävällisiksi käyttäjäkokemuksen kannalta. Ennen uuden verkkosivusi ilmeen päättämistä käy läpi kaikki mahdolliset käyttökokemusta haittaavat pullonkaulat, jotka voivat vahingoittaa vierailijoidesi käyttäjäkokemusta
Mobiiliystävällinen verkkosivu on pakollinen vaatimus yrityksesi verkkosivuille. Mikäli harkitset kotisivukoneen käyttämistä verkkosivu-uudistuksesi yhteydessä, tarkasta ainakin tarjoavatko kotisivukoneet responsiivisia pohjia, jotka helpottavat mobiiliystävällisten sivujen rakentamista. Mikäli otat taas yhteyttä ulkoiseen verkkosivujen tekijään, kysy häneltä heti kättelyssä heidän kokemuksistaan responsiivisten verkkosivujen toteutuksessa. Kumman tavan ikinä sitten valitsetkin, muista aina tarkistaa useaan otteeseen, miltä kaikki sivuston elementit näyttävät mobiililaitteilla. Liian pieni call-to-action-nappula tai linkki voi tehdä muuten laadukkaasta sivustasi epämiellyttävän käyttää mobiilissa.
Kun kaikki muu tältä listalta on vihdoin hoidettu ja sivustoi alkaa olla valmis julkaistavaksi, älä julkaise sitä ihan vielä. Et tule ikinä näkemään sivustoasi samalla tavalla kuin vierailijasi, jotka tulevat sivulle tuorein silmin. Tästä syystä etsi ostajapersoonasi vastaava ryhmä henkilöitä tai kavereita, jotka voivat auttaa sinua testaamaan uutta sivustoasi. Pyydä heitä testaamaan sivustosi päätoimintoja, kuten oston tekoa tai yhteydenottolomakkeen täyttöä. Kannusta heitä tekemään tämä usealla laitteella ja eri selaimissa, jotta saat täyden hyödyn käyttäjätestauksesta. Kuuntele heidän palautteensa tarkasti, analysoi se ja hyödynnä sitä jatkokehittämällä sivustoasi vielä paremmaksi.
Näiden 10 askeleen jälkeen on aika vihdoin julkaista verkkosivu-uudistuksesi. Julkaise sivustosi, mutta muista kiinnitä tarkkaan huomiota analytiikkasi keräämiin tuloksiin sivuston julkaisun jälkeen. Tämän on tärkeää, koska näet suoraan näistä tuloksista verkkosivu-uudistuksesi konkreettiset dataan pohjautuvat tulokset. Tässä vaiheessa on hyvä määrittää myös itselleen tärkeitä konversioita, jotta analytiikasta saadaan irti oikeita asioita yrityksellesi. Verkkosivu-uudistus on erinomainen tapa edistää yritystäsi. Muista kuitenkin päivittää sivustoa säännöllisesti ja ylläpitää sitä. Tarjoamme Folcanilla verkkosivujen laajaa ylläpitoa, joka mahdollistaa sinun huoliesi unohtamisen ylläpidon osalta.
Kysy minulta lisää!
Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684
Mihin ihmeeseen tarvitaan brändimainontaa, kun se ei tuota suoria konversioita? Miksi et tekisi pelkästään tiukasti suoriin ostoihin tähtääviä mainoksia, kun ostoista ne eurot kuitenkin tulevat?
Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointikokonaisuutta, mikä kattaa tuotteena olevan tapahtuman tai tuotteen ympärille rakennetun tapahtuman markkinoinnin. Tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisöilleen inspiroivaa, innostavaa ja relevanttia tietoa koko tapahtuman
Brändäys ei automaattisesti ole sitä, mitä kerrot yrityksesi olevan. Sen sijaan yrityksen brändäys on työskentelyä ja päätöksiä, jotka tukevat yrityksestäsi kehittyvän halutun mielikuvan syntymistä.💭 Brändi