Web-analytiikka -
Kävijäseurannan hyödyt

Web-analytiikka: Mitä yritykseni hyötyy siitä? Tässä blogissa avaamme web-analytiikan eli kävijäseurannan hyötyjä yritykselle.

Mitä on web-analytiikka? Miksi sitä kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

Tiedätkö sinä, kuinka paljon kävijöitä vieraili sivuillasi viime kuussa? Mistä sivuillesi tulee eniten liikennettä? Tuottavatko digimarkkinoinnin toimenpiteet haluttuja tuloksia? Web-analytiikka antaa sinulle vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin. Analytiikan avulla saat tarkkaa tietoa markkinointisi kannattavuudesta ja toimivuudesta.

Datan keräämisestä sen hyödyntämiseen

Ennen markkinoinnin tuloksia oli haastavaa mitata, mutta ei enää nykypäivänä. Web-analytiikka eli verkkosivujen kävijäseuranta mittaa sitä, mitä kävijät tekevät sivustolla ja mistä kanavista kävijät saapuvat sivustolle (esim. sosiaalisen median kanavat). Analytiikan avulla saadaan tärkeää tietoa mm. yksittäisten kävijöiden määrästä, vierailujen kestoista, asetetuista konversioista ja suosituimmista sivuista. Web-analytiikka on myös helppo tapa selvittää esimerkiksi, mitkä markkinoinnin toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät. Jos tietty sosiaalisen median postaus tuo suuren määrän kävijöitä sivulle, mutta suurin osa näistä poistuu sivulta muutamassa sekunnissa, on syytä miettiä vastaako postauksen sisältö sivuston sisältöä.

Tiedon keräämiseen voidaan käyttää eri työkaluja, joista Google Analytics on käytetyin. Pelkkä tiedon kerääminen ei kuitenkaan itsessään hyödytä vielä yritystä. Tehokkaan verkkosivujen kävijäseurannan ydin on pikemminkin hankitun tiedon hyödyntämisessä. Tutustu Google Analyticsin perusteisiin.

Verkkosivujen kävijäseurannan hyödyt

Mihin voin hyödyntää keräämääni dataa verkkosivuilta? Mitkä ovat sen hyödyt yritykselleni?

Mahdollista markkinoinnin mitattavuus

Saat jatkuvasti ajantasaista dataa verkkosivujesi toiminnasta. Tiedät, kuinka sivustosi toimii ja sen avulla voit ohjata markkinointiasi kannattavammaksi ja tehokkaammaksi. 

Seuraa yrityksellesi kriittisiä mittareita

Konversiot ja tavoitteet voidaan räätälöidä sinun yrityksesi tarpeisiisi. Se auttaa sinua seuraamaan juuri sinun liiketoiminnallesi kriittisiä mittareita ja tekijöitä. 

Hyödynnä markkinoinnin kehittämisen suunnannäyttäjä

Mitä voi mitata, sitä voi kehittää. Keräämällä tietoa ja mittaamalla liiketoimintasi kannalta olennaisimpia tekijöitä, voit kehittää markkinointiasi, niin että se tuottaa suurimman mahdollisen hyödyn yrityksellesi.  

Saat vastauksia eri toimenpiteiden kannattavuuteen

Ennen markkinoinnin toimenpiteitä tehtäessä oli vaikea eritellä, mikä toiminto oli kannattava ja mikä kannattamaton. Kun sinulla on analytiikka tukenasi, voitestata eri käytäntöjä ja tehdä päätökset lukujen pohjalta. Luvut kertovat sinulle tarkalleen, mikä ei toimi ja mihin kannattaa sijoittaa.

Vältä turhaa arvailua

Jokaisella meillä on oma mielipide markkinoinnin vaikuttavuudesta, mutta data ja tieto luovat varmuutta. Mittaamalla ja analysoimalla lukuja saat selville oikeasti kannattavimman vaihtoehdon. 

Jos yrityksestäsi ei löydy osaamista web-analytiikasta, suosittelemme pyytämään ammattilaisen apua, jotta yrityksesi saa aidosti kaiken hyödyn irti kävijäseurannasta. Parhaimmassa tapauksessa yrityksesi myynnin tulokset paranevat, markkinoinnin työtehtävät kirkastuvat ja liiketoimintasi kehittyy.

Me Folcanilla olemme mm. erikoistuneet verkkosivujen datan hyödyntämiseen. Autamme sinua hyödyntämään web-analytiikkaa markkinoinnin suunnittelemisessa ja kehittämisessä. Tarjoamme konsultaatiota, koulutukset sekä kuukausittaisen selkeäkielisen analytiikkaraportin. Raportti sisältää sivustosi tärkeimmät mittarit ja sanallisen yhteenvedon luvuista. Tärkeimmät mittarit määritetään yhdessä asiakkaan kanssa. Raportin tavoitteena on selkeyttää datan tulkitsemista. Se toimitetaan sinulle PDF-muodossa, jotta sinun on helppo jakaa se organisaatiosi sisällä. Lue lisää Verkkosivujen ylläpidosta.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista