Yrityksen brändäys sosiaalisessa mediassa

Brändäys ei automaattisesti ole sitä, mitä kerrot yrityksesi olevan. Sen sijaan yrityksen brändäys on työskentelyä ja päätöksiä, jotka tukevat yrityksestäsi kehittyvän halutun mielikuvan syntymistä.💭 

Brändi on kuin yrityksen maine. Se on mielikuva, joka asuu ihmisten ajatuksissa. Yrityksen brändi syntyy kokemuksista ja tunteista, joita yrityksen kohtaava ihminen kokee kaikissa kohtaamispisteissä aina sosiaalisen median kanavista verkkosivuille ja sieltä asiakaspalveluun. 

Tämä maine voi myös syntyä osalle ihmisistä pelkästään kuulopuheiden perusteella – muiden ihmisten kokemuksista ja mielipiteistä. Brändi siis syntyy, rakensit sitä tai et. Panostamalla brändäykseen voit vaikuttaa siihen, että brändimielikuvasta kehittyy positiivinen. 

Mutta mitä keinoja yrityksellä on hoitaa brändäys sosiaalisessa mediassa? Kurkataanpa niitä hieman tarkemmin. 

Yrityksen brändäyksen vaihe, jota kenenkään ei kannata ohittaa

Kun haluat brändätä yrityksesi vahvasti somessa (tai ylipäätään missä tahansa), on erittäin tärkeää, että sinä tiedät yrityksestäsi mahdollisimman paljon. Jos ulkoistat yrityksen brändin rakentamisen, on äärettömän tärkeää, että annat riittävästi tietoa brändäystä hoitavalle tiimille. 

Koska brändi on mielikuva, on mietittävä, miten luodaan selkeä mielikuva, joka vastaa myös todellisuutta.  

Selkeytä ainakin seuraavat asiat, jotta yrityksen brändäys sosiaalisessa mediassa olisi helpompaa:

  • Mitä yritys tekee? Mitä varten se on olemassa?
  • Mitä yritys tavoittelee tai haluaa saavuttaa tulevaisuudessa? 
  • Mitä yritys lupaa asiakkailleen? Miten lupaus perustellaan? Esimerkiksi näin: ”Hoidamme [mitä: lupaus], sillä meillä on käytössämme [jotain, jonka avulla lupaus saavutetaan: peruste].” 
  • Mitä tunteita haluat herättää? 
  • Mitä haluat viestiä? Mikä on pääviestisi? 
  • Miten yritys erottuu kilpailijoista? 

Yllä olevat asiat eivät ole tärkeitä pelkästään yrityksen somebrändin kannalta, vaan auttavat sinua kokonaisvaltaisesti brändin rakentamisessa. Niiden miettimiseen kannattaa käyttää aikaa ja ne kannattaa koostaa brändikirjaan. 

Kenet haluat tavoittaa brändäyksellä sosiaalisessa mediassa?

Mieti yrityksesi tavoitteiden pohjalta, mikä on se kohderyhmä, jonka haluat tavoittaa somessa. Vasta, kun olet tehnyt tämän päätöksen, olet valmis miettimään sopivaa somekanavaa. Jos tavoittelet eläkeikäisiä, ei TikTok ole todennäköisesti paras kanava yrityksen brändin rakennukseen.  

Kohderyhmän lisäksi sosiaalisen median kanavaa valitessa kannattaa miettiä myös yrityksen sisältöä, jota aiotaan julkaista:  

  • Onko käytössäsi laadukkaita ja inspiroivia kuvia? Sinun kannattaisi ehkä harkita Pinterestiä. 
  • Onko yrityksesi ajanhermoilla ja on valmis ottamaan kantaa ajankohtaisiin asioihin? Löytyisikö Twitteristä sopivaa yleisöä?
  • Onko yrityksesi keskittynyt rekrytointiin? Älä unohda LinkedIniä.

Kun suunnittelet brändäystä sosiaalisessa mediassa, punnitse kanavavalintaasi sekä kohderyhmäsi että sisältösi perusteella. Painota enemmän kohderyhmää. Jos sinulle itsellesi ei ole luontevaa tuottaa kanavalle sopivaa sisältöä, kannattaa pohtia somesisältöjen tuotannon ulkoistamista. 

Luo somestrategia ja julkaisusuunnitelma

Jotta brändäys sosiaalisessa mediassa olisi päämäärätietoista, kannattaa ennakoida sen sijaan, että yrittäisit keksiä merkityksellisiä postauksia lennosta. Somekanavan ylläpito on helpompaa ja tehokkaampaa, kun sinulla on selkeä sosiaalisen median strategia sekä julkaisusuunnitelma.  

Julkaisusuunnitelman tarkoituksena on ohjata tekemistäsi. Voit miettiä esimerkiksi toistuvan rakenteen kuukaudelle ja luoda sen pohjalta arvoa tuottavat sisällöt. Sosiaalisen median julkaisusuunnitelma auttaa tuomaan brändisi halutut viestit toistuvasti esille, mutta se ei tarkoita, ettet voisi julkaista spontaaneja ja ajankohtaisia päivityksiä. 

Onko yrityksen brändäys sosiaalisessa mediassa ajankohtainen ja haluaisit keskustella asiasta lisää?

Brändäys sosiaalisessa mediassa vahvistuu tunnistettavilla materiaaleilla

Yrityksen brändäys sosiaalisessa mediassa ei saisi olla irrallinen kokonaisuus yrityksen muusta brändäyksestä. Vahvan ja yhtenäisen brändikokemuksen kannalta on tärkeää, että mielikuva yrityksestä pysyy selkeänä kohtaamispisteestä riippumatta.  

Jos yritykselle on luotu brändikirja ja/tai graafinen ohjeistus, on kannattavaa hyödyntää sitä myös brändäyksessä sosiaalisessa mediassa. Jotta yritys olisi tunnistettava on syytä pitäytyä valitussa visuaalisessa ilmeessä, joka pitää sisällään niin typografian, värimaailman, kuvien tunnelman sekä logon käytön.  

Mutta koska brändi on myös tunteita, ei se rajoitu pelkästään visuaalisuuteen. Tekstejä tuottaessa on tärkeää pitää mielessä niin viesti, yrityksen arvot, kohderyhmä, tone of voice, kuin sosiaalisen median kanava, jolle sisältöä tuotetaan. 

Somen luonne

Sosiaalisessa mediassa kannattaa hyödyntää kanavan ominaisuutta, nimittäin sosiaalisuutta. Jos joku näkee vaivaa kommentoidakseen yrityksesi tilille, on suotavaa nähdä vähintäänkin sama vaiva ja vastata kommenttiin. Vai miltä sinusta tuntuisi, jos asioisit yrityksen toimipisteessä, jossa henkilökunta ei reagoi puheeseesi?  
 
Voit myös pohtia, miten voisit luoda yhteisöä yrityksesi brändin ympärille. Sen lisäksi, että kannustat seuraajiasi kommentoimaan, voit kehottaa heitä keskustelemaan myös keskenään. Brändäys sosiaalisessa mediassa on myös valintoja keskustelussa. Miten puhutellaan käyttäjiä, mitä sanoja käytetään, vastataanko keskusteluun omalla nimellä vai yrityksen nimimerkin takaa. 

Vinkki: Mieti ennen kuin painat ”julkaise”-painiketta

Jotta yrityksen brändäys pysyy selkeänä ja johdonmukaisena, mieti tarkkaan, mitä haluat julkaista. Mikä on oleellista ja minkälainen sisältö olisi syytä jättää pois. Kulissien takaa kuvattava materiaali on usein kiinnostavaa, mutta jos se ei enää liity yritykseen millään tavalla, on sille sopivampi julkaisu paikka henkilökohtainen sometilisi. Ennen kuin julkaiset, pohdi, onko sisältösi arvokasta seuraajallesi. Onko se esimerkiksi inspiroivaa, viihdyttävää, opettavaa tai kannustavaa? 

Voit myös pohtia, miten voisit luoda yhteisöä yrityksesi brändin ympärille. Sen lisäksi, että kannustat seuraajiasi kommentoimaan, voit kehottaa heitä keskustelemaan myös keskenään. Brändäys sosiaalisessa mediassa on myös valintoja keskustelussa. Miten puhutellaan käyttäjiä, mitä sanoja käytetään, vastataanko keskusteluun omalla nimellä vai yrityksen nimimerkin takaa. 

Yhteenveto

Yrityksen brändäys sosiaalisessa mediassa selkeytyy, kun: 

  • tunnet yrityksesi ja tiedät, mitä haluat saavuttaa ja viestiä 
  • tiedät ja tunnet tavoittelemasi kohderyhmän 
  • valitset kanavat harkiten kohderyhmän ja sisältösi perusteella 
  • toimit päämäärätietoisesti ja selkeästi: yhtenäinen visuaalisuus, pyri herättämään haluttu tunne ja pidä viestisi selkeänä, kiinnitä huomiota tone of voiceen eli yrityksen äänensävyyn
  • selvität, minkälaista somesisältöä kohderyhmäsi kaipaa ja tuotat sellaista 
  • mietit somestrategian ja luot julkaisusuunnitelman 
  • et unohda somen luonnetta, vastaa kommentteihin ja kannusta keskusteluun, rakenna yhteisöä brändisi ympärille 

Muista myös ensivaikutelma. Kun uusi ihminen päätyy yrityksesi sometilille, mikä on hänen ensivaikutelmansa, mitä tili lupaa? Tilin tulisi viestiä heti alkuun, mistä on kyse, mitä tili tarjoaa ja mitä hyötyä sitä on seurata. Lunasta lupauksesi.  

Sinua voisi kiinnostaa myös blogi brändin rakentamisesta. 

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista