Perusta WordPress-blogi
- 6 kohtaa, joiden avulla onnistut

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, minkä vuoksi useat pitävät sitä myös parhaana blogialustana. WordPress-blogin perustaminen omalle domainillesi ja omaan webhotelliin varmistaa, että omistat blogisi materiaalin. Lisäksi WordPress-blogia on helppo skaalata blogin kehityksen mukana.  

Mistä lähteä liikkeelle, kun haluat perustaa WordPress-blogin?

Tässä blogissa käymme läpi kuusi kohtaa, joita seuraamalla onnistut perustamaan WordPress-blogin ja ohjaamaan uusia lukijoita blogiisi.  

6 kohtaa onnistumiseen

Ennen kuin mennään syvemmälle asiaan, on hyvä vielä nostaa esille wordpress.org:n ja wordpress.com:n erot.

WordPress.com on WordPressistä riisutumpi ympäristö, joka sopii monelle bloggaajalle. WordPress.com on täysin ilmainen, mutta voit hyödyntää vain rajallista määrää teemoja ja lisäosia. Sinun on mahdollista lisämaksulla käyttää omaa domainiasi blogisi osoitteena, mutta et voi asentaa wordpress.comia webhotelliin. Tämä tarkoittaa sitä, ettet voi omistaa kaikkea blogisi dataa.

WordPress.org on maailman käytetyin avoimen lähdekoodin sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä. Sen käyttäminen vaatii oman webhotellin, johon wordpress.org asennetaan. WordPress.org on kustomoitavissa ja skaalattavissa, sillä sieltä löytyy tuhansia teemoja ja lisäosia. Tässä blogissa keskitymme pääsiassa blogin perustamiseen wordpress.orgiin. 

1. Varaa domain eli verkkotunnus sekä osta WordPressille sopiva webhotellipaketti

Jotta pääset alkuun blogisi perustamisessa, tulee sinun varata blogillesi domain. Voit tutustua vapaisiin domaineihin esimerkiksi Suomen Hostingpalvelun verkkosivuilla.

Valittuasi domainin voit edetä webhotellin valintaan. Webhotellipalveluntarjoajia on monia kuten myös eri palvelupaketteja. Me suosittelemme sinua valitsemaan WordPress-sivustoille tarkoitetun webhotellin, joka on suunniteltu WordPress-blogien ja –sivustojen ylläpitoon. Lisäksi tilatessasi WordPress-webhotellin, esiasennetaan WordPress sinulle jo valmiiksi – näin sinun tarvitse huolehtia sen asennuksesta ja pääset suoraan WordPress-blogisi kimppuun.  

2. Valitse WordPress-blogiisi sopiva teema ja muokkaa se sinulle sopivaksi

Mitä tehdä seuraavaksi, kun WordPress on asennettu? Seuraavana tehtävänäsi on valita blogillesi sopiva teema. WordPress-teemoja on tuhansia, mikä ei ainakaan auta valinnassa. Suosittuja WordPress-teemoja ovat muun muassa Divi, Astra, GeneratePress ja OceanWP.  

Sinulle sopivan teeman voit valita kohdasta Ulkoasu -> Teemat -> Lisää uusi teema. Haluamasi teeman saat käyttöösi valitsemalla kyseisen teeman kohdalta Asenna -> Ota käyttöön.

Teeman asentamisen jälkeen, voit muokata blogisi ulkoasusta persoonallisemman Mukauta-työkalun avulla. Löydät sen kohdasta Ulkoasu -> Mukauta. Mukautettavien ominaisuuksien määrä riippuu teemasta ja sen ominaisuuksista. Mukautettavia ominaisuuksia ovat yleensä värit, fontit ja sivun asettelu. 
Jos haluat kustomoida blogisi ulkoasua sivustoeditorin avulla, suosittelemme valitsemaan mahdollisimman kevyen teeman. Suosittuja sivustoeditoreita ovat muun muassa Elementor / Elementor Pro ja Divi. Sivustoeditoreilla voit luoda täysin kustomoituja sivupohjia visuaalisen editorin avulla.

3. Valitse tarvittavat lisäosat, jotta toiminnallisuudet vastaavat tarpeitasi

WordPress tarjoaa kymmeniä tuhansia lisäosia, joiden avulla voit lisätä uusia ominaisuuksia blogiisi. WordPress-lisäosa on laajennus, jonka avulla saat käyttöösi erilaisia toimintoja verkkosivuillesi. Lisäosa voi toimia kahdella tavalla: se voi joko laajentaa jo olemassa olevia toimintoja tai lisätä täysin uusia ominaisuuksia, kuten kyselylomakkeen tai tarjouslaskurin. Myös edellisessä kohdassa mainitsevani sivustoeditorit ovat lisäosia. Lisäosat antavat mahdollisuuden lisätä ominaisuuksia tietämättä yhtään koodiriviä.

Osa lisäosista on maksullisia ja osa taas ilmaisia – toiset lisäosat ovat myös parempia kuin toiset. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei hinta välttämättä kerro lisäosan laadusta. Kaikki lisäosat eivät myöskään toimi keskenään ja pahimmassa tapauksessa lisäosa saattaa rikkoa WordPress-blogin tai aiheuttaa tietoturva-aukkoja. Tämän vuoksi sinun kannattaa katsoa esimerkiksi lisäosan latausmääriä, arvosteluja ja yhteensopivuutta käyttämäsi teeman kanssa. Sen lisäksi sinun tulee huolehtia lisäosien säännöllisestä päivittämisestä, arvioida kriittisesti lisäosan tarpeellisuutta ennen sen käyttöönottoa ja poistaa tarpeettomat lisäosat. Lisäosia ei siis kannata ladata sivustolle liikaa.

WordPress-blogin kannalta hyödyllisiä lisäosia ovat muun muassa hakukoneoptimointia eli SEO:a tukevat lisäosat sekä kävijäseuranta. Voit asentaa lisäosia WordPressin hallintanäkymästä kohdasta Lisäosat -> Lisää uusi. Valitsemasi lisäosat saat otettua käyttöön valitsemalla lisäosan kohdalta Asenna -> Ota käyttöön.

Voit lukea lisää lisäosista ja siitä, mitä lisäosia sinun voisi olla hyödyllistä käyttää WordPress-designerimme kirjoituksesta “Mitä WordPress-lisäosia sinulla pitäisi olla verkkosivuilla 2021?”. 

4. Tee avainsanatutkimus ja sisältösuunnitelma

Kun tuotat sisältöä, haluat varmaankin, että sitä myös luetaan. Mitä paremmin blogisi on hakukoneoptimoitu, sitä helpommin voit saada lisää lukijoita blogillesi. Jotta saat ohjattua lukijoita aktiivisesti blogiisi, suosittelemme aloittamaan avainsanatutkimuksella ja sisältösuunnitelman rakentamisella.

Avainsanatutkimus on prosessi, jolla etsitään ja analysoidaan hakutermejä, joita ihmiset käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista (pääosin Googlesta). Avainsanatutkimuksen ideana ei suinkaan ole vain löytää kohderyhmällesi suotuisia hakutermejä, vaan ymmärtää, mitkä aihealueet kiinnostavat heitä ja kuinka suosittuja nämä aihealueet ovat yleisesti. Tutkimalla avainsanoja, jotka saavat paljon hakuja tietyllä aikavälillä, voit tunnistaa ja lajitella sisältösi aiheisiin, joiden ympärille haluat rakentaa sisältöä. Pystyt näin hyödyntämään oikeita aihealueita avainsanojen etsinnässä ja niiden priorisoinnissa. 
Avainsanoja tutkittaessa kannattaa analysoida niiden suosiota, hakuvolyymiä ja hakutarkoitusta. Hakutarkoitusta voit tutkia tarkastelemalla Googlen ensimmäisen sivun hakutuloksia.

Näiden tietojen avulla pystyt valitsemaan potentiaalisimmat hakutermit ja tiedostamaan kohderyhmällesi tärkeimmät aihealueet juuri nyt. 
Jos haluat tietää, kuinka voit tehdä avainsanatutkimuksen, lue Rasmuksen blogi aiheesta.

5. Aloita sisällön tuottaminen

Koottuasi sisältösuunnitelman, on aika aloittaa WordPress-blogin sisällön tuottaminen ja julkaiseminen. Uusia blogitekstejä saat luotua kohdasta Artikkelit -> Lisää uusi. 

Lisää artikkeliin sopiva otsikko, teksti ja artikkelikuva. WordPress luo oletuksena URL-osoitteen annetun otsikon pohjalta, mutta voit tarvittaessa muokata URL-osoitetta erikseen. Esimerkiksi, jos blogisi otsikko on pitkä, on URL-osoitetta suositeltavaa lyhentää. 
Voit myös luoda kategorioita ja avainsanoja, joiden avulla kävijöiden on helppo navigoida blogissasi.

Muista lisätä kirjoitukseesi myös kuvia. Kuvat auttavat lukijaa hahmottamaan ja sisäistämään sisältöä paremmin. WordPressin vimpainten avulla, saat lisättyä kuvia tai videota sisältöösi mihin kohtaan tahansa.

Lisäksi kirjoita blogitekstillesi sopiva Googlessa näkyvä otsikko ja teksti eli title ja metakuvaus. Lopuksi tarkista kokonaisuus ja paina “Julkaise”. Sinun on myös mahdollista ajastaa artikkelisi julkaisu myöhemmälle.  

6. Seuraa WordPress-blogisi kehitystä

Nyt, kun olet saanut julkaistua kirjoituksia, on aika aloittaa tulosten seuraaminen. 
Seuraamisen kohteita voivat olla esimerkiksi seuraavat: kävijämäärä, kävijätyyppi, vierailussa käytettävät laitteet ja kävijän sijainti. Toisaalta sinua kiinnostaa varmasti myös muun muassa: liikenteen lähde, suosituimmat laskeutumissivut, käyttäjän keskimääräisesti vierailemien sivujen lukumäärä, sivulla vietetty aika ja sivun katselukerrat.

Voit tutustua Google Analyticsin perusteisiin blogistamme.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

WordPress-blogi – yhteenveto

WordPress.org on maailman suosituin avoimen lähdekoodin sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä, minkä vuoksi useat pitävät sitä myös parhaana blogialustana. WordPress-blogin perustaminen omaan webhotelliin varmistaa, että omistat blogisi datan ja materiaalin. 

Lisäksi WordPress-blogia on helppo skaalata blogin kehityksen mukana, sillä se sopii myös verkkosivualustaksi. Esimerkiksi verkkokaupan lisääminen WordPress-blogiin on mahdollista.  

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Digital Marketing trainee

REKRY – Digital Marketing Trainee Työnkuvasi Tässä työssä pääset toteuttamaan mielenkiintoisten asiakasyritystemme kasvumarkkinointia yhdessä asiantuntijoidemme kanssa ja samalla haastamaan itseäsi monipuolisesti. Työpäiväsi koostuvat pääsääntöisesti asiakkaidemme

Lue lisää »