Verkkosivujen perustaminen – mistä lähteä liikkeelle? 

Oletko perustanut juuri yrityksen ja pohdit verkkosivujen perustamista? Vai oletteko jo pidempään toiminut yritys, mutta teiltä puuttuu toimivat verkkosivut? Tästä blogista löydät monta vinkkiä uuden sivuston perustamiseen.

Folcanin Web Project Manager and Designer Laura Sarikka

Verkkosivut ovat nykypäivänä lähes jokaiselle yritykselle välttämättömyys pitääkseen yllä kannattavaa toimintaa ja pysyäkseen mukana kilpailullisilla markkinoilla. Verkkosivut antavat yritykselle näkyvyyttä verkossa, lisäävät yrityksen luotettavuutta, mahdollistavat helpon yhteydenoton sekä toimivat tehokkaana markkinointikanavana. Ne ovat digitaalisen markkinoinnin perusta. Hyvin suunnitellut verkkosivut ovat käyttäjäystävälliset, informatiiviset ja visuaalisesti houkuttelevat.    

Tulemme tässä blogissa käsittelemään verkkosivujen perustamiseen liittyviä perusasioita, pureudumme muun muassa seuraaviin aihealueisiin: 

  • Miksi verkkosivut ovat olennaiset yrityksesi toiminnan kannalta? 
  • Miten verkkosivut perustetaan ja mitä tulisi ottaa huomioon?  
  • Itsetehdyt vai ulkoistetut verkkosivut?  
  • Mitä verkkosivujen perustaminen maksaa? 

Miksi verkkosivut ovat olennaiset yrityksesi toiminnan kannalta?

Verkkosivujen perustaminen tuo oikein tehtynä suuria hyötyjä yrityksen toiminnalle. Hyötyjä on monenlaisia ja olemme alla luetelleet syitä, miksi yritykselläsi tulisi olla verkkosivut. Verkkosivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin perusta, jotka ovat avainasemassa liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisessa ja skaalautuvat liiketoiminnan muuttuvien tarpeiden mukaisesti 

  • Verkkosivut mahdollistavat näkyvyyden verkossa. Potentiaaliset asiakkaat voivat etsiä tarjoamiasi palveluita tai tuotteita hakukoneiden, kuten Googlen avulla. Verkkosivut mahdollistavat näkyvyytesi näissä hakukonetuloksissa. Yrityksen verkkosivut ovat siis yksi tehokkaimmista keinoista lisätä näkyvyyttä verkossa ja saada tätä kautta uusia asiakkaita. 
  • Verkkosivut lisäävät luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Ihmiset asioivat entistä enemmän verkossa ja iso osa kuluttajista odottaa löytävänsä kaiken tarvitsemansa tiedon helposti ja nopeasti verkosta. Jos yrityksellä ei ole verkkosivuja, vaikuttaa se merkittävästi mielikuvaan yrityksestä ja yrityksen luotettavuuteen. Toisin sanoen verkkosivut antavat yrityksestä ammattimaisemman ja luotettavamman kuvan.  
  • Verkkosivut helpottavat asiakaspalvelua. Verkkosivut mahdollistavat asiakkaille helpon tavan ottaa yhteyttä yritykseen ja verkkosivujen avulla yrityksenne on asiakkaiden tavoitettavissa ympäri vuorokauden riippumatta paikasta tai käytetystä laitteesta.
  • Verkkosivut toimivat tehokkaana markkinointikanavana ja mahdollistavat tuotteiden ja palveluiden myynnin verkossa. Verkkosivujen avulla voit helposti markkinoida yritystäsi ja edistää myyntiäsi esimerkiksi verkkokaupan avulla. Verkkosivut voivat olla monelle asiakkaalle ensimmäinen kontakti yritykseesi ja verkkosivuja voidaan hyödyntää osana brändin rakentamista.
  • Verkkosivut lisäävät yrityksen kilpailukykyä. Jos alalla olevat kilpailijanne omaavat jo näyttävät ja tehokkaat verkkosivut, on teidänkin syytä lähteä panostamaan verkkosivuihin pysyäksenne kilpailukykyisenä markkinoilla.

Miten verkkosivut perustetaan ja mitä tulisi ottaa huomioon?

Verkkosivujen perustaminen saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja työläältä. Sivuston rakentamiseen on olemassa erilaisia alustoja, kuten Webnode, Weebly ja monelle tuttu WordPress. Vaikka  nämä alustat vaikuttavat suhteellisen helppokäyttöisiltä, vaatii niiden opettelu ja työstäminen kuitenkin aikaa ja osaamista. Useat yritykset ovat tästä syystä ulkoistaneet verkkosivuston luomisen ja ylläpidon ammattilaisille. Seuraavaksi käymme läpi kohta kohdalta, miten verkkosivujen perustaminen tapahtuu käytännössä ja minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon. 

Verkkosivuston toteutuksen eri vaiheet
Verkkosivuprojektin eri vaiheet.

1. Tavoitteiden määrittäminen

Ennen verkkosivuston toteutusta tulisi miettiä, miksi verkkosivut perustetaan ja mitä niillä tavoitellaan. Esimerkiksi tulee miettiä, että onko tavoitteena brändin vahvistaminen, konkreettisesti tuotteen tai palvelun myyminen verkossa, asiakkaan rekisteröityminen vai tarjouspyyntöjen jättäminen. Tavoitteiden määrittämisen pohjalta on myös helpompi lähteä luomaan sivuston rakennetta ja sisältöä. 

2. Verkkotunnuksen valitseminen ja ostaminen

Verkkotunnuksella eli domainilla tarkoitetaan sivuston nimeä verkossa (esimerkiksi www.folcan.fi). Verkkotunnuksen valinnalla on vaikutusta siihen, miten ihmiset löytävät sivustosi hakukoneiden kautta. Domainin valinnassa kannattaa kiinnittää huomioita muun muassa siihen, että se on brändisi mukainen sekä lyhyt ja ytimekäs, jotta se on helppo muistaa ja mainostaa.

Verkkotunnuksen ideointiin on olemassa työkaluja helpottamaan verkkotunnuksen valintaa. Verkkotunnuksen valintaa vaikeuttaa kuitenkin se, että ideoimasi nimi saattaa olla jo varattu eli jonkun muun käytössä. Tästä syystä domain kannattaa varata aikaisessa vaiheessa, vaikka verkkosivujen rakentamista ei olisi vielä päästy aloittamaan. Verkkotunnuksen voi ostaa esimerkiksi seuraavilta sivustoilta: Hostingpalvelu.fi, Zoner.fi tai Domainhotelli.fi. 

3. Webhotellin valitseminen ja ostaminen

Webhotelli on palvelin, joka isännöi verkkosivustoasi ja mahdollistaa sen saatavuuden verkossa. Webhotellia varten tarvitaan erillinen hostaajan tarjoama käyttäjätili ja palvelintila. Suosittuja webhotelleja ovat esimerkiksi Zoner, Bluehost ja SiteGround 

Voit vertailla eri webhotellien ominaisuuksia ja hintoja ennen päätöksen tekemistä. Webhotellin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa hintaan, tilan määrään sekä palveluiden laatuun. Suomalaiset webhotellit toimivat hyvin Suomen markkinoilla, mutta ovat hitaammat Suomen ulkopuolella. Eli jos pyrit tavoittamaan asiakkaita kansainvälisesti, kannattaa tutustua muihinkin kuin suomalaisiin tarjoajiin.  

4. Sivuston ulkoasun ja rakenteen suunnittelu

Sivuston ulkoasun kannalta on tärkeää, että ne ovat yrityksenne brändin näköiset ja tukevat näin haluttua brändimielikuvaa. Käyttäjät muodostavat ensivaikutelman yrityksestänne ja sivusta jo ensimmäisten sekuntien aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että visuaalisesti hyvän näköiset sivut edistävät käyttäjäkokemusta ja antavat hyvän ensivaikutelman yrityksestäsi. Tärkeintä on kuitenkin kokonaisuus ja se, että sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen. Jos sivustolla vieraileva henkilö joutuu käyttämään aikaa sivuston opetteluun tai käyttäjä ei löydä vaivattomasti etsimäänsä tietoa, hän todennäköisesti siirtyy kilpailijoidesi sivuille.  

Verkkosivuvierailijoiden ei tulisi joutua etsimään tietoa palvelustasi tai esimerkiksi yhteystietoja, vaan sinun tulisi tarjota tämä tieto potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisimman helposti. Yhteydenottoa voi helpottaa tarjoamalla valmiin yhteydenottolomakkeen, johon asiakas voi nopeasti syöttää omat yhteystietonsa ja jättää viestin. Lisäksi verkkosivut mahdollistavat myös ns. anonyymin kontaktoinnin vaivattomasti chat-palvelun kautta. 

Monet alustat, kuten WordPress tai Wix tarjoavat valmiita hyvännäköisiä teemoja, joita voi hyödyntää verkkosivujen ulkoasun määrittelyssä. Teemoja voi joutua kuitenkin räätälöimään paljonkin, jos tavoitteenasi on tehdä brändisi näköiset ja ainutlaatuiset sivut. Monet palkkaavat tästä syystä erikseen graafikon suunnittelemaan verkkosivujen ulkoasun. Me Folcanilla tarjoamme asiakkaillemme myös verkkosivujen ulkoasun suunnittelua.  

Haluatko keskustella lisää verkkosivuston ulkoasusta?

5. Laadukkaan ja oikeanlaisen sisällön luominen

Oikeanlaisen sisällön merkitys osana verkkosivujen toimivuutta on olennainen osa verkkosivuston toteutusta. Sisällön avulla voidaan ensinnäkin kasvattaa sivuston näkyvyyttä ja toisaalta laadukas sisältö saa käyttäjät viihtymään sivustollasi ja todennäköisesti palaamaan sivustollesi myös uudelleen. Sisällön tulisi olla informatiivista ja selkeää. Lisäksi sen tulisi vastata kohdeyleisön tarpeisiin ja kysymyksiin. Laadukas ja säännöllinen sisällöntuotanto vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin eli siihen miten korkealle sivustosi sijoituu hakukoneissa. Tämän tueksi verkkosivuprojektin alussa on hyvä toteuttaa hakusanatutkimus, jonka data ohjaa sisällön suunnittelua alusta asti. 

Jatkuvasti kehittyvä tekoäly tarjoaa sisällöntuotantoon toimivia ratkaisuja, jotka voivat nopeuttaa oikeanlaisen sisällön ideointia ja tuotantoa. Lue lisää tekoälyn hyödyntämisestä sisällön tuotannosta ja sen mahdollisuuksista aiemmasta blogitekstissämme.  

Jos itsellä ei ole resursseja tai osaamista tuottaa sisältöä, kannatta harkita sen ulkoistamista. Me Folcanilla toimimme asiakkaiden kumppanina myös sisällöntuotannon osalta.

6. Sivuston toteuttaminen, testaaminen ja julkaiseminen

Sivuston oikeanlainen toteutus ja tekninen toimivuus on luonnollisesti tärkeä osa verkkosivuprojektia. Suuret panostukset näyttävään ulkoasuun valuvat hukkaan, jos sivuston tekninen puoli ei toimi. Sivuston tulisi latautua nopeasti ja olla yhteensopiva eri selainten ja laitteiden kanssa. Ennen julkaisua tulisi varmistaa, toimiiko verkkosivut moitteettomasti eri selaimilla ja laitteilla. Lisäksi olisi hyvä varmistaa toimiiko esimerkiksi lomakkeiden täyttö ja ajanvaraus suunnitellusti. Folcanin toteuttamien verkkosivuprojektien viimeinen vaihe ennen julkaisua onkin tästä syystä aina sivuston testaaminen, jolloin sekä Folcanin tiimi että asiakkaan tiimi pääsevät testaamaan valmista sivustoa ja määrittelemään tarvittavat viimeiset muutokset. 

Teknisen toimivuuden lisäksi on hyvä huomioida sivuston turvallisuus. Tätä varten sivustolle kannattaa asentaa SSL-sertifikaatti, joka muodostaa salatun tiedonsiirron verkkosivuston ja sen käyttäjien välille. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se siis estää mahdollisia hakkereita lukemasta sivuston ja sen käyttäjien välillä liikkuvaa dataa. SLL-sertifikaatti auttaa myös positiivisesti Googlen hakukonenäkyvyyteen. Lue lisää verkkosivujen tietoturvasta täältä. 

7. Sivuston päivittäminen ja ylläpito

Monesti ajatellaan, että verkkosivuston julkaisemisen jälkeen voidaan niiden antaa olla ja elää itsekseen. Verkkosivut vaativat kuitenkin jatkuvaa ylläpitoa ja huoltoa, jotta ne pysyvät ajan tasalla, toimivat tehokkaasti ja ovat turvalliset. Yrityksessä tulisi siis sopia siitä kuka vastaa sivuston ylläpidosta. Toinen vaihtoehto on ulkoistaa ylläpito ammattilaisille. Mikäli omassa organisaatiossa ei ole osaamista tai aikaa ylläpitoon, tulisi se ulkoistaa ammattilaiselle, joka osaa asianmukaisesti huolehtia tarvittavista päivityksistä, varmuuskopioista ja tietoturvasta. 

Lisäksi säännöllinen ja laadukas sisällöntuotanto on tärkeää, koska se parantaa näkyvyyttä hakukoneissa. Sisällöntuotannon tulee olla säännöllistä, ajantasaista ja kiinnostavaa, jotta käyttäjät palaavat sivustollesi uudestaan ja uudestaan.  

8. Markkinointi ja tavoitteiden seuraaminen

Verkkosivuston luomisen ja julkaisemisen jälkeen tulisi sivustolle saada laadukasta liikennettä, jolla on potentiaalia konvertoitua eli esimerkiksi jättää tarjouspyyntö. Sivuston näkyvyyttä ja kävijämäärää voidaan parantaa esimerkiksi hakukoneoptimoinnin ja maksullisen mainonnan (kuten Google- ja some-mainonnan) avulla. Voit lukea täältä lisää erilaisista digitaalisen markkinoinnin keinoista, joilla voisit houkutella sivustollesi lisää liikennettä. 

Verkkosivujen osalta tulisi laatia mitattavia tavoitteita, jotta sivustosta saataisiin mahdollisimman suuri hyöty. Esimerkiksi Google Analytics -työkalun avulla pystytään tehokkaasti seuraamaan kävijöiden toimintaa, kuten sitä mitä he sivustolla tekevät ja kauanko he käyttävät aikaa sivustollasi. Kerätyn datan avulla voidaan kehittää sivustoa oikeaan suuntaan. 

Tarvitsetko apua verkkosivuprojektissa?

Itse tehdyt vai ulkoistetut verkkosivut?

Verkkosivuston rakentaminen on mahdollista toteuttaa itse ja itse tehtynäkin on mahdollista saada hyvännäköiset sivut. Verkkosivuston tekeminen vaatii kuitenkin aikaa, kärsivällisyyttä, sitoutumista sekä osaamista. Tästä syystä monet yritykset ulkoistavat verkkosivuston toteuttamisen ja ylläpidon ammattilaisten käsiin. Jos pohtii kannattaako verkkosivut tehdä itse vai olisiko järkevämpää ulkoistaa osaaville ammattilaisille, on hyvä miettiä mm. seuraavia asioita:  

  • Budjetti. Itse tehtynä voit saada verkkosivut halvemmalla, mutta laatu ei ole välttämättä yhtä hyvää kuin ammattilaisen tekemillä sivuilla olisi. Ammattilaisten tekemät sivut saattavat siis pitkällä tähtäimellä tulla jopa halvemmiksi, koska ne tehdään kerralla kunnolla.
  • Aika. Verkkosivuston tekeminen vie ammattilaisiltakin paljon aikaa riippuen verkkosivujesi rakenteesta, teknisestä toteutuksesta ja laajuudesta. Lisäksi ulkoasun määrittämiseen menee oma aikansa, jos haluaa selvästi erottuvan ja brändi-ilmeen mukaisen sivuston. Ulkoistamisen avulla voit keskittyä omaan ydinliiketoimintaasi, etkä joudu käyttämään aikaasi esimerkiksi verkkosivuston rakentamisen ja ylläpidon opetteluun tai visuaalisen ilmeen hiomiseen.  
  • Osaaminen.  Verkkosivuston toteuttaminen, ylläpito ja markkinointi vaatii ajan ja rahan lisäksi osaamista. Verkkosivustolla tulee huomioida nimittäin paljon muutakin kuin pelkkä sivusto. On tärkeää miettiä valmiiksi houkuttelevat sisällöt, valmiit ostopolut ja verkkosivuston toimiminen osana markkinoinnin kokonaisuutta. Lisäksi verkkosivuilla on tärkeää huomioida tietoturva. Oikein valittu ammattilainen osaa huomioida kaiken tämän.  

Lopullinen päätös siitä kuka tekee sivustosi, riippuu siis omista tarpeistasi, budjetista ja osaamisestasi. On myös mahdollista ulkoistaa vain jokin osa verkkosivuprojektistasi, esimeriksi pelkkä brändi-ilmeen suunnittelu tai vain tekninen toteutus ja tämän jälkeen edetä itsenäisesti.  

Verkkosivujen budjetointi

Verkkosivuston budjetointi on tärkeä osa projektin suunnittelua. Sivuston kokonaiskustannukset riippuvat monista tekijöistä, kuten sivuston monimutkaisuudesta ja tarvittavien ominaisuuksien määrästä. Lisäksi hintaan vaikuttaa myös se, kuka sivuston toteuttaa eli tehdäänkö ne itse vai päätetäänkö ne ulkoistaa.  

Yksinkertaiset verkkosivut sisältävät yleensä vain muutaman sivupohjan, kuten etusivun, palvelusivun yhteydenottolomakkeen ja jonkinlaisen esittelysivun yrityksestäsi. Monimutkaisemmat verkkosivuprojektit vaativat enemmän aikaa ja resursseja. Esimerkkejä tällaisista projekteista ovat verkkokaupat tai laajat yrityssivustot, jotka sisältävät paljon erilaisia ominaisuuksia ja integraatioita.  

Verkkosivuprojekti on järkevää aloittaa kartoittamalla tilanne ja  kokonaisuus ammattilaisen kanssa ja täten määrittää tarkempi budjetti verkkosivuprojektille. Me Folcanilla teemme aina sinulle sopivan ehdotuksen, ottaen huomioon yrityksesi resurssit ja tavoitteet. Verkkosivut kustantavat keskimäärin noin 2 500-4 500 euroa, ja teknisesti monimutkaisemmat tai kokonaisvaltaisemmat kokonaisuudet siitä ylöspäin. 

Tarvitsetko apua tilanteesi kartoittamiseen?

Yhteenveto

Verkkosivusto on nykypäivänä välttämättömyys lähes jokaiselle yritykselle.  Verkkosivut lisäävät oikein toteutettuna yrityksen näkyvyyttä ja uskottavuutta, helpottavat kommunikointia asiakkaiden kanssa, toimivat tehokkaana markkinointikanavana ja lisäävät yrityksen kilpailukykyä. Verkkosivuston perustaminen sisältää useita eri vaiheita, jotka tulisi huomioida projektissa. Ennen verkkosivuston perustamista olisi tärkeä määrittää verkkosivujen tarkoitus ja tavoitteet. Lisäksi on tärkeää ymmärtää, että verkkosivut vaativat jatkuvaa päivitystä ja ylläpitoa eli verkkosivuprojekti ei pääty verkkosivuston luomiseen ja julkaisemiseen. Mitattavien tavoitteiden ja seurantatyökalujen avulla verkkosivustoa voidaan kehittää jatkuvasti eteenpäin.   

Verkkosivujen perustaminen vaatii osaamista, sitoutumista ja kärsivällisyyttä. Yrityksen tavoitteet, oma osaaminen, aika ja budjetti määrittävät sen kannattaako yrityksen rakentaa itse verkkosivut vai kannattaako projekti ulkoistaa ammattilaisten käsiin. Ulkopuolinen ammattilainen voi auttaa yritystä suunnittelemaan räätälöidyt ja brändi-ilmeen mukaiset verkkosivut, joissa on huomioitu kokonaisuus eli esimerkiksi myös muut markkinoinnin osa-alueet ja potentiaalisten asiakkaiden ostopolku. Ulkoistamisen avulla yritys säästää aikaa ja voi keskittyä ydinliiketoimintaan sekä toisaalta ammattilaisen tekemä sivusto on laadukas ja turvallinen.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Google SGE – Googlen generatiivinen tekoäly tulee

Sisällysluettelo Lisää luettavaa Googlen jatkuva sitoutuminen innovaatioiden kehittämiseen on jälleen kerran nähtävissä heidän uusimmassa työkaluominaisuudessaan, Google SGE:ssä (Search Generative Experience eli generatiivinen tekoäly hakutulosten tuottamisessa). Tässä

Lue tästä