Markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma voidaan termeinä sekoittaa keskenään, mutta ne eivät suinkaan ole sama asia.
Markkinointistrategia on pitkän aikavälin kokonaisvaltainen pelisuunnitelma liiketoiminnalle, minkä perustavoitteena on saavuttaa kestävä kilpailuetu ymmärtämällä asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Markkinointistrategian tulee pyöriä yrityksen arvolupauksen ympärillä ja viestiä kuluttajalle, mitä yritys edustaa sekä miten se toimii. Se kertoo muun muassa siitä minne haluat päästä, millä markkinalla ja millä kulmalla menet tälle markkinalle sekä kuinka tavoittaa kuluttajat ja tehdä heistä maksavia asiakkaita. Markkinointistrategiasi siis kertoo, mitä tavoitteita sinun tulee saavuttaa markkinoinnin toimenpiteiden avulla.
Markkinointisuunnitelmasi määrittelee puolestaan ne keinot ja aktiviteetit, jolla voit saavuttaa markkinointistrategian tavoitteet. Se on etenemissuunnitelmasi, joka ohjeistaa sinua askel askeleelta, toimenpiteestä seuraavaan.
Ihanteellisesti markkinointistrategialla tulisi siis olla pidempi elinikä kuin yksittäisillä markkinointisuunnitelmilla, sillä se sisältää arvoehdotuksia ja muita yrityksen brändin avainelementtejä, jotka pysyvät vakioina pitkällä aikavälillä. Se kattaa viestinnän isommassa kuvassa, kun taas markkinointisuunnitelmat määrittelevät tiettyjen kampanjoiden logistiset yksityiskohdat.