Affiliate-markkinointi: Mitä se on?

Verkossa toimivat yrittäjät tietävät, että aina on jotain, mitä he voisivat tehdä kasvattaakseen passiivisten rahavirtojen määrää. Affiliate-markkinointi on yksi näistä keinoista, joita voidaan hyödyntää erinomaisesti verkossa rahavirtojen kasvattamisessa, samalla tuoden asiakkaille lisää arvoa tarjoamalla heille tuotteita ja palveluita, joista he ovat kiinnostuneita. Tässä artikkelissa käymme tiiviisti läpi, mitä affiliate-markkinointi tarkoittaa. Kurkkaa alta vastaus! 

Termistöä liittyen Affiliate-markkinointiin

Ohessa affiliate-markkinointiin liittyvää termistöä, joka auttaa sinua ymmärtämään tämän artikkelin sisältöä paremmin. 

Affiliate-verkosto:

Toimii julkaisijan ja verkkokaupan yhdistävänä tahona, joka pitää huolta mm. markkinoinnin seurannasta ja rahaliikenteestä, joka maksetaan verkkokauppiaalta julkaisijalle toteutuneista sovituista toimenpiteistä. 

Mainostaja / Verkkokauppias:

Toimii suositeltavana kohteena, jonka luokse julkaisijat pyrkivät ohjaamaan liikennettä. 

Julkaisija:

Toimii kauppiaan markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden suosittelijana, joka ylläpitää yhtä tai useampaa markkinoitavaa kohdetta alustoillaan, kuten sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla tai blogissa. Julkaisija saa markkinoitavasta kohteesta uniikin linkin, jota kautta hän pyrkii ohjaamaan asiakkaat tekemään halutun toimenpiteen. 

Asiakas:

Henkilö, jota pyritään ohjaamaan julkaisijan tarjoamista uniikeista linkeistä verkkokauppiaan sivuille tekemään ennalta määriteltyä lopputulosta. Toivottu lopputulos voi olla esimerkiksi mainoksen klikkaus, ostotapahtuman toteutus tai jonkin muun käyttäjän toimesta toivottu toimenpide. 

Mitä on Affiliate-markkinointi?

Affiliate-markkinointi on verkossa tapahtuvaa tulospohjaista markkinointia, mikä mahdollistaa verkkokauppiaan lisämyynnin tarjoamalla saman kohderyhmän omaaville yrityksille ja yksityishenkilöille, eli julkaisijoille, komissiota palveluidensa ja tuotteidensa markkinoimista ennalta määritellyillä halutuilla toimenpiteillä. 
Tästä hyötyy jokainen verkostossa mukana oleva, sillä affiliate-markkinointi mahdollistaa yhteistyössä oleville tahoille tulojen ansaitsemisen ilman, että heidän tarvitsee luoda omia tuotteita tai palveluita. Usein affiliate-markkinointi onkin erinomainen tapa lisätä yksi tulonlähde lisää rahavirtoihin sivustoilla, joilla on jo valmiiksi paljon liikennettä. 

Tiivistettynä: Affiliate-markkinointi on tuotteen tai palvelun suosittelua esimerkiksi blogissa, sosiaalisessa mediassa tai verkkosivuilla. Suosittelija, eli julkaisija, tienaa komission joka kerta, kun suositusten kautta tullut kävijä toteuttaa ennalta määritetyn lopputuloksen. Näitä kyseisiä lopputuloksia seurataan julkaisijalle annettujen uniikkien linkkien avulla.

Verkkokauppias maksaa toivotuista lopputuloksista esimerkiksi seuraavasti:

  • CPS (Cost Per Sale) 
    Verkkokauppias maksaa julkaisijalle sovitun komission jokaisesta tapahtuneesta kaupasta, joka on tullut uniikin linkin klikkauksen kautta.
  • CPA (Cost Per Action) 
    Verkkokauppias maksaa julkaisijalle, kun esimerkiksi verkkokaupassa toteutetaan haluttu toimenpide. Näitä toimenpiteitä voivat olla mm. Yhteydenottopyyntö tai sähköpostilistalle liittyminen. 
  • CPC (Cost Per Click) 
    Verkkokauppias maksaa julkaisijalle jokaisesta hänen sivullaan tapahtuneista mainosten klikkauksista eli jokainen kävijä tuo komission julkaisijalle.

Jos kyseessä on esimerkiksi CPS: (Cost Per Sale) Affiliate-markkinoinnin komissiot lähtevät usein liikenteeseen vähintään 5% tuotteen tai palvelun kokonaishinnasta, mutta joissakin erityistilanteissa voi päästä jopa 50% komissioon. Tämä riippuu paljon tuotteen tai palvelun hinnasta, ajankohdasta ja mahdollisista erikoistarjouksista.

Miten Affiliate-markkinointi toimii?

Osallistuaksesi kyseiseen markkinointimuotoon, sinun tulisi tehdä seuraavat viisi askelta:

  1. Etsiä ja liittyä affiliate-ohjelmaan
  2. Valita julkaistava tarjous, tuote tai palvelu
  3. Hankkia uniikki linkki jokaiselle julkaistavalle tuotteelle, palvelulle tai tarjoukselle
  4. Jakaa uniikit linkit blogiisi, sosiaaliseen mediaan tai verkkosivustollesi
  5. Kerätä komissiot aina, kun joku tekee kaupan linkkisi kautta

    Löydät täältä listauksen Hubspotin suosittelemista kansainvälisistä Affiliate-verkostoista.
    Täältä puolestaan löydät pohjoismaiden suositun Affiliate-verkoston

Huomioitavaa

Affiliate markkinoinnissa on omat haasteensa, kuten julkaisijan käyttämien alustojen toimivuus. Eli jos lähdet kyseiseen markkinointimuotoon mukaan, eikä käyttämälläsi alustalla ole liikennettä, tai jos konversioprosenttisi verkkosivustollasi on pieni, et luultavasti saa merkittäviä tuloksia aikaan. Mikäli sivustollasi on liikennettä, mutta konversioita ei tapahdu, suosittelemme ottamaan meihin yhteyttä konversio-optimoinnin saralla, jotta voimme auttaa sinua konvertoitumaan paremmin. 

Yhteenveto – Affiliate-markkinointi

Mahtavaa! Olet päässyt näin pitkälle blogikirjoituksessani. Nyt tiedät, mitä Affiliate markkinoinnilla tarkoitetaan. Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä ja olet päässyt askeleen eteenpäin affiliate-markkinoinnin parissa. 
Affiliate-markkinointi on siis mainio verkossa tapahtuva passiivinen tulonlähde, jossa verkkokauppias maksaa julkaisijalle jokaisesta ennalta määritetystä lopputuloksesta sovitun komission. Komission edellytyksenä toimii esimerkiksi toteutettu kauppa, mainoksen klikkaus tai jokin muu ennalta määritetty ja toivottu tapahtuma, kuten sähköpostilistaan liittyminen tai uutiskirjeen tilaaminen.

Terkuin, 
Salomon Folcanilta 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Hyvä työpaikkailmoitus | Wellpack x Folcan

Hyvä työpaikkailmoitus

Hyvä työpaikkailmoitus tavoittaa oikeat henkilöt, herättää mielenkiinnon ja houkuttelee hakemaan kyseessä olevaa pestiä. Sen laatimiseen kannattaa siis panostaa – erityisesti nyt, kun työntekijäpula koettelee useaa

Lue lisää »